22/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

ההורים ישותפו בתוכניות למניעת שימוש בסמים ואלכוהול בבתיה"ס

26/06/2009

בסוף שנת הלימודים הקודמת ערך שפ"י - השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך, סקר שביעות רצון מתוכניות המניעה בנושא שימוש בסמים ואלכוהול המופעלות במערכת החינוך, בקרב כ- 170 מנהלי בתי הספר. במסגרת הסקר התבקשו המנהלים לדרג את תרומתן של התוכניות בסולם הדרגות 1-5.
משרד החינוןך פרסם אתמול, יום ה', את תוצאות הסקר.
הדירוג שהעניקו המנהלים:
למשפט "התוכניות הגדילו את המודעות לסכנות" העניקו המנהלים ציון 4.3 מתוך 5.
למשפט - "התוכניות תרמו להרחבת הידע של התלמידים" - ציון 4.1 ;
למשפט - "התוכניות גיבשו עמדות השוללות שימוש בחומרים מסוכנים" - ציון 3.9 ;
למשפט - "התוכניות תרמו להפחתת/מניעת שימוש" - ציון 3.5.

עוד עלה מהסקר, כי המנהלים מייחסים חשיבות גבוהה לשותפות ההורים. המנלהים ציינו, כי ציבור ההורים חשוב ביותר לצורך חיזוקן של התוכניות. ממשרד החינוך נמסר, כי לאור נתון זה, יכללו בשנת הלימודים הבאה תוכניות המניעה שותפות עם ההורים. כמו כן, בשנת הלימודים הבאה יושם דגש על נושא "שומרי סף" - תלמידים אשר יודעים על שימוש בחומרים על ידי חבריהם, ופונים לעזרת מבוגר על מנת למנוע את הידרדרותם. המטרה לחנך את התלמידים לראות בפעולות אלו עזרה לחבר ולא הלשנה.

פעילויות המניעה, הטיפול וההסברה בנושאי שימוש בסמים ואלכוהול, התקיימו בשנת הלימודים תשס"ט במסגרת התוכנית הכוללת "כישורי חיים". הפעילויות כללו הרצאות, סדנאות וסמינרי עמיתים להכשרת מנהיגות צעירה השוללת שימוש בסמים ובאלכוהול.
תוכנית כישורי חיים בנויה בהתאם לשלב ההתפתחותי של התלמיד, החל מכיתה א' ועד כיתה יב'. התוכנית נועדה לפתח את התחום הרגשי והחברתי של התלמידים ולחזק את יכולתם להתמודד במצבי חיים שונים. התוכנית כוללת מערכים מובנים לשיחות עם תלמידים, הן על חייהם והן על ההתנסויות האישיות שלהם, במצבים שונים. כמו כן, מבוססת התוכנית על תפיסת הפסיכולוגית חיובית, המחפשת דרכים לקידום בריאות ורווחה אישית וחברתית. בתוכנית כלולים נושאים הקשורים בהתפתחות ומניעה ובכללם גם הנושא של מניעת שימוש בסמים ובאלכוהול.
יצויין, כי במסגרת הפעילות הסברתית של שפ"י בנושא אלכוהול, הועלה השנה אל אתר האינטרנט של המשרד שאלון קצר לאבחון עצמי. השאלון - "אני שותה אלכוהול, האם זו בעיה?", כולל שש שאלות, ומאפשר לתלמיד באמצעות סיכום תשובותיו לדעת באיזה מצב סיכוני הוא נמצא. אם תוצאות השאלון מצביעות על מצב סיכוני, התלמיד נקרא לפנות לאחת מסוכנויות הסיוע המצויינות בגוף השאלון.

בנוסף לפעילויות ההסברה מפעיל השירות הפסיכולוגי ייעוצי תוכניות טיפול ומניעה נוספות בתוך בתי הספר: תוכנית אופ"י: אימון ופיתוח יכולות התמודדות - התוכנית מבוססת על עבודה קבוצתית עם תלמידים המשתמשים בטבק, אלכוהול או סמים. תוכנית אופ"י מסייעת לתלמידים לשוחח על בעיות הגיל, לשפר את יכולת הניהול והשליטה בחייהם ולחולל שינוי אמיתי בהרגלי השימוש שלהם. התוכנית פועלת במערכת מזה כחמש שנים, ועד כה הוכשרו כ- 230 אנשי מקצוע לצורך טיפול בתלמידים המשתמשים בחומרים אסורים.

תוכנית מב"ס (מוביל בית ספרי) - התוכנית פועלת בבתי הספר העל יסודיים. כ-900 מורים הוכשרו לשמש בתפקיד של מובילים בית ספריים בבמסגרת התוכנית. המובילים הבית ספריים מקבלים הדרכה במשך כל שנת הלמודים.

מכורים לחיים - התוכנית פועלת בקרב תלמידי כיתות ט' ופותחה בשיתוף עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול. התכונית משלבת טכנולוגיה מתקדמת להמחשת השפעת הסמים על המוח, על הגוף ועל הנפש.

הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך