16/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

כל מה שרציתם לדעת על עיתון וירטואלי

30/11/2009

ב"גולשים ברשת", הגיליון הווירטואלי של האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך, מופיע מאמר הדן בעיתון וירטואלי. על פי המאמר, נדרש באחד מדיוניו בית המשפט בקליפורניה להגדיר "מהו עיתון וירטואלי?" בית המשפט קבע, כי אתר תוכן המופיע במדיה וירטואלית ייחשב כעיתון כאשר: יש לו קהל קוראים, הוא מתפרסם באופן תדיר (יום יומי או תקופתי) ויש לו צוות עריכה המפעיל שיקול דעת -  מה ראוי לפרסום ומה לא.
בתי"ס "מוציאים לאור" עיתונים וירטואליים מסוגים שונים לקידום מטרות פדגוגיות, חברתיות ושיווקיות. המאמר מציג מקצת מהשאלות העשויות לסייע בבחינת מאפייניו של העיתון הווירטואלי הבית-ספרי: שאלות המתמקדות במטרות, שאלות המתמקדות בתכנים, שאלות המתמקדות במבנה, שאלות המתמקדות בסוגיות כתיבה ובהפקה.
להלן מקצת מהשאלות העשויות לסייע בבחינת מאפייניו של העיתון הווירטואלי הבית-ספרי:
שאלות המתמקדות במטרות:

 מיהו קהל היעד של העיתון? תלמידי  כיתה, תלמידי בית-הספר, הורים, קהילה?
מהן המטרות של העיתון? שיתוף, יידוע, פרסום, למידה?

 שאלות המתמקדות בתכנים:

 האם התכנים שנבחרו לעיתון עשויים לעניין את קהל היעד? האם הם משקפים את הצרכים ואת תחומי ההתעניינות של קהל היעד?

האם קיים ציר משותף לכל הכתבות המופיעות בעיתון, כמו:  אקטואליה, טכנולוגיה, בעלי-חיים וכו'?

שאלות המתמקדות במבנה:  

          

האם יש לעיתון שם ולוגו? האם מצוין תאריך הפקת הגיליון?
האם יש בתחילת כל גיליון דבר העורך/המערכת המסביר את נושא הגיליון, את שיקולי הדעת שליוו את בחירת הכתבות, המשתף בהתלבטויות ומציג עמדה אישית וכו'?
האם קיים דף שער לעיתון ממנו ניתן ללמוד מהם התכנים המוצעים בעיתון? האם דף השער ידידותי ומזמין המשך קריאה?
האם העיתון מחולק למדורים ומהי שיטת החלוקה למדורים - על-פי נושאים? על-פי סוגות? על-פי כיתות?
האם מצוין ליד כל כתבה מי כתב אותה?
באיזו מידה המבנה של הכתבות מתאים לקריאה במדיה הדיגיטאלית? (תמציתי וממוקד עם אפשרות להרחבה באמצעות קישור דיגיטאלי, נוח לקריאה וניווט)
האם ניתנת לקוראים האפשרות להגיב ישירות לכתבות השונות? האם יש לעיתון גיליונות שונים? האם יש גישה אליהם?

שאלות המתמקדות בסוגות הכתיבה: 

          

באיזו מידה נעשה שימוש במגוון סוגות המתאימות למטרות העיתון: ידיעות חדשותיות, תמונות רלוונטיות, מכתבים למערכת, ראיונות, פרסומות וכו'?
מהו הפורמט של הכתיבה? באיזו מידה הוא דומה לכתיבה עיתונאית: טורים, כותרות וכותרות משנה, חלונות הרחבה, שימוש באיורים ותמונות?

 שאלות המתמקדות בהפקה:  

          

מי חבר בצוות ההפקה? תלמידים, הורים, מורים?
מהן הפעולות  שבאחראיות צוות ההפקה: כתיבה, איסוף ובחירה של כתבות הראויות לפרסום, עריכה לשונית, עיצוב?
האם מוזכרים שמותיהם של החברים בצוות ההפקה: העורך, הכתבים, המעצבים וכו'?
מיהם הכותבים בעיתון: כל התלמידים,  קבוצה נבחרת, הורים, מורים?
באיזו תדירות מופק הגיליון: כל-יום, פעם בשבוע, פעם בחודש, פעם בשנה, באופן מזדמן?

בהפקת העיתון יש לתת את הדעת על גורמים נוספים כמו חשיבות המידע לגולש, מידת האיזון, כללי האתיקה, ויזואליות ואסתטיות

רמת הכתיבה, עומק המידע ועוד.  

 כדי לבחון עיתון וירטואלי, אתם מוזמנים לגלוש כאן

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך