21/9/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

רק שליש מהסטודנטים לתואר ראשון לומדים באוניברסיטאות

6/10/2009

בשנת תשס"ח (2007-2008) חל גידול של כ-4% במספר הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל (לעומת שנת הלימודים הקודמת) והוא הסתכם בכ-272,000 סטודנטים, כך עולה ממחקר חדש של חברת BdiCoface. בשנת תשס"ח פעלו בישראל כ-65 מוסדות להשכלה גבוהה בישראל בהם: האוניברסיטאות, האוניברסיטה הפתוחה, מכללות ומוסדות אקדמיים להכשרת עובדי הוראה.
מבין כלל הסטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, כ-122,000 למדו בשנה החולפת באוניברסיטאות (כ-45%) וכ-150,000 נוספים (כ-55%) למדו ביתר מוסדות הלימוד השונים להשכלה גבוהה בישראל.

עם זאת, מציינים כלכלני BdiCoface כי קיימת האטה בשיעור הצמיחה במספר הסטודנטים: קצב הצמיחה השנתי הממוצע מתחילת העשור עומד על כ-4% לעומת קצב צמיחה של כ-8% בעשור הקודם. בין הסיבות לכך נמנית הקמתן של עשרות מכללות חדשות ברחבי הארץ בשנות ה-90, אשר הפכו את ההשכלה הגבוהה לנגישה יותר לציבור הרחב והביאו לגידול מואץ במספר הלומדים במוסדות אלו, גידול אשר התייצב בשנים האחרונות לרמה הדומה לשנות ה- 80, טרם הקמת המכללות.

82% מהסטודנטים לומדים לתואר ראשון. מרביתם במכללות.

עוד עולה מן המחקר כי כ-82% מכלל הסטודנטים למדו לתואר ראשון כאשר מרביתם, כ-48%, למדו במכללות האקדמיות (כלליות, ייעודיות, מכללות להנדסה ומכללות חוץ-תקציביות) ורק כשליש למדו באוניברסיטאות.

כ-18% מהסטודנטים בשנה החולפת למדו לתארים מתקדמים - שני ושלישי. בעשור האחרון עמד קצב הגידול השנתי הממוצע של מספר הסטודנטים לתארים מתקדמים על כ-4%, כשעיקר הגידול נרשם בלימודי המקצוע מנהל עסקים.

תל אביב מובילה במספר הסטודנטים. אוניברסיטת תל אביב הינה האוניברסיטה הגדולה ביותר אשר פעלה בישראל בשנה החולפת והיא אחזה בנתח של כ-23% מכלל הסטודנטים בישראל (בהתאם למספר הלומדים בה לכלל התארים - ראשון, שני שלישי ולימודי תעודה). האוניברסיטאות הגדולות הבאות הינן, אוניברסיטת בר אילן (כ-19%) והאוניברסיטה העברית בירושלים (כ-19%).

כלכלני BdiCoface מציינים בנוסף כי, רמת הסיכון של המוסדות להשכלה גבוהה בשנת 2008 עמדה על 5.52 והייתה נמוכה בכ- 5% מרמת הסיכון של כלל המשק. דירוג הסיכון העסקי של החברות והעסקים משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים. הסיבה העיקרית לכך נעוצה בתקציבים הממשלתיים מהם נהנים רוב מוסדות הלימוד בארץ, אשר מעודדים את היציבות הכלכלית במוסדות אלו. ההשתתפות הממשלתית בתקציב ההשכלה הגבוהה בישראל עמדה בשנת 2008 על כ-6.1 מיליארדי שקלים, ללא שינוי מהשנה הקודמת, כאשר כ-84% מכספי התקציב יועדו למוסדות להשכלה גבוהה והיתר לפעולות מחקר, מכינות קדם אקדמיות ועוד.

הדפסשלח לחבר
באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך