20/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

כנס הגיל הרך במכון מופ"ת: "השלם גדול מסכום חלקיו - מערכות יחסי גומלין בגיל הרך"

מכון מופ"ת מקיים את כנס הגיל הרך לזכרו של גדעון לוין ז"ל, מראשוני חוקרי החינוך בגיל הרך זו הפעם השנייה, במטרה להציג את גן הילדים כמערכת המקיימת יחסי גומלין עם מערכות אחרות. לאור זאת ייבחנו בכנס ההשלכות של היחסים הללו על הגדרת תפקיד הגננת ועל הכשרתה. הכנס יתמקד ביחסי הגומלין ובשותפות בין המערכות השונות: הילדים, צוות הגן, ההורים, שירותי הרווחה, הרשויות המקומיות ועוד. 

השנה הכנס אורגן בשיתוף מלא עם האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, ויש בכך הצהרה על חשיבותם של יחסי הגומלין בין המכללות להוראה לבין האגף הקדם יסודי.

בין ההרצאות:

· הדרכה כהבניה משותפת של מדריכה, סטודנטית, גננת ילדים וילדות ד"ר יעל דיין תציג את מחקרה שגילה כי הילדים והילדות רואים עצמם שותפים להכשרת הסטודנטית. לטענתה, חשוב שהמדריכה, הגננת והסטודנטית יתייעצו איתם לגבי התנסות הסטודנטית. לשיתוף הילדים בהדרכה יתרונות רבים: העברת מסר כי הילד והילדה הם סובייקטים שדעתם חשובה וכי חשוב להקשיב להם; היכרות מעמיקה עם עולמם הרגשי והאינטלקטואלי של ילדים; העשרת מגוון נקודות מבט להבנת בעיה ולפתרונות שלה ושמיעת רעיונות נוספים בסוגיות מגוונות של העבודה בגן; חיזוק תהליכים דמוקרטיים בגן וביחסי סטודנטית-מדריכה. השיתוף מדגים לסטודנטית יחסי גומלין דמוקרטיים ושוויוניים בגן בין ילדים, הגננת, הסייעת, הסטודנטית והמדריכה, כאשר כל השותפים פעילים ותורמים להבניית הידע הפרקטי והידע התאורטי של העבודה בגן הילדים; "שבירת" המערכת ההיררכית שבה הגננת (או הסטודנטית) מלמדת, מנחה ומחליטה והילדים לומדים, מובלים וממלאים הוראות; העברת מסר כי הקשבה לקולם של ילדים בגן ושיתופם בתכנון, בקבלת החלטות ובהערכה, הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה השגרתית בגן.

· גנן בסביבה נשית – יאיר פרץ, יתאר את מכלול החוויות של גברים העוסקים בתחום החינוך לגיל הרך מתוך נקודת מבטם האישית, בדגש על דינאמיקת היחסים בין הגנן לבין סביבתו. בחירה מקצועית של גבר להיות מחנך לגיל הרך, להלן "הסוגייה המגדרית", היא סוגייה משמעותית בשטח, שהתעלמות ממנה עשויה להוביל גברים להחלטה לא לעסוק בתחום.  מעבר לכך יתייחס למספר גורמים אישיים ומבניים העשויים אף הם להשפיע על איכות היחסים בין הגנן לבין סביבתו, כגון : הסקטור (פרטי/ציבורי) ו/או הזרם החינוכי בו הגנן עובד, מצבו המשפחתי ועוד.

· "הכול יחסים"  - על יחסי  גומלין ואקולוגיה מתעצבת בין גורמי החינוך המשמעותיים בגיל הרך – רינה כהן, ראש תחום הורים תציג את התיאוריה האקולוגית התפתחותית של ברונפנברנר (1986) הסביבה האנושית המגדלת את הגיל הרך מתעצבת מה"הון המגדל" של הדמויות המשמעותיות לילד - הורים וגננות. סביבה הכוללת בתוכה את שני סוגי ההון המגדל היא סביבה מגדלת עשירה ומזינה. מחקרים מלמדים שככל שהיחסים בין הגננות לבין ההורים טובים יותר והקשרים הדוקים יותר ההורים מעורבים יותר בחינוך הילדים ויש לכך השפעות חיוביות על הישגים לימודיים, הסתגלות חברתית של ילדים ובעיקר על התפתחות בריאה ותקינה של ילדים.   יחסים טובים וקשרים הדוקים מתגמלים הן את הגננות והן את ההורים אך הם מהווים אתגר מורכב  לכולם ויש צורך בהכנה מתאימה של הגננות ושל ההורים לעניין זה. כדי להתמודד עם אתגר זה ועם הצורך בהכנה מתאימה מוצע לחתור לקראת יחסים של "ברית חינוכית" בין הגננות לבין ההורים.

הכנס יתקיים ביום רביעי, כ' בסיוון תשע"א, 22 ביוני 2011, בין השעות

 15:45-09:00, במכון מופ"ת, רח' שושנה פרסיץ 15, קריית החינוך, תל אביב

 

 


תאריך 22/06/2011
מיקום מכון מופ"ת, רחוב שושנה פרסיץ 15, קריית החינוך תל אביב
מארגן האירוע מכון מופ"ת
הדפסשלח לחבר
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך