טיפים להורים; לא לפיצוחים ולפירות יבשים

ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים שב ומזכיר: יש להרחיק מילדים מתחת לגיל 5 מאכלים קשים, עגולים, חלקים וקטנים.תקופה זו שאחרי  ט"ו בשבט מתאפיינת באכילת פירות יבשים ופיצוחים למיניהם, שיש בהם סיכון לחנק בקרב ילדים קטנים.
מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה, כי בשנת 2003 נפטרו 5 ילדים כתוצאה מחנק, 4 מהם תינוקות ופעוטות מגיל לידה ועד 4 שנים.
קיימים מספר מאפיינים במזון המגבירים את ההסתברות לחנק בקרב ילדים קטנים: צורת המזון - מאכלים עגולים מתיישבים בדיוק על פתח קנה הנשימה וחוסמים את מעבר האוויר. מרקם המזון – מרקם חלקלק; מרקם הסופח מים ומתנפח בקנה;  מרקם קשה. גודל המזון - מזון שגודלו קטן מדי או גדול מדי.          
אי לכך, יש למנוע מילדים מתחת לגיל חמש אכילה של: פיצוחים למיניהם, בעיקר גרעינים ובוטנים, הידועים בתכונתם לספוח נוזלים, לתפוח ולחסום את דרכי הנשימה ובכך עלולים לגרום לחנק. פירות יבשים כמו, צימוקים ואגוזים. תאנים מיובשות, תמרים ומשמשים יבשים, שמרקמם הדביק  עלול לגרום לחנק. תפוח עץ וגזר - וכל פרי או ירק קשה אחר יש לחתוך לחתיכות קטנות, או לרסק או לבשל עד שיהיו רכים, כך שהילד יוכל ללעוס אותם ללא קושי. ענבים - יש לחצות את הענבים לשניים לפני האכילה. אם יש בהם גרעינים, הוציאו אותם.
בספטמבר 2006 אישרה הכנסת את החוק המחייב סימון אזהרות על גבי אריזות פיצוחים, פיצוחים בתפזורת ונקניקיות, לפיו יש באכילתם על ידי ילדים מתחת לגיל 5 סכנת חנק. תחילתן של תקנות אלה: מזון בתפזורת - 6 חודשים מיום פרסומן; מזון ארוז מראש – שנה מיום פרסום התקנות.
הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת התאונה בטרם קרתה. על מנת למנוע חנק בקרב ילדים קטנטנים, יש להקפיד על כך שהילד יישב בזמן האוכל ליד השולחן ולא ירוץ וישחק בזמן שהאוכל נמצא בפיו. כמו כן יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות וללמד את הפעוטות ללעוס היטב את המזון.
 

 

הדפסשלח לחבר
מרכז ההזמנות
לשירותים ומוצרים
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך