מחקר; כיצד המוח האנושי מעבד מספרים?

מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת מאסטריכט בהולנד, המתפרסם בכתב העת היוקרתי נוירון (Neuron), מראה לראשונה כי במוח האנושי קיימים מנגנונים המאפשרים קיומו של מידע כמותי מופשט ומידע כמותי לא מופשט כאחד. תוצאות אלו מקדמות את ההבנה לגבי ייצוג מידע מספרי ומעלות שאלות רבות לגבי שלבי ההתפתחות של ייצוגים אלו מגיל הינקות, ולתכנון אפקטיבי של תוכניות התערבות לבוגרים וילדים עם קשיים בתפיסה כמותית.
כיצד המוח האנושי מעבד מספרים? העיסוק בשאלה זו מספק מידע חשוב להבנת הקשר בין מוח והתנהגות ולהבנת התהליכים המוחיים המעורבים בעיבוד מידע. יכולת מתמטית וידיעת חשבון תופסים מקום מרכזי בחיי היומיום והבנת המנגנונים המונחים בבסיס יכולות אלה חשובה לחינוך, שיקום חולים עם פגיעות ראש, והכנת תוכניות התערבות לילדים עם קשיים בתחום החשבון ותפיסה כמותית (דיסקלקוליה התפתחותית). במשך שנים הניחו חוקרים שמספרים מיוצגים בצורה מופשטת באונות הקודקודיות. מחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי נוירון (Neuron) סותר הנחה זאת. צוות חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, ד"ר רועי כהן קדוש, גב' קתרין כהן קדוש ופרופ' אבישי הניק בשיתוף עם פרופ' ריינר גובל וד"ר אמנדה קאס, חוקרים מאוניברסיטת מאסטריכט בהולנד, בחנו על-ידי הדמיה מוחית את אופן הייצוג המוחי של כמויות. בניסוי הוצגו לסטודנטים ספרות חד-ספרתיות (דוגמת "3") או שמות מספרים (דוגמת "שלוש"). בזמן שהסטודנטים צפו בגירויים נמדדה פעילות המוח בעזרת הדמיה בתהודה מגנטית פונקציונלית (fMRI). החוקרים השתמשו בשיטת ניתוח, ובפרמטרים של הדמיה שאפשרו שיפור באבחנה המרחבית של המדידה עד פי 7.2 ממחקרים קודמים. כאשר הייצוג המוחי של גירוי נתון זהה לייצוג המוחי של הגרוי הקודם, למשל הספרה 3 ואחריה שוב הספרה 3, מופיעה ירידה בפעילות המוחית. תופעה זו נקראת הסתגלות (אָדַפְּטַצְיָה), לעומת שני גרויים שונים. במהלך הניסוי, ניכרה ירידה בפעילות המוחית באונה הקודקודית השמאלית כאשר הכמות חזרה על עצמה, ללא תלות באופן התצוגה (למשל, כשהוצגה הספרה 3 ואחריה המילה שלוש הייתה התגובה זהה למצב בו הוצגה הספרה 3 פעמיים). הירידה בפעילות (האדפטציה) ללא תלות באופן הגירוי מעידה על תפיסה מופשטת של הכמות המספרית. לעומת זאת, באונה הקודקודית מצד ימין ניכרה ירידה בפעילות רק בעת הצגה של ספרות זהות, אך לא כאשר אותה כמות הופיעה במילים, או כספרה ולאחריה מילה (או להיפך). כלומר, חוסר האדפטציה במחצית המוח הימנית אינה מעידה על קוד מופשט של מספרים אלא על תלות באופנות הגירוי. תוצאות ניסוי אלו מראות לראשונה כי במוח האנושי קיימים מנגנונים המאפשרים קיומו של מידע כמותי מופשט לצד מידע כמותי לא מופשט כאחד. תוצאות אלו מקדמות את ההבנה לגבי ייצוג מידע מספרי ומעלות שאלות לגבי שלבי ההתפתחות של ייצוגים אלו מגיל הינקות, ולתכנון אפקטיבי של תוכניות התערבות לבוגרים וילדים עם קשיים בתפיסה כמותית.
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
מרכז ההזמנות
לשירותים ומוצרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך