איך לגדל ילדים מאושרים

"כדי לגרום לשינוי אמיתי בחינוך, עלינו להתחיל ללמד את ילדינו שיש תכלית לחיים, עלינו להסביר להם למה אנחנו כאן ומה צופן לנו העתיד" אומר הרב לייטמן, "אם נעשה זאת, דברים רבים ישתנו".

הרב ד"ר מיכאל לייטמן, מקובל ומדען שעוסק מזה שלושים שנה בחינוך, בטוח שיש פתרון לבעיית החינוך, ואפילו פתרון טוב. "מה שמפתיע" הוא מוסיף בחיוך, "זה שהפתרון נמצא ממש לנגד עינינו".

מעניין שדווקא השבוע, ביום שבו יצאתי לראיין את הרב לייטמן, הכריזה נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, בפתיחת כנס תל אביב-יפו לחינוך מתקדם כי "המדינה נמצאת על סף קריסת מערכות ערכית". היא אף הוסיפה ש"כיום צריך להיות אדם אופטימי כדי להאמין שיש בידינו לחזק ולשפר את החברה בישראל".

האם אתה אדם אופטימי? אני שואל את הרב לייטמן. "אופטימי" הוא עונה לי בביטחון, "כי היום אנו נמצאים בתקופה מיוחדת, תקופה שבה אנו יכולים לאפשר לדור הצעיר שלנו לפתוח לעצמו עולם חדש, להכיר ממד חדש של קיום, ולגדול מתוך ביטחון ואהבה".

כוחו של חינוך

"לתקן את העולם, פירושו לתקן את החינוך" (יאנוש קורצ'אק).

איך אתה כמקובל וכמדען תופס את מושג החינוך? אלו ערכים הוא צריך להנחיל לילד?

החינוך לא נועד "לנפח" את מוחו של הילד בידע ובנתונים, אלא לקשור אותו לתהליך המיוחד שנקרא חיים. מה מקורם? מדוע דברים קורים כפי שהם קורים? לשם מה אנו חיים? היכן נמצאת נקודת הבחירה של האדם בחייו, ומה דורש מאיתנו הטבע?

כדי להעניק לילדינו כלים מעשיים להתמודד עם המציאות שבה הם חיים, אנו צריכים ללמד אותם את החוקיות שעל פיה פועל הטבע, לאן הוא מכוון אותנו ולאיזו תכלית.

אתה יכול לספר לנו מעט על החוקיות הזאת?

היום אנו כבר יודעים שדבר בעולמנו לא נברא סתם, לא בטבע הדומם, הצומח, ולא בחי, לכל דבר יש סיבה ותוצאה. ומה איתנו, בני האדם? האם ייתכן שהאדם, "נזר הבריאה", נברא כך סתם, ללא מטרה? ודאי שלא. אנחנו פשוט לא רואים אותה.

תסביר לילד מהי מטרת הבריאה, וזה כבר ישנה את כל הגישה שלו לחיים. פתאום הוא יראה שברגע שהוא הולך נגד המטרה שאליה מוביל אותנו הטבע, מיד הוא חוטף מכה. ואז בפעם הבאה הוא ידע איך למנוע אותה.

הרי יש לנו דוגמאות לכך מחיינו — אין זה משנה אם תכניס יד לאש, או תקפוץ מבניין גבוה — אם לא תתחשב בחוקי הטבע ותלך נגדם, אתה תסבול. רק שמלבד לחוקים המוכרים לנו, יש חוקים נוספים, נסתרים מעינינו.

אז אני שואל אותך: מה יכול להיות טוב יותר מאשר להראות לילד שרק מתחיל את חייו, איך להבטיח את עתידו הטוב בחיים?

בימים שבהם כל ילד שני בישראל אינו זכאי לתעודת בגרות, ואחוז צריכת הסמים והאלכוהול נוסק, קשה לפגוש באנשים שמאמינים בכך שעדיין יכול לקרות כאן שינוי. מאיפה, לדעתך, אנחנו צריכים להתחיל?

האנושות מתקדמת כך, שכל דור מפותח יותר מקודמו. לדור החדש יש רצונות חדשים ושאיפות אחרות, מכיוון שהאגו גדל, הדור הצעיר כבר לא מסתפק במה שיספק את הדור הקודם. הם מחפשים אחר ריגושים חדשים, מתקדמים ומעניינים יותר, משהו שאיש לא ניסה לפניהם. הבעיה היא שהעולם כפי שהם מכירים אותו, אינו מציע להם מענה.

מכיוון שהילדים לא מצליחים לספק את הצורך הזה, מתפתחות בהם תחושות ריקנות וחוסר משמעות. לכן בימינו, הופכים הדיכאון והסמים למחלות נפוצות כל כך. רק אם נתאים את החינוך שלנו לדרגת ההתפתחות שבה נמצאים ילדינו, נוכל לשנות את פני הדברים.

איך לגדל ילדים מאושרים?

"לו עמי שומע לי, בדור הזה... היו לומדים עם תינוק בן תשע שנים ספר הזוהר והתיקונים להגות בהם" (רבי יצחק איזיק יחיאל ספרין מקומרנה).

זה נשמע נהדר בתיאוריה, אבל איך עושים זאת בפועל? איך ניגשים היום לדור הצעיר?

המסר של חכמת הקבלה צריך להיבנות בהתאם לגילאים השונים. אפשר להעביר אותו באמצעות משחקים בנושא, סיפורים יפים וכו'. אם נתחיל להעביר להם את המסר הזה, הילדים ירגישו שמלמדים אותם איך להצליח, איך להבין יותר. הם ירגישו שנפתחים להם ערוצים נוספים בחיים. אין צורך לדבר איתם על דברים רוחניים או עניינים מופשטים, אלא רק להקנות להם את הגישה הנכונה לחיים — איך לראות את החיים בצורה מעט פנימית יותר.

הילדים יקלטו את זה בצורה טבעית, ובקלות. לאמיתו של דבר, אין שום קושי להסביר להם שבעולמנו פועלים כוחות עדינים יותר מאלה שאנו תופסים, ואת הכוחות האלו עלינו לקחת בחשבון. ואז, בתוך מעשיהם היום-יומיים הרגילים, הילדים יתחילו להרגיש בקיומו של רובד פנימי יותר של הטבע, רובד שאנחנו, המבוגרים, התרגלנו כבר לא לראות.

ואז מה קורה?

הילדים ממשיכים לקיים את אורח חייהם הרגיל, רק שהם מצרפים אליו את ההכרה בכך שיש חוקיות עליונה יותר, וההכרה הזאת מעניקה להם נקודת מבט עשירה יותר על החיים. כבר אין להם צורך לפרוק את תסכולם באמצעות דברים שליליים, או לחפש דמויות ומודלים לחיקוי בטלוויזיה. הם מתבגרים ומוצאים בעצמם את הנתיב להגשמה עצמית.

האם זה ריאלי? ילדים יכולים לקלוט מסרים כל כך מסובכים, מופשטים?

בלי ספק. אני יכול לספר לך על כך מניסיוני האישי. כשהתחלתי ללמוד קבלה אצל מורי, הרב ברוך שלום אשלג, בשנת 1979, ניסיתי להסביר לבני, שהיה אז בן שבע, את הדברים שלמדתי. הופתעתי לראות עד כמה הוא תפס את הדברים בצורה חלקה, ושאל אותי בצורה טבעית שאלות על דברים שאפילו אני לא ידעתי אז כיצד לקשור ביניהם. לאחר מכן הוא גדל, נעשה עצמאי, סיים את לימודיו, הקים משפחה, ועל פני כל המסגרות שהיה בהן והשינויים שעבר, הגישה הזו לחיים נשארה בו עד היום. כך קרה גם עם שתי בנותיי.

למעשה, ילדים מרגישים באופן טבעי שהקיום האנושי אינו מתחיל ואינו נגמר בקיום גופני, אלא שיש משהו מעבר לכך. התלהבותם מסרטי פנטזיה ומדע-בדיוני כמו "מטריקס" מראה את המוכנות ואת הדרישה שלהם לזה.

לנשמה אין גיל

מה היית ממליץ להורים לעשות היום, כצעד ראשון?

 

כצעד ראשון, הייתי ממליץ להורים להתעניין יותר בקבלה, להיכנס לאתר האינטרנט שלנו www.kab.co.il, לקרוא ולצפות בשיעורים בנושא. בחכמה הזאת טמון כוח אדיר. מרגע שאדם מתחיל לעסוק בה, הכוח הזה כבר פועל עליו ומשנה את חייו לטובה. כשההורים יקראו מספרי הקבלה וינסו להסביר את זה לילדיהם, הם יראו עד כמה שזה מועיל.

לסיום, האם תוכל לסכם את החזון שלך במשפט אחד?

אנו צריכים להגיש לילדינו כרטיס כניסה לחיים, ובכך יכולה הקבלה לעזור לנו. כשילדינו יחיו את חייהם מתוך הבנה של התהליכים שעוברים עליהם, דברים רבים ישתנו. הם פשוט יפתחו לעצמם עולם חדש ויגדלו מתוך ביטחון ואהבה. אני בטוח שאם נתחיל בכך, אנחנו נצליח.

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
מרכז ההזמנות
לשירותים ומוצרים
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך