הכנסת: כל ילד זכאי לחינוך אחרי שעות הצהרים

אם תתקבל בכנסת בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית הצעת "חוק החינוך הבלתי פורמאלי", תכיר המדינה, לראשונה בתולדותיה, בזכותם של הילדים לקבל פעילות חינוכית גם אחרי שעות הלימודים. הצעת חוק החינוך הבלתי פורמאלי לילדים ונוער, התשס"ז-2007, שהגיש ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, עברה בסוף החודש שעבר בקריאה טרומית בכנסת. לדברי יוזם החוק, ח"כ מלכיאור, "בישראל קיים חוק חינוך לימוד חובה הקובע הוראות בדבר חינוך חובה-חינם, אך למעשה אין שום התייחסות לכל מערכת החינוך החוץ-בית ספרית, המקיפה 70% מזמנו של הילד".
הצעת החוק קובעת את זכותו של כל ילד להשתתף בחינוך משלים, ולבלות במתנ"סים, מרכזי נוער, ותנועות נוער. כמו כן היא מציעה לאגם את כלל הפעילויות הקשורות בנוער תחת תפקיד "מנהל יחידת נוער רשותי", אשר יגבש תוכנית שנתית. בתוכנית השנתית יינתן חינוך משלים לילדים ובני נוער ברשות המקומית. לטענת מלכיאור, תעודד ההצעה פיתוח מנהיגות בקרב הנוער, מעורבות חברתית גבוהה יותר, ואף תיתן מענה לנוער בסיכון.
לפי ההצעה, "רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך או אדם הפועל מטעמם יכבדו ויקדמו את זכותו של כל ילד ונער להשתתף ללא סייג בפעילות החינוך המשלים לרבות כל פעילות חינוכית, ערכית, חברתית, ותרבותית במסגרות הפנאי במגוון תחומים וידאגו ליצירת שוויון הזדמנויות במסגרות אלה".
עדיין לא ברור כיצד יתורגם החוק, אם יאושר, למעשים: האם, כמו חוק חינוך חובה, יחייב החוק את המדינה לספק פעילות פנאי חינוכית, ללא תשלום גם למי שידו אינה משגת לרכשה? האם יוטל יישום החוק על כתפי הרשויות המקומיות הכורעות גם כך תחת נטל מימון חלק ניכר מהחינוך הפורמאלי, או שהמדינה תקצה לנושא תקציב? לשאלות אלה ידרשו תשובות, בעיקר תקציביות, אם יאושר החוק.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
מרכז ההזמנות
לשירותים ומוצרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך