רועננו הנהלים בנושא התמודדות עם גירושין במערכת החינוך

המסמך שפרסם שפ"י מדגיש את הנחיות חוזר המנכ"ל בנושא התמודדות ביה"ס עם הורים פרודים או גרושים של תלמיד. עיקרי ההנחיות הן: התלמיד זכאי למעורבותם של שני ההורים בחיי ביה"ס, וההורים זכאים לקבל מידע על לימודיו ועל תפקודו; שני ההורים יזומנו לשיחת היכרות עם המחנך או הגננת, ביחד או בנפרד; על ביה"ס לסכם עם כל אחד מן ההורים את הדרכים בהם ניתן יהיה להעביר להם מידע, כמו הזמנות לימי הורים, מסיבות כיתתיות ואירועים בית ספריים, טיולים, תעודות, ציונים והוצאת ילד מהגן או מביה"ס בשעות הלימודים; ייקבעו נהלי קשר ייחודיים באותם מקרים בהם אין ההורים מקיימים ביניהם קשר שוטף או על-פי בקשה מפורשת שלהם, או במקרים של רמת עימות גבוהה בין ההורים; הקשר עם שני ההורים יתקיים גם אם אחד ההורים או הילד מתנגדים לקשר הזה (למעט אם צו של בית המשפט אוסר קשר כזה); קבלת החלטות ב"צמתים ומצבים מיוחדים", כמו מעבר לבי"ס אחר, בחירת מגמה וכדומה, תיעשה בתיאום עם שני ההורים; ביה"ס יקפיד על שמירת אתיקה מקצועית, באם נדרשת שמירת סודיות. האתיקה מתייחסת גם למורכבות ולעדינות בקיום יחס תקין ומתמשך עם שני ההורים הפרודים והגרושים באופן המתייחס לטובת הילד, לצרכיו ולרצונותיו.

בנוסף ממליץ שפ"י לבתיה"ס לקיים שיחה קצרה על נושא הגירושין עם כלל ההורים באסיפת ההורים הכללית בפתיחת שנת הלימודים, להזכיר להם בשיחה את עיקרי חוזר המנכ"ל, ולעודד את ההורים לדווח על שינויים החלים במשפחה בנושא זה למחנך הכיתה או ליועצת. כמו כן מצויין, שחשוב להיפגש באופן אישי עם הורים המדווחים על גירושין או תהליכי גירושין תוך התייחסות רגישה ואמפטית לקשיים העומדים בפניהם. חשוב שצוות ביה"ס ינקוט בגישה ניטרלית ושיוויונית ככל האפשר כלפי שני ההורים, יימנע מהזדהות עם אחד מהם ויספק לשניהם מידע על התלמיד. כמו כן, יש להזמין את שני ההורים, לחוד ואו ביחד, לשיחות עם היועצת והמחנכת, לאסיפות הורים, לפעילויות בביה"ס, למסיבות וטיולים. בשיחה עם ההורים חשוב למקד את הדיאלוג בצרכי הילד ובדברים שההורה מוכן לעזור לו בהם. חשוב גם לדאוג להעניק ליווי לתלמיד שהוריו בתהליכי גירושין על ידי גורם טיפולי מתוך ביה"ס או מחוץ לו - יועצת, פסיכולוג או עובד סוציאלי, בכדי לעזור לו להתמודד עם קשייו הרגשיים. חשוב גם להעביר לילד את המסר שהגירושין אינם תלויים בו, אלא ביחסי הוריו בלבד. במקרים בהם אחד מן ההורים מנתק קשר עם התלמיד, חשוב לעזור לו להתמודד עם תחושת האבידה והנטישה. במידה ואחד מן ההורים מנתק מגע למשך זמן מה והתלמיד מביע רצון לחדש עמו את הקשר, יכול ביה"ס לשקול את האפשרות לנסות ליצור עם ההורה קשר ולהזמינו לשיחה. לעיתים מומלץ לעזור לילד להבין שהתהליך שם הגירושין הוא סופי בכדי שיוכל לעכל את המציאות החדשה, דבר המהווה תנאי לתחילתו של תהליך שיקום רגשי. 
השירות הפסיכולוגי ייעוצי גם ממליץ להעלות את נושא המשפחה ומורכבותה בעבודה השוטפת עם התלמידים בכיתות, במטרה ליצור נורמליזציה, קבלה ועמדות חיוביות ותומכות כלפי ילדים להורים גרושים בפרט, וילדים החיים במשפחות מסוגים שונים בכלל. כמו כן, חשוב לרענן בחדר מורים את עיקרי חוזר מנכ"ל בנושא הגירושין מידי שנה, ולוודא שכל המורים מכירים אותו ופועלים לפיו.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
מרכז ההזמנות
לשירותים ומוצרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך