16/6/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

מחקר: מה מאפיין מורים המצליחים לשלב חברתית תלמידים בעלי צרכים מיוחדים

מטרת המחקר, שערכו שמחה בן-יהודה ואוריאל לסט, הייתה לאפיין מורים המצליחים לשלב חברתית תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות.
במחקר השתתפו 24 מורות, מבתי"ס ממלכתיים וממלכתיים-דתיים, שאותרו על ידי צוות הפיקוח במשרד החינוך במחוז המרכז בשיתוף מנהלי בתיה"ס: 22 מרות לכיתות ג-ו ו-2 מורות לכיתות א-ב. כמו כן, השתתפו במחקר 782 תלמידים שלמדו בכיתותיהן של המורות המשלבות. 116 מבין התלמידים היו תלמידים משולבים.
המחקר מצא, כי מורה המשלב באופן מוצלח תלמידים של החינוך המיוחד בכיתה רגילה מתאפיין בארבעה תחומים: "השקפת העולם הפדגוגית של המורה" - בתחום זה נמצא, כי מורה משלב מייחס חשיבות רבה לעולמו הפנימי  - מחשבותיו ורגשותיו - של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים, ולעולמו הממשי - הכרת הרקע שלו וקשר עם ההורים. 
התחום השני היה "עמדותיו של המורה כלפי תוכנית השילוב" - המחקר מצא, כי המורה המצליח בשילוב חברתי הוא בעל עמדה חיובית כלפי השילוב.
התחום השלישי הוא "משתני האישיות של המורה" - המחקר מצא שלושה משתני אישיות המאפיינים מורה המצליח בשילוב חברתי של הילד החריג: רגישות, נתינה ותחושת מסוגלות להוראה.
התחום הרביעי מצאו החוקרים שאפיין את המורה המשלב היה היוועצות יום-יומית עם הצוות החינוכי" - המחקר מצא, כי המורות המשלבות קיימו היוועצות יום-יומית עם המורה הסייעת, מתוך ייחוס חשיבות להיוועצות זו לשם קידומו הלימודי והחברתי של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים.
למאמר המלא

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך