23/3/2017
מנורה מבטחים

המסע אל עצמי- פרויקט גמר הפך למסע מעצב זהות

ד"ר מירב אייזנברג, ראש המסלול לגיל הרך במכללה האקדמית אחוה, ליוותה את הסטודנטית שלה, מרים מארה באייה, בת להורים ממוצא אתיופי, במסע לחיבור בין הזהות האישית לזהות המקצועית. המסע של מרים החל בצורך למצוא נושא לפרויקט גמר יישומי בלימודיה לתואר ראשון בחינוך ובהוראה. היא בחרה לחקור את נושא סיפורי הילדים בתרבות האתיופית, משום שבתור ילדה לא נחשפה כלל לספרי ילדים ובמסגרת לימודיה האקדמיים נחשפה למגוון עצום של סיפורת ילדים, שכולו חדש לה. מרים יצאה להתחקות אחר סיפורי ילדותה שסופרו בעל פה, ובינתיים נשתכחו ממנה. היא הקליטה את אביה מספר באמהרית בתרגום אחותה הגדולה, ופנתה גם לדודים שיוסיפו סיפורים לאוסף המתגבש. מנחת הפרויקט ד"ר אייזנברג בחרה את הסיפורים המתאימים ביותר לגיל הרך ועיבדה אותם. "גילינו שמבחינת הסוגה הספרותית מדובר בסיפורי עם – סיפורים העוברים מפה לאוזן." היא מסבירה. "סיפורי עם הם סיפורי פולקלור, אשר דרך הפצתם היא לרוב מפה לאוזן. בדרך כלל, המחבר הוא אנונימי ואין מקום וזמן מוגדרים ולרוב הם מכילים שילוב של מאפיינים כלל אנושיים ומאפיינים ייחודיים לתרבות המסוימת." מרים לקחה על עצמה להעביר את הסיפורים הלאה, מתוך הבנה של חשיבות ההעברה הבין דורית.

פרויקט הגמר יושם בגן החובה "יובל" בעיר רמלה, ונפתח בחשיפת הילדים לאתיופיה ולמאפייניה התרבותיים, על מנת שיבינו את הקשר בין הסיפורים לבין המדינה והתרבות מהן צמחו. לדוגמה, רוב תושבי אתיופיה חיים בסביבה כפרית ובסיפורים מופיעים בעלי חיים רבים. לאחר פעילויות הפתיחה שהכניסו את הילדים לעולמם של תושבי אתיופיה, עברה מרים לעסוק בסיפורי העם. היא סיפרה אותם בעל פה, כדי לשמור על האותנטיות שלהם ועל מנת לחדד בפני הילדים את ההבדלים בינם לבין סיפורי ילדים שהם רגילים לשמוע. הילדים למדו על מאפייני הסיפורים ועל המסרים הגלומים בהם ובסיום הפרויקט המחיזו את אחד הסיפורים.

החוויה שעברה מרים תוך כדי הלמידה העצמית, הוראת הנושא בגן הילדים והצגתו בקונגרס סטודנטים לגיל הרך במכללה האקדמית אחוה, הייתה עמוקה, מרגשת ומכוננת. פרויקט הגמר  שימש עבורה כמסע אישי, רגשי, תרבותי ומקצועי גם יחד. היא יצקה תוכן חדש ל"תרבות בית אבא" וחיברה אותה לתפקידה כאשת חינוך בישראל שנת 2015. מרים מצאה את הדרך לחבר בין הזהות האישית והתרבותית לזהות המקצועית. היא עברה תהליך של ניפוץ המיתוס החברתי: “ילדותו של אדם היא גורלו” ועיצבה את חייה ואת עתידה האישי, התרבותי והמקצועי בעזרת הסיפור שבחרה לספר על חייה. סיפורה הוא סיפור של הצלחה שהתחיל מחיבור לעצמי האותנטי.

 

המכללה האקדמית אחוה מקיימת לימודים לתואר B.Ed. ותעודת הוראה במגוון תחומי התמחות:

חינוך לגיל הרך, חינוך מיוחד, מתמטיקה, מדעים, אנגלית, מנהל מערכות חינוך, היסטוריה, לשון וספרות.

סטודנטים עם תנאי קבלה מצוינים יוכלו ללמוד בתכנית המצוינים, תכנית מרוכזת, ליהנות מפטור מתשלום שכר לימוד ומלגת קיום.

לפרטים: 3622* ובאתר המכללה: www.achva.ac.il

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך