11/12/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

כל הכותרות 22.4.07-30.4.07

הלימודים יושבתו מחר בחינוך העל יסודי במחוז מרכז (קו לחינוך)
ארגון המורים הודיע, כי ישבית מחר, יום ג', את הלימודים בכל בתיה"ס העל יסודיים במחוז מרכז. השביתה תכלול גם את בתיה"ס של החינוך ההתיישבותי שבמחוז, אך לא את בתיה"ס של רשתות אורט ועמל.
שביתת הסטודנטים נמשכת; ארגון המורים משבית היום התיכונים בתל אביב ובחיפה (הארץ)
שיעור במעשים טובים (וואלה)
תוכנית תמיר: דם חדש במערכת החינוך (nrg)
הסטודנטים שובתים, אך יגיעו לטקסי זיכרון (ynet)

ועד ההורים של ת"א פותח במסע התרמה למען תלמידים נזקקים
ביום רביעי הקרוב, ה-2.5, יתקיים יום ההתרמה השנתי של ועד ההורים המרכזי בתל אביב-יפו למען תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת. הכספים שיאסוף הוועד ישמשו למתן מלגות, חלוקת ספרי לימוד ורכישת תלבושת אחידה. במהלך יום ההתרמה ייצאו אלפי תלמידים מבתיה"ס בעיר להתרים את התושבים בתקווה להיענות נדיבה מצדם.

מצטיינת בפר"ח
אמני סלמה, סטודנטית במסלול להוראת המתמטיקה במכללת גורדון לחינוך בחיפה, נבחרה כאחת מ-15 חונכי פר"ח מצטיינים, שקיבלו פרסים על פועלם בטקס שהתקיים החודש בקריית הטכניון בחיפה. הסטודנטים קיבלו תעודות הצטיינות, שי צנוע מאגודת הסטודנטים ומענק בסך 1,000 ש"ח, תרומת המוסד שבו כל אחד מהם לומד. בטקס נשאו דברים: מנכ"ל פר"ח, עמוס כרמלי, מנהלת פר"ח בטכניון, שרה שריר ורכזת פר"ח במכללת גורדון, מיקי חרמוני.

חגיגת עצמאות מוקדמת לגנים
הטקס המוקדם בו כל ילדי הגנים מציינים יחדיו את יום העצמאות, כבר הפך בגן-יבנה למסורת. גם השנה הגיעו כשש מאות ילדים מכל גני הילדים ביישוב והוריהם לבי"ס מכבים אשר פתח שעריו בפניהם כדי לקיים את החגיגה השמחה במגרש הכדורסל המקורה. באירוע שולבו חיילים משלוש מסגרות צבאיות, שהוסיפו נופך טקסי לאירוע: בסיס הטירונות ניצנים המאומץ על ידי מועצת גן-יבנה, בסיס חיל האוויר בפלמחים וביה"ס אורט ימי באשדוד. הטקס נפתח במצעד חגיגי של החיילים האורחים סביב רחבת הטקס, תוך נשיאת דגלי המדינה והמועצה המקומית, בהנפת הדגל אל ראש התורן, בתקיעה בשופרות ונגינת תופים קצבית. ברגעי השיא של האירוע העניקו הילדים לחיילים זרי פרחים ססגוניים ונופפו בבלונים מיוחדים בצבעי כחול-לבן, עליהם נכתב "ילדי הגנים בגן-יבנה חוגגים עצמאות". בסיום הטקס הוזמנו החיילים להתארח בגני הילדים.
2,500 מבקרים במוזיאון חוויתי לזכר השואה שהקימו בני נוער בסיכון
2,500 תלמידים מבתי"ס בבית שמש, בית חשמונאי וירושלים, אנשי יחידת קידום נוער מהמועצה האזורית לכיש וניצולי שואה רבים, ביקרו בימים האחרונים במוזיאון חוויתי לזכר השואה שהקימו תלמידי ביה"ס האתגרי של ברנקו וייס בבית שמש. הפרויקט, שהסתיים היום, מועמד לפרס יד ושם למפעלים חינוכיים להנצחת השואה.

פרופ' נאוה בן צבי - נציגת מערכת החינוך בטקס הדלקת המשואות
פרופ' נאוה בן-צבי, נשיאת מכללת הדסה ירושלים, נבחרה להדליק משואה בטקס המרכזי של ערב יום העצמאות שיתקיים בשבוע הבא. הוועדה שבחרה את מדליקי המשואה נימקה את הבחירה בכך שפרופ' נאוה בן-צבי היא דמות מרכזית ומובילה בקידום ההשכלה הגבוהה בישראל בתחומי המדעים. בן-צבי, בעלת תואר PhD בכימיה, הייתה בין מקימי האוניברסיטה הפתוחה בשנת 1975, נחשבת כחלוצה בתחום פיתוח החינוך המדעי. בסוף שנות ה-80 עמדה בראש צוות התכנון והפיתוח של הקורס הטלוויזיוני האקדמי "עולם הכימיה" שזכה לפרסים הבינלאומיים "תפוח הזהב" ו"הסרט הכחול". בשנת 1994 יזמה פרופ' בן-צבי את הקמת "סנונית", אתר הלימודים שזיכה אותה בפרס היובל למצוינות, ובפרס קיי עבור חדשנות מדעית וטכנולוגית. בסוף שנת 2006 קיבלה פרופ' בן-צבי בארצות הברית את "עיטור הכבוד הבינלאומי" בזכות תרומתה לקידום ההשכלה הגבוהה בעולם.

מבחן חדש לאיתור לקויות למידה
מבחן לאיתור ואבחון לקויות למידה (אל"ול), שפותח על ידי המרכז לחקר המוח ולקויות למידה באוניברסיטת חיפה ומהווה מהפיכה בתחום, יושק מחר (יום שלישי) במסגרת יום עיון בנושא"התערבות בלקויות למידה" שייערך באוניברסיטת חיפה. המבחן יאבחן לקויות למידה בקריאה וכתיבה, שפה שנייה, מתמטיקה ואינטליגנציה והוא ישים קץ למצב הנוכחי שבו עוברים תלמידים מבחנים אלה במכונים פרטיים.
המבחן  פותח ע"י צוות שכלל את ד"ר אוולין שתיל מפתחת ראשית, פרופ' ברוך נבו מפתח תחום האנטלגנציה ומתודולוג ראשי  ופרופ' צביה ברזניץ שעמדה בראש הפרויקט.  המבחן פותח בעברית וערבית ומיועד לתלמידי כתות א' ועד י' שיעברו אותו במסגרת בתי הספר ובאחריותם. האגף ללקויות למידה בראשות דר' יהודית אלדור במשרד החינוך בוחן כיום את הערכה.
"מחקרים שערכנו בקרב אוכלוסיית התלמידים בארץ הראו שאחוז התלמידים הסובלים מליקויי למידה עומד על כ-16.5%, אולם בשנים האחרונות אחוז זה במערכת החינוך עלה  והגיע לכ 30%. מירב האבחונים המראים כי הם סובלים מלקות למידה כלשהי מגיעים  ממכוני מחקר פרטיים. משרד החינוך לא מסוגל להתמודד עם מספר כה גדול של תלמידים שלפתע זקוקים לטיפול ועזרה", אמרה פרופ' ברזניץ.
לדבריה, אין בארץ מבחן אחיד לאבחון לקויות למידה ולמעשה כל מכון פרטי מקיים מבחנים שונים, כך שלמעשה, אותו הילד יכול להיות מאובחן בצורה שונה בכל מכון ומכון. הבעיה השנייה היא שאבחון שכזה עולה אלפי שקלים, מה שמקשה על הורים רבים, שהילדים שלהם אכן זקוקים לאבחון, להעניק להם אבחון. " במרכז לחקר המוח ולקויות למידה החלטנו לעשות סדר בדברים. פיתחנו שיטת אבחון, שניתנת ברמת הכיתה ולא ברמה הפרטנית. ברגע שכל התלמידים בארץ עוברים בדיוק את אותו המבחן, ניתן לדעת מהי הנורמה ומיהו החורג מהנורמה וזקוק לעזרה", ציינה פרופ' ברזניץ.
גם הטיפול שמוצע במסגרת התוכנית החדשה שונה מהמקובל. "בעזרת פילוח התוצאות אנחנו יכולים לדעת לא רק את נקודות החולשה של הילד, אלא גם את נקודות החוזק שלו ובהתאם לכך יוצע טיפול הולם מבוסס בלקויות למידה" אמרה פרופ' ברזניץ.
עוד נקודה ייחודית למבחני אלו"ל היא התייחסות הפרטנית לתלמידים הערבים. "עד היום מבחנים לאיתור לקויות למידה לערבים היו מבחנים ליהודים שהתיישנו ותורגמו. לא הייתה שום התייחסות לתרבות הייחודית או לעולם הערכים השונה. אם אצלנו יש 16%  תלמידים לקויי למידה, בחברה הערבית מדובר על 50%.  אחוז זה נובע מתוך העדר כלי איתור ואבחון נכונים. כלומר הגדרת לקות למידה  במגזר הערבי כוללת מגוון רחב של קשיים ובעיות התנהגות שאינם בהכרח לקויות למידה אמרה פרופ' ברזניץ.
לחוקרים באוניברסיטת חיפה  ברור שהמבחן החדש עלול לעורר אנטגוניזם מצד מכוני המחקר הפרטיים. "המבחן החדש ישים סוף למבחני האבחון לעשירים בלבד. בנוסף, אני בהחלט מאמינה שדרך שיטת האבחון החדשה תרד כמות הילדים שכיום מאובחנים כסובלים מלקות למידה", ציינה פרופ' ברזניץ.
 

התלמידים מתייחדים עם זכר הנופלים
בטקס יום הזיכרון שהתקיים השבוע בכפר הנוער ויצו ניר העמק שליד עפולה, התייחדו התלמידים עם זכר הנופלים, מהם 18 בוגרי הכפר. הטקס היה שזור קטעי קריאה מגוונים, שעסקו בשכול ובזיכרון. כרזה עם מילים מהשיר "הכותל" שחיבר יוסי גמזו – "יש אנשים עם לב של אבן, יש אבנים עם לב אדם", הדגישה את המוטו של הטקס. להקת המחול של הכפר, הופיעה בטקס בריקוד על פי שירו של איל גולן "אם יש גן עדן", ובנות קבוצת נעל"ה (נוער עולה ללא ההורים), הופיעה בטקס בשירם של נתן יונתן ונחום היימן "שירים עד כאן", ועוררה התרגשות רבה. בטקס השתתפו, מלבד תלמידי הכפר והצוות שלו, עשרות בוגרי הכפר, חלקם חיילים בשירות פעיל ומשלחת של כ–40 אנשי הקהילה היהודית בקונטיקט, אשר הגיעה לניר העמק היישר משדה התעופה.

בטקס יום השואה בכפר הנוער - תלמידים לבושים בכותנות פסים לזכר האסירים במחנות
טקס ליום השואה והגבורה התקיים היום בכפר הנוער ויצו ניר העמק שליד עפולה. הטקס התקיים לראשונה באודיטוריום החדש של ביה"ס, והוזמנו אליו אורחים, בין היתר עולים מאתיופיה. בטקס הופיעו התלמידים בזמר, מחול, הצגות, ונגינה, כשהם לבושים בכותנות פסים כמדי האסירים במחנות ובבגדי התקופה.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך