19/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

כל הכותרות 1.5.07-10.5.07

 

הקומיקס מקדם הידברות בין תלמידים חילוניים ודתיים
1,800 תלמידים בכיתות ד'-ו' מבתי"ס ברחבי הארץ משתתפים השנה בפרויקט לקידום ההידברות בין דתיים וחילוניים - "יוצאים מהבועה, מדברים בקומיקס". הפרויקט הוא יוזמה של ארגון צו פיוס. הפרוייקט, שפותח על ידי מטח, מבוסס על מחולל קומיקס אינטרנטי וידידותי שפותח במטח. במסגרת הפרויקט רכשו התלמידים במהלך שנת הלימודים, כלים לקיום "דיאלוג מכבד", ולמדו על סוגת הקומיקס, שהיא חלק מתוכנית הלימודים בחינוך הלשוני לגילאים אלה . הפרויקט כולל שש יחידות לימוד, ביניהן: "חשוב להכיר את מי שמדברים אתו", "חשוב להשתמש במילים באופן זהיר", "חשוב להקשיב", ועוד. שיאו של הפרויקט הנו יצירת סיפורי קומיקס עוסקים בהידברות בין דתיים וחילוניים באמצעות מחולל הקומיקס. בחודש האחרון, משתתפי הפרויקט שלחו את סיפורי הקומיקס אותם יצרו, לתחרות ארצית בין כל בתי הספר. מבין השולחים, כ- 50 תלמידים מבתי ספר ממלכתים ובתי ספר ממלכתיים דתיים, עלו לשלב הגמר של הפרוייקט, בו ייפגשו עם הקומיקסאים אורי פינק ושי צ'רקה. סדנת הגמר תתקיים בתל אביב ביום שלישי הקרוב, ה - 8 במאי, ותונחה על ידי קובי מחט מערוץ הילדים. משתתפי הסדנה ייצרו סיפורי קומיקס חדשים על הידברות, בצוותים משותפים של דתיים וחילונים. מתוך אלה ייבחרו על ידי ועדת שופטים שלוש היצירות הזוכות, שיקנו ליוצריהן ולבתיה"ס ששלחו אותם פרסים.

 
ראש ממשלת מדינת ברנדנבורג ביקר בבי"ס עמל בן עמי
ראש ממשלת מדינת ברנדנבורג שבגרמניה, מטיאס פלוטצ'ק, ושר החינוך של המדינה, הולגר רופרכט, ביקרו ביום שישי שעבר בתיכון עמל בן עמי, השוכן בתוך הבסיס הצבאי בן עמי (בית נבאללה), שליד שוהם. הביקור, בנוכחות נציגי משרד החינוך והתמ"ת, התקיים במסגרת מסורת של חילופי משלחות בין עמל בן עמי לבין התיכון המקצועי אוברשטופנצנטרום בברנדנבורג, המונה 1,500 תלמידים. הקשר בין בתיה"ס החל כשבשנת 2005 הם חתמו על ברית בתי"ס תאומים. מאז התארחו בעמל בן עמי תלמידים ומורים מביה"ס הגרמני. האורחים ביקרו בביה"ס, צפו בפעילות, ובעבודת התלמידים בסדנאות.

לומדים ציונות באמצעות חידון בית ספרי
ביום שישי שעבר התקיים בביה"ס היסודי מכבים שבגן יבנה, שלב הגמר של חידון בנושא ציונות. בתחילת השנה הציבה לעצמה ועדת תלמידים בביה"ס בשם "חזון ואמנה", מספר מטרות למימוש. אחד מהיגדי החזון הוא: "בוגר בעל מודעות לאומית, אהבה וזיקה לשורשים ולהיסטוריית העם היהודי". כדי לממש בפועל את החזון הזה החליטה הוועדה לקיים חידון בנושא ציונות, שיתמקד בראשי ממשלה ונשיאי ישראל מקום המדינה ועד ימינו. כ-130 תלמידים שביקשו להשתתף בחידון, קיבלו דפי מידע על האישים, ומתוכם נגזרו השאלות לשלב הראשון. החידון חולק לשתי רמות - תלמידי כיתות ב'-ג' ותלמידי כיתות ד'-ו'. מבין התלמידים שניגשו, עלו לשלב חצי הגמר של החידון 25 תלמידים, 11 מהשכבות הצעירות ו-14 מהשכבות הבוגרות. שלב הגמר של החידון התקיים אף הוא בשני סבבים, והשתתפו בו ששת התלמידים שהצטיינו בחצי הגמר. הקהל הורכב מתלמידי ביה"ס והורי המתמודדים. חבר השופטים כלל מורה, נציג של ההורים ואת ספרנית ביה"ס ובשולחן הנשיאות של החידון ישבו מנהל מחלקת החינוך של היישוב, מנהלת ביה"ס ויו"ר הנהגת ההורים. בשכבת הצעירים זכו במקום הראשון אלדור מויאל מכיתה ג'2 ובשכבת הבוגרים זכתה במקום הראשון כהן קורל מכיתה ו' 2 . בעקבות הצלחת החידון הוחלט להפוך אותו למסורת בביה"ס.


בוגרי המגמה לאומנות פלסטית מסכמים 3 שנות יצירה
בימים אלו מתקיימת בבי"ס ויצו-ליאו בק בחיפה תערוכת סיום של בוגרי המגמה לאמנות פלסטית בתיכון ויצו-ליאו באק בחיפה. היצירות בתערוכה מבטאות, בין היתר: התלבטות של התלמידים בנושאי זהות אישית ולאומית, ניסיון למצוא סדר בתוך כאוס, חוויות ילדות ועוד. התערוכה מסכמת תהליך יצירה של שלוש שנים.
 
מנהלת מחוז המרכז במשה"ח סיירה אתמול במוסדות חינוך בסביון
מנהלת מחוז המרכז במשרד החינוך, ד"ר סולי נתן, וצוות מפקחים סיירו אתמול במערכת החינוך בסביון. הביקור נפתח בפגישה עם ראש המועצה, רוממיה הלוי-סגל, אשר הציג בפני האורחים את מערכת החינוך ביישוב: 5 כיתות גן שבכל אחת מהן לא יותר מ- 25 תלמידים, ובי"ס סביון-גני יהודה, שבו 18 כיתות א'-ט'. בנוסף מתקיימות פעילויות מגוונות לנוער ביישוב. בתום הפגישה סיירה מנהלת המחוז בגן שקמה בו הציגה הגננת את הפעילויות המגוונות בפינות הגן ואת האני מאמין המוביל אותה בחינוך הילדים. היום הסתיים בביקור בבי"ס "סביון גני יהודה" במסגרתו הציגה המנהלת נושאי מיקוד ופעילות מרכזיים בשנת הלימודים תשס"ז, הכוללים שיפור האקלים הבית ספרי, קידום הישגי הלומדים בחטיבה בתחומי הדעת ומתן מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים. עוד הוצגה תוכנית לימודים בית ספרית ייחודית בשם "לפרוח כסביון בארץ הצבר" המושתתת על שלושה עקרונות: העשרת התלמידים בידע בתולדות העם והארץ, הטמעת ערכי מורשת ישראל ואהבת העם והארץ, הקניית מיומנויות לחיים בחברה ולאזרחות פעילה. בסיכום היום הודתה מנהלת המחוז ד"ר סולי נתן לראש המועצה על האירוח, וציינה: "אני רוצה לשבח את ראש המועצה על העלאת החינוך לראש סדר העדיפויות, דבר הניכר גם בעליית הישגי התלמידים בכל תחומי הדעת, ולהודות לו על שיתוף פעולה פורה עם המחוז בכל התחומים ובכלל זה בתחום הביטחוני והבטיחותי".
 
10,000 תלמידים לומדים השנה הנדסה באמצעות אוריגמי
כ-10,000 תלמידים, מכיתות א'-ו' ב-70 בתי"ס, משתתפים השנה בתוכנית מיוחדת של לימודי אוריגאמי. מדובר בתוכנית שפותחה על ידי המרכז הישראלי לאוריגאמי ומטרתה היא לימוד הנדסה דרך קיפולי נייר. הלימודים מועברים על ידי 40 מורים שעברו הכשרה לתוכנית, והיא נכללת בלימודי ההעשרה בבתיה"ס. לימודי האוריגאמי נעשים בעזרת מספר דגמים. בכל שיעור מקפלים הילדים דגם ותוך כדי הקיפול לומדים מושגים בהנדסה. התוכנית מחזקת את הידע הנלמד בשיעורי גיאומטריה ולא מחליפה את השיעורים. מירי גולן, יוזמת התוכנית ומנכ"ל המרכז הישראלי לאוריגאמי, אומרת, כי התוכנית מאפשרת לתלמידים לחוות את הגיאומטריה ולהבין את התלת מימד - דבר שמקל על התפיסה והופך נושאים שעלולים להיתפס על ידי הילדים כ"יבשים" להנאה וחוויה. בלימודי האוריגאמי משולבים עקרונות חינוכיים של עידוד התלמידים ליצירתיות. גולן הציגה את התוכנית בכנס מדע ואוריגאמי שהתקיים באוניברסיטת Caltech בארצות הברית ובעקבות זאת, הונהגה התוכנית במספר בתי"ס בארה"ב ובמדינות נוספות. מידע על פעילות המרכז הישראלי לאוריגאמי: www.origami.co.il

תלמידות מאורט חולון - במקום הראשון בתחרות האורטיאדה
חן נפשי ואביטל יגודייב, תלמידות יב' מאורט חולון, זכו במקום הראשון בתחרות החדשנות הטכנולוגית לחטיבה העליונה, אשר התקיימה במסגרת ה"אורטיאדה" הארצית לפרוייקטים ועבודות חקר . התלמידות, בהנחייתה של המורה רות קובלסקי, יזמו, תכננו ובנו "חגורת צירים לאישה בהריון". החגורה נחגרת סביב בטנה של האישה ההרה וכשהיא מגיעה לחדר לידה, המכשיר המחובר אליה מאפשר לצוות הרפואי לקבוע את מוכנותה של האישה ללדת. הפרויקט משכלל את החגורה הקיימת, ממכשור המחובר למוניטור נייח, למכשור אלחוטי נייד, המאפשר לאישה להסתובב בנוחות ולעסוק בפעילות גופנית קלה שמסייעת לזירוז הלידה. בנוסף, מסייע המכשיר לעבודת האחות, אשר יכולה לעקוב אחר התפתחות הצירים תוך המשך ביצוע עבודותיה השוטפות ומבלי להגיע לעיתים תכופות למיטת האישה לבדוק את מצב הצירים על גבי מסך המוניטור. המכשיר בנוי משני חלקים- חגורה הנחגרת על ביטנה של היולדת ואיתה משדר אלחוטי המשדר את הצירים ומקלט אלחוטי, הנמצא אצל האחות ותפקידו להציג לאחות את עוצמת הצירים והקצב, ולהפעיל זמזם כאשר היולדת זקוקה לנוכחותה להתחלת הלידה. לדברי התלמידות, הבחירה בתחום זה נבעה מחיפוש נושא ייחודי לנשים, אשר מהוות מיעוט במגמת הנדסת אלקטרוניקה בה הן לומדות. נושא ההיריון והלידה משך את ליבן והמורה, אשר סיפרה להן על מצוקתה בתחילת הלידה, כאשר הייתה מרותקת למיטה בשל החיבור למוניטור, הציתה במוחן את הרעיון לפתח מכשיר ש"ישחרר" את היולדת מהמיטה בשעות שלפני הלידה. ה"אורטיאדה" ע"ש אלה וישראל וייסבורט הינה תחרות שנתית, המיועדת לכל תלמידי בתיה"ס והמכללות של רשת אורט בארץ. התחרות מתקיימת בשני מסלולים - מסלול מצוינות ומסלול חדשנות. במסלול המצוינות מציגים התלמידים בכנס מרכזי את עבודותיהם ואת הידע שצברו בלימודיהם ובמסלול החדשנות, אשר נערך במספר שלבים עד לשלב הגמר, מציגים הנבחרים את עבודותיהם באירוע רב משתתפים, ביניהם, הנהלת הרשת וגורמים מהאקדמיה ומהתעשייה. אנשי "קרן הון סיכון גיזה", אשר מלווה את מהלך התחרות, הם חלק מצוות השופטים ומסייעים לזוכים במקומות הראשונים בהדרכה ובמתן ייעוץ לקידום יישומם של המיזמים הזוכים.

מקום שני בתחרות רובוטיקה לתלמידים מויצו ניר העמק
8 תלמידים מכפר הנוער ויצו ניר העמק, זכו החודש במקום השני בתחרות הרובוטיקה 'פירסט 2007' , שהתקיימה בהיכל נוקיה'בתל-אביב. במשך חודש וחצי שקדו התלמידים שהשתתפו בפרוייקט על בניית הרובוט. חלק מהעבודה התבצעה במפעל מטרוניקס לייצור רובוטים לבריכות שחייה בקיבוץ יזרעאל, בהדרכתו הצמודה של מיקי פרידמן, מנהל מחלקת האחזקה במפעל, ובליווי והדרכה של אנשי מקצוע נוספים מהמפעל. במקום הראשון בתחרות זכתה קבוצת תלמידים מביה"ס מבואות עירון שבקיבוץ עין שמר. חברת "פירסט 2007 " הכריזה על התחרות, שבה משתתפים כ–1,300 בתי ספר בכל רחבי העולם. כל בית ספר מקבל ערכה בסיסית ובה ציוד ואבזרים זהים לבניית הרובוט, כשעליהם ניתן להוסיף ולשדרג את הרובוט שיתאים לייעודו: השחלת מספר רב ככל שניתן של אבובים על מוטות.

כפר הנוער הודיות ישמש מודל להקמת כפר לפליטים ויתומים בקונגו

אנדרה לוקיסו, תושב קונגו ונציג של ארגון אונסק"ו, ביקר בשבוע שעבר בכפר הנוער הדתי הודיות שליד טבריה במטרה לערוך היכרות עם כפר. בהמלצת נציגי משרד החוץ הישראלי נבחר ככפר המייצג, ומהווה מודל חינוכי ודגם אשר לפיו יוקם כפר דומה לפליטים ויתומי מלחמת השבטים בקונגו. מהודיות נמסר, כי האורח מקונגו ערך סיור מקיף בכפר, שוחח עם תלמידים ועם הצוות החינוכי והניהולי והביע הערכה עמוקה למיזוג הגלויות בכפר ולהיותו כור היתוך לנערות ונערים ממקומות שונים בארץ ובעולם. האורח התרשם מהחממות האורגניות בכפר ובמיוחד מפרויקט לגידול וריבוי דגי הגמבוזיה שבהם ראה אמצעי אפשרי לפתור את בעיית המלריה בארצו. בתום סיור בן ארבע שעות אמר האורח, כי הוא מתעתד ליזום כפר, שבו יוקם מערך טיפולי ושיקומי בפליטים וביתומים שנותרו כתוצאה ממלחמת השבטים עקובת הדם שהתחוללה בארצו במשך שש שנים והסתיימה ב-2003. בתום הביקור סיכמו אנדרה לוקיסו ומרכז מגמת חקלאות ובעלי-חיים בכפר, שמואל סבג, לקיים ביניהם קשר שוטף במטרה לגבש במשותף את מודל הכפר הטיפולי והשיקומי שעתיד לקום בקונגו ויהיה בעל צביון חקלאי ויתבסס על הידע שיירכש מהניסיון שנצבר בהודיות.

 
הסטודנטיות יזמו יריד כדי לסייע לנשים יוצרות
הסטודנטיות של המסלול לחינוך בלתי פורמאלי במכללה האקדמית בית ברל מתנדבות במסגרת פרויקטים קהילתיים. הסטודנטיות יזמו יריד כדי לסייע לנשים יוצרות למכור את עבודותיהם. בשבוע שעבר התקיים היריד במתנ"ס קדימה. במהלך היריד הציגו נשים רבות מגוון יצירות והציעו אותן למכירה: החל מעיצובים מיוחדים לתינוקות, תכשיטים, בגדי נשים ועד עבודות קרמיקה, עץ, ציורים, פינת קריסטלים וגם דברי מתיקה ומאפים. גולת הכותרת של היריד הייתה תוצר של שיתוף פעולה בין הסטודנטיות מבית ברל ותנועת "אחותי" לבין קבוצת נשים אתיופיות מקריית גת, שבמסגרתו מכרו הנשים עבודות רקמה אתניות שיצרו על תיקים, כיפות ועוד. במסגרת הפעילות הקהילתית למען הנשים האתיופיות מקריית גת, הן משולבות בקורסים בנושאי פמיניזם, עיצוב אופנה, שיווק, חשבונאות, מכירות ועוד, במטרה להפוך את הכישורים שלהם במלאכת יד ליתרון כלכלי עבורן.
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך