18/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

כל הכותרות 11.6.07-21.6.07

שרת החינוך, יולי תמיר, הציגה ביום ג' בכנסת תוכנית פעולה חדשה למניעת תופעות של הטרדה ואלימות מינית בבתיה"ס (קו לחינוך)
רקטור אונ' חיפה יישאר לקדנציה נוספת (nfc)
על ניהול מונחה נתונים במערכות חינוך מקומיות
משרד החינוך שינה את החישוב, והציג עלייה בזכאים לבגרויות (הארץ)
הזכאים לבגרות: יותר יהודים, פחות ערבים (ynet)
ירידה של 15% בזכאות לבגרות של ערבים בשלוש השנים האחרונות (הארץ)

מנהלת חדשה לאגף לחינוך יסודי בעיריית חולון
ועדת המכרזים של עיריית חולון בחרה בשבוע שעבר ברחל קידר כמנהלת החדשה של האגף לחינוך יסודי במינהל החינוך העירוני. קידר מחליפה בתפקיד את טובה דולב, מנהלת החינוך היסודי בחמש השנים האחרונות, המשמשת גם כמפקחת משרד החינוך על החינוך היסודי בעיר. קידר ניהלה ב-11 השנים האחרונות את בי"ס מרחבים בראשון לציון. קידר היא בעלת תואר ראשון בחינוך מאוניברסיטת בר אילן ותואר שני במינהל חינוכי מאוניברסיטת דרבי.
 
שרת החינוך בכנס במכללת בית ברל: נתקן את העוול שנעשה בשיבוץ בוגרי מסלולי המצוינים 
סטודנטים ממסלולי המצוינים של המכללות לחינוך בארץ, השתתפו השבוע בכנס המצוינים הארצי שנערך במכללה האקדמית בית ברל. במהלך הכנס השתתפו הסטודנטים בסדנאות אותן העבירו סטודנטים עמיתים. הסדנאות התבססו על פעילויות קהילתיות נבחרות שיזמו הסטודנטים במסלולי המצוינות במהלך השנה האחרונה. שרת החינוך, יולי תמיר , נאמה בכנס אודות תוכנית המצוינים: "אני רואה את תוכנית המצוינים כמובילה בתחום הכשרת המורים ורוצה לראות את פרחי ההוראה של התוכנית הולכים ומשתלבים במערכת החינוך. במשך שנים, רבים מבוגרי התוכנית לא שולבו במערכת אך השנה שינינו את המפתח לשיבוץ מורים מתוכניות המצוינים ואני מקווה שבכך יתוקן העוול. השינוי מיושם כיום במגזר הערבי ובקרוב ייושם במגזר היהודי." תמיר הוסיפה כי, "מתוך כל הפעילויות שנעשו במשרד החינוך בשנה האחרונה עידוד התוכנית ומתן דגש על מצוינות מורים הוא אחד המהותיים". במסגרת מסלולי המצוינים, מתחייב משרד החינוך לשלב את הסטודנט בתוכנית מרוכזת, שאורכה שלוש שנים במקום ארבע. הסטודנט מצידו מתחייב לעמוד בממוצע ציונים של 90 ומעלה בכל שנת לימודים. בתום שלוש שנות הל-מודים הסטודנט מתחייב לעבוד שלוש שנים במערכת החינוך הממלכתית או הממלכתית דתית, אך יש באפשרותו לבחור באיזה מסלול יילמד, שאינו בהכרח המסלול אותו הוא למד. בתמורה, משרד החינוך מעניק לכל סטודנט שבתוכנית מלגה מלאה ומבטיח עדיפות בשיבוץ מבחינת מחוז מועדף, בי"ס מועדף וכדומה.

קשרים בינלאומיים
במסגרת פרויקט להידוק קשרים בין ילדי ישראל לילדים יהודים במקומות שונים בעולם, נוצרו לאחרונה קשרים חמים בין תלמידי שכבת ג' מבי"ס מכבים שבגןיבנה לבין תלמידים מבי"ס במלבורן שבאוסטרליה. את הפרויקט יזמה הקרן הקיימת לישראל.
הקשר החל כאשר הגיעו מכתבים המיועדים לתלמידי גן-יבנה. כל אחד מהם קיבל מכתב שעליו מופיע שמו. ילדי מלבורן צירפו את מפת אוסטרליה ואת טביעת האצבעות שלהם. המכתבים כתובים בשפה האנגלית, כך שתלמידי כיתות ג' מתרגלים גם את הקריאה והופכים את השפה האנגלית לשימושית. התלמידים צריכים לכתוב מכתב תשובה (באנגלית או בעברית) ולהוסיף תמונה או ציור, כיד הדמיון הטובה עליהם.בנוסף למכתבים תשלח כל כיתה פלקט שהכינו אשר מאפיין את ארץ ישראל, את היישוב ואת ביה"ס. הקשר בין התלמידים משתי הארצות יימשך גם בשנת הלימודים הבאה.

מחוז המרכז ערך ערב תנועה ומחול לזכרה של  דליה מעוז
מחוז מרכז ערך ביום א' ערב "התעמלות תנועה ומחול" לזכרה של דליה מעוז, ששימשה כמנהלת המחוז בשנים 87'-94', ונפטרה לפני מספר שנים. האירוע נבחר לציין את זכרה של מעוז בשל חיבתה לתחומי החינוך הגופני והמחול ותרומתה לטיפוחם במוסדות החינוך במחוז. השנה התקיים האירוע בהיכל הספורט שבקריית החינוך בנס ציונה. הערב כלל עשרה מופעים של להקות התעמלות, תנועה ומחול מבתי"ס במחוז ושני מופעים של תלמידים מהרשות המארחת.

150 מורים הפגינו מול עיריית כרמיאל: "בקיץ שעבר טילים, בקיץ זה פיטורים" 
150 מורים הפגינו ביום רביעי השבוע, מול עיריית כרמיאל, במחאה על הקיצוץ הצפוי ב-1,500משרות בערי הפריפריה, בעקבות החלוקה המחודשת הצפויה בתקציבים, בהוראת בג"ץ, של תקציבי אזורי הפריפריה וקו העימות. השלטים שהניפו המורים השוו בין הפיטורים הצפויים ובין טילי החיזבאללה.

 
בבי"ס ליאו בק ציינו את יום השפה והתרבות הערבית
במסגרת מאמצים פדגוגים שעושה מרכז חינוך ליאו באק לקידום דו קיום יהודי-ערבי, ציינו השבוע בביה"ס את סיום שנת הלימודים ביום עיון בנושא השפה והתרבות הערבית. ביום העיון השתתף סרן אביחי אדרעי מיחידת דובר צה"ל האחראי על הדוברות למגזר הערבי. סרן אדרעי סקר את ערוצי התקשורת הערבית בישראל ובעולם ואת היחס שלהם לישראל. כמו כן סיפר אדרעי לתלמידים על תפקידו מול ערוצי התקשורת והעיתונאים הערבים. לאחר מכן הופיעה זמרת הראפ המוסלמית הראשונה בישראל, יוסר פייסל , צעירה תושבת תמרה. יוסר, שסיימה השנה בהצטיינות את לימודיה התיכוניים במגמת אלקטרוניקה בבי"ס בתמרה, כבשה את לב התלמידים בשירי שלום, אהבה וחברה בסגנון הראפ. הופעתה של יוסר, שהיא כמעט בת גילם של התלמידים ומשמשת גם כשחקנית כדורגל בקבוצת בנות סכנין, הייתה דוגמה מצוינת עבור התלמידים לשבירת סטיגמות. בליאו באק נעשו לאחרונה שינויים בלימודי הערבית. בין היתר החלו לימודי ערבית מדוברת בשכבות י', מה שהוביל להכפלת מספר התלמידים הלומדים ערבית בביה"ס. השנה גם נפתחו שתי כיתות לימודי ערבית ברמת 5 יחידות לימוד בליאו באק. כמעט רבע מתלמידי התיכון ילמדו בשנה הבאה ערבית ברמה מוגברת.

בתי"ס מטבריה, קריית גת ונחף זכו בפרסי המצוינות של התוכנית לצרכנות נבונה
שרת החינוך, יולי תמיר, וחבר דירקטוריון הריבוע הכחול, עוזי ברעם, חילקו אתמול פרסים לבתי"ס על מצוינות בתחומי הצרכנות הנבונה ואורח חיים בריא. טקס חלוקת הפרסים התקיים בהיכל התרבות בבת ים בהשתתפות ראש עיריית בת- ים, שלומי לחיאני, ראשי ערים, נציגי משרד החינוך ונציגי ציבור. בטקס הוענקו 3 פרסי הצטיינות על עשייה יצירתית ויוזמות הקשורות לצריכה אישית, משפחתית ולאיכות הסביבה. לתחרות הוגשו עשרות עבודות והמצאות צרכניות מבתי"ס שהשתתפו השנה בתוכנית החינוך לצרכנות נבונה, חכמים בריבוע" של רשת הריבוע הכחול. בפרס הראשון זכתה חטיבת ביניים אורט טבריה, בפרס השני - חטיבת ביניים מאיר בקריית גת ובפרס השלישי - ביה"ס יסודי ב' בכפר נחף שבגליל. בתוכנית חכמים בריבוע השתתפו השנה כ-14,000 תלמידים ב- 20 חטיבות ביניים ובתי"ס בטבריה, כרמיאל, כפר נחף, עכו, רמלה, אשדוד, בת ים, קריית מלאכי וקריית גת. התוכנית פועלת זו השנה החמישית. במסגרת התוכנית לומדים התלמידים את נושאי הצרכנות הנבונה במשפחה, פרסום ושיווק, תהליכי ייצור של מוצר, צרכנות השומרת על איכות הסביבה ואזרחות פעילה. כמו כן משתתפים התלמידים בסיורים לימודיים במפעלים, חנויות ואתרי מיחזור.


חניכי פר"ח "מעבירים את זה הלאה"
פרויקט פר"ח פועל בבתיה"ס סיני ומכבים בגן יבנה מזה כשנתיים. כחלק מהפעילות עם החונכים הוחלט לאחרונה לקיים אירוע קהילתי שבמסגרתו יתאפשר לתלמידים חניכי פר"ח להחזיר את התרומה לקהילה או, במילים אחרות, "להעביר את זה הלאה...". ביוזמתה של רכזת הפרויקט, רעות שרם, קיימו החניכים והחונכים הפסקה מתוקה בשני בתיה"ס. בפעילות מקדימה הכינו החונכים עם חניכיהם שלל מטעמים וממתקים וביום שישי האחרון הגיעו לבתיה"ס, קישטו את החצרות והכינו את הדוכנים למכירת "התוצרת". כל חונך סייע לחניכו למכור תמורת תשלום סמלי, את המטעמים. ההכנסות נתרמו לארגוני צדקה הפועלים בתוך גן יבנה. החניכים היו מרוצים ומלאי סיפוק מהפעילות שהעניקה להם תחושת העצמה אישית.
 
חטיבת הביניים עתידים זכתה במקום הראשון בחידון חולון
נבחרת חטיבת הביניים עתידים היא הזוכה השנה בחידון "חולון עיר המטמון". החידון בתנועה לתולדות חולון ואתריה שבו משתתפות שכבות כיתות ז' בעיר, נערך בשבוע שעבר,זו השנה השמינית, במסגרת "יום חולון". לחטיבת הביניים עתידים הייתה זו הזכייה הראשונה בחידון. תלמידי החטיבה צברו 217 נק'. למקום השני הגיעה החטיבה שניצחה אשתקד, נבון-שרת (213 נק'), ולמקום השלישי – חטיבת הביניים גולדה (205 נק'), שזכתה פעמיים בעבר. החידון נערך בין נבחרות 11 חטיבות הביניים בעיר. כל תלמידי שכבת ז' התכוננו לחידון באמצעות חוברת בשם "צמחה בחולות". התלמידים נבחנו על תכני החוברת, ובכל אחד מבתיה"ס נבחרה נבחרת של התלמידים המצטיינים. ביום החידון יצאו המשתתפים במיניבוס בעקבות כתב חידה ל-17 אתרים ברחבי העיר. באתרים התקיימה פעילות תחרותית והתלמידים ענו לשאלות בקיאות הקשורות בתולדות העיר ואתריה. השנה הובלט בחידון הנושא "מעשים טובים" שעסק בתנועות התנדבות ובמחויבות אישית לעזור לחלש. בין התחנות שנכללו השנה בכתב החידה: ארכיון ומוזיאון העיר, עתיקות מקווה-ישראל, תצוגת העפיפונים ב"מדיטק", הבאר הראשונה בשכונת גרין, ארגון "תנו יד לחבר", מוזיאון הרכב הישן של אגד ועוד. בתחנות ציפו למשתתפים תחרויות קבוצתיות מגוונות: בארכיון העיר,למשל, המשימה הייתה למצוא מסמכים הנוגעים לראשית החינוך בעיר; בחוידע היה צריך לבצע פעילויות מדעיות בזמן קצוב ועוד. המנצחים זכו בכניסה קבוצתית ל"סופרלנד". לחטיבת הביניים נבון, שזכתה במקום השני, העניק ספארק המים "ימית" כניסה חינם ולחטיבת הביניים גולדה העניק פארק נחשונית יום כיף למשתתפי הקבוצה. בטקס הסיום של החידון הוגשו מגינים ומדליות למנצחים על ידיראש העיר מוטי ששון, ראש מינהל החינוך אבינועם גרנות ומנהל החינוך העל יסודי, רוני יוסף.

הסטודנטים עיצבו כרזות להצגת התיאטרון
במסגרת פרוייקט של המגמה לתקשורת חזותית בחשיפה, בית הספר לאומנויות התקשורת, הטלוויזיה והמולטימדיה של האוניברסיטה הפתוחה, עיצבו הסטודנטים כרזת תיאטרון להצגה החדשה "לה גזטה", שתועלה לבמה ב-17 ביוני בתיאטרון הסמטה ביפו. "לה גזטה" הוא מופע תיאטרלי של שלוש נשים, בסגנון קומדיה דל ארטה ובניחוח טרגי-קומי. במהלך ההצגה הצופים עדים לבחינת היחסים בין שלושת הנשים אשר באות מחתכים חברתיים שונים על רקע עולם דמיוני וההרפתקאות הנקרות בדרכן. כל זאת תוך דיאלוג בין מציאות והזיה, ותוך שימוש בהררי עיתונים כמוטיב רעיוני וצורני מוביל. לדברי אבי וינוגרד, מרכז המגמה לתקשורת חזותית בחשיפה: "שיתוף הפעולה עם תיאטרון הסמטה ביפו חשף את הסטודנטים במגמה לעולם התיאטרון ולהתנסות בהפקה אמיתית, של כרזת תיאטרון. הסטודנטים צפו בהצגה והכינו סקיצות המבטאות את פרשנותם האישית על ההצגה. שלושת גיבורות ההצגה הוזמנו ליום הצילומים והסטודנטים ביימו אותן כראות עיניהם. בערב הפתיחה של ההצגה יוצגו הכרזות בפואייה התיאטרון להתרשמותם של הצופים. בסופו של התהליך, ישתתפו גם השחקניות בבחירת הכרזות הטובות ביותר".


הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
גיליון 700 של קו לחינוך

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים בעלי לקויות למידה במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".

 -  הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך