8/5/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

כל הכותרות מ-20.1.07-31.1.07

ירושלים; בת 11 נמחצה למוות (msn)
יוקם בי"ס תיכון ראשון בכפר ה"לא מוכר" אבו-תלול (nfc)
למרות ההנחיה יש תלמידים שקמים לשעת אפס (nrg)
שרפנו את הדגל משנאת יהודים (msn)
מי אמר שילדים לא משקרים? (nrg)
קטין שכבודו נפגע ניסה לדקור את חברו (nfc)
מרכז מחקר חדש למדעים משתלבים באוניברסיטה העברית (nfc)
מניחים תפילין? לא בחצר ביה"ס (nrg)
ועדת החינוך דנה במניעת הנשירה מבתיה"ס (וואלה)
המורים והאוצר יפתחו במו"מ אינטנסיבי (וואלה)
משרד החינוך יוצא בתוכנית חדשה לחינוך גופני (nfc)
הסטודנטים ילחמו בתחקירי "בצלם" ו"עדאלה" (nfc)
עיסוק רב בלקות הלמידה עלול להוביל להישגים נמוכים (nfc)
רייכמן יחזור לעמוד בראש המרכז הבינתחומי (וואלה)
בן גוריון תובעת 2.5 מיליון ש"ח מחוקר לשעבר (וואלה)
מי ילמד עברית את יהודי בריה"מ לשעבר? (וואלה)
אושר חוק זכויות המורה (וואלה)
המועצה להשכלה גבוהה אישרה תואר שני בפסיכולוגיה במכללה האקדמית יהודה ושומרון (קו לחינוך)
הלימודים יחלו בסימסטר האביב הקרוב, שיחל בחודש מארס 2007
סקר; המסע לפולין עוזר ללימוד השואה (nrg)
האוצר יציע למורים; תוספת של 25% - תמורת רפורמה (וואלה)
המאבטחים נטשו את עמדות השמירה בבית הספר (וואלה)
הכפלה במספר התלונות על אלימות של מורים (וואלה)
תלמידים עיוורים לומדים לקריין ברדיו (וואלה)
בגלל בול קצב, המורה ביקש להחליף תעודה (ynet)
הודו; 11 ילדות נהרגו בקריסת גג בית ספר (ynet)
צוות מיוחד יבחן לימודים אקדמיים של תלמידי תיכון (הארץ)
המבקר יבדוק טענות על אי סדרים במכון הטכנולוגי בחולון (הארץ)
מו"מ על הסכם שכר חדש למורים (וואלה)
מנהלי בתי ספר; החינוך בישראל לא רלבנטי (וואלה)
ספרים דיגיטליים באוניברסיטת טקסס (nfc)
הורים בהרצליה משביתים הלימודים בתיכונים לשעתיים (וואלה)
חדש; תואר שני בניהול וכלכלת שוקי הענק במזרח הרחוק (nfc)
טבעת התלמיד נתפסה בגדר ואצבעו נקטעה (ynet)
תמיר; קשה לחנך לכיבוד מוסד הנשיאות (nfc)
הסטודנטים פרצו לדיוני ועדת שוחט (nfc)
משה"ח הינחה את בתיה"ס לדבר עם התלמידים על פרשת הנשיא קצב (קו לחינוך)
ועדת החינוך אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק המבקשת לפטור ממסים את מרכזי הנצחת בגין ורבין (הכנסת)
לגלוש באינטרנט מכל פינה בביה"ס (וואלה)
ח"כ מרציאנו נגד השימוש ברטלין (nfc)
כיצד נביא את החינוך למצוינות? (nrg)
ועדת החינוך דנה במחקר של אוניברסיטת חיפה לגבי דעות תלמידים יהודים על ערבים (הכנסת) 
תוכנית; 200 מיליון שקלים לטיפול בנוער בסיכון (ynet)
הסטודנטים בת"א מציגים; עידן הקרח (וואלה)
בתי ספר ערביים יצטרפו לזרם ה"ממלכתי דתי" (ynet)
הדיון בצו הקפאת מכללה אזורית גליל מערבי נדחה (וואלה)
תמיר; האוצר משתק את מערכת החינוך (וואלה)
ביה"ס לרפואת שיניים בת"א לא ייסגר (וואלה)
תוכנית; 200 מיליון שקלים לטיפול בנוער בסיכון (ynet)
היום; שביתת מורים בצפון ובדרום (וואלה)
העדר מצוינות בחינוך גרוע מהאיום האיראני (ynet) 
יש להרחיב הגדרת המחוננים (וואלה)
הושחת גן חב"ד בשכונת עמישב בפ"ת (ynet)
תמיר; אנו מגמגמים במאבק מול הפונדמנטליזם (ynet)
מחר שביתה בבתי"ס בצפון ובדרום (nfc)
מספרים - כיצד מעבד אותם המוח? (nfc)
הסגל הבכיר ישבית מחר את האוניברסיטאות (וואלה)
לסטודנטים בירושלים יש ועד (nrg)
מאגר מידע באוניברסיטה מסייע לברוורמן? (nfc)
חשד; עשרות תיכוניסטים בת"א השתמשו בסמים (וואלה)
בריטניה; הסטודנטים זקוקים לייעוץ כלכלי (וואלה)
מורים מהונגריה יגיעו לישראל וילמדו על השואה (nfc)
בריטניה; אכל תפוח בבי"ס ונענש (וואלה)
שערך הארוך נערה, שערך אקצר (וואלה)

שרת החינוך נפגשה עם ביל גייטס
שרת החינוך, יולי תמיר, נפגשה ביום רביעי האחרון עם ביל גייטס בסקוטלנד. בפגישה שהתקיימה בין השניים הוחלט לקדם שני נושאים:
שרת החינוך הציעה למר גייטס לקדם בישראל ניסוי ייחודי המשלב בין ניהול מערכות קוליקולריות לבין ניהול מערכות מידע, שיעניק למערכת החינוך בישראל אפשרות להפוך למערכת יעילה שיש לה כלי עבודה הולמים במאה ה-21.
פיתוח מערכת כזו, תעניק מידע בזמן אמת על מגוון רחב של נושאים וביניהם: בעיות נשירה, אלימות בבתי ספר, הקצאת שעות ועוד.
שימוש במערכת זו נועד להקל על ההתנהלות של מנהל בית הספר כמו גם על המערכת כולה.
 בנוסף, שרת החינוך הציעה לשלב חוקרים ישראלים לקבוצת חוקרים הפועלת במסגרת הקרן של מר גייטס כדי לבחון ולקבוע את המשמעות האמיתית וההשפעה של שילוב תקשוב במערכת החינוך בכלל ובישראל בפרט. לבסוף שרת החינוך הזמינה את מר גייטס לקיים כנס בינלאומי במדינת ישראל בנושא התקשוב במערכת החינוך.

מרכז לחקר איראן נחנך באוניברסיטת חיפה
באוניברסיטת חיפה התקיים לאחרונה טקס השקת מרכז מאיר ומרים עזרי לחקר איראן והמפרץ בהשתתפות המשנה לראש הממשלה  שמעון פרס, שר התחבורה  שאול מופז וראש המועצה לבטחון לאומי מר אילן מזרחי. במהלך הטקס נשמעו סקירות וניתוחים של נושאים אקטואליים הקשורים לאיראן ועיראק. עוד נטלו חלק באירוע: ד"ר מאיר עזרי, פרופסור אהרון בן זאב - נשיא האוניברסיטה, פרופסור יוסי בן ארצי – רקטור האוניברסיטה ופרופ' אמציה ברעם - ראש המרכז.

מנהל מחוז חיפה נפגש עם נציגי מועצת הנוער המחוזית
מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, אהרון זבידה, נפגש השבוע עם נציגים של מועצת הנוער המחוזית. במפגש נדונו נושאים שונים המעניינים את הנוער והועלו בקשות למנהל המחוז. נציגי התלמידים ספרו על פניות בנושאי מצבם הפיזי של בתי הספר ולקבלת סיוע ייעוצי פסיכולוגי בעקבות המלחמה האחרונה.
נציגי המועצה נבחרים בבחירות דמוקרטיות בלמעלה מ- 15 רשויות, בהן פועלות מועצות תלמידים ונוער: חיפה, חדרה, קריית ים, קריית מוצקין, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית טבעון, נשר, זכרון יעקב, פרדס חנה, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, טירת הכרמל, עיר הכרמל, מועצה איזורית אלונה, מועצה איזורית חוף הכרמל, מועצה מקומית קציר חריש, מועצה איזורית זבולון ומועצה איזורית מנשה. יערה בן שושן, יו"ר מועצת התלמידים המחוזית, חגי אורן, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית ויו"ר מועצת התלמידים בביה"ס התיכון "יבנה" בחיפה, אור מורדו, דובר המועצה המחוזית ושי חן, יו"ר ועדה אתית משפטית, פרטו בפני מנהל המחוז וצוות מינהל חברה ונוער - ראש המינהל אהרן הלוי, מזל לוי, מלוות מועצת התלמידים והנוער ואראלה גל- את פעילותם כגוף הנבחר והמייצג של בני הנוער והתלמידים ברחבי המחוז. "תפקידנו העיקרי הוא לספק לכל המועצות, הרשותיות, והמועצות הפועלות בבתי הספר שנמצאות בשטחה את הכלים להם הן זקוקות כדי לתפקד ביעילות, כמו גם ייצוגם בכבוד בפני הגופים המתאימים ברשויות השונות", סיפרו נציגי הנוער למנהל המחוז. פעילותם נשענת על תקנון העל של מועצות התלמידים והנוער בישראל, אשר מהווה בסיס לפעילות תקינה של כל מועצה וכל תקנון שנכתב על ידי נציגי המועצות השונות. נציגי הנוער ספרו על טיפולם בבעיות הנובעות מתוצאות המלחמה ועל פניות של תלמידים לקבל סיוע הן בשיפור פיזי של מצב בתי הספר בהסרת מטרדים בטיחותיים, והן במישור הייעוצי פסיכולוגי. חברי המועצה סיפרו שהם עוסקים במספר תכניות, אחת מהן היא "פרויקט ציפור הנפש" - פסטיבל שיתקיים באחת מן הערים במחוז חיפה לקראת חג הפסח, ואחרת - מסיבת חוף שתתקיים בסוף שנת הלימודים. כמו כן הם בקשו שיותר בתי ספר ישתפו את נציגיהם במוסדותיהם השונים. מנהל המחוז הבטיח לנציגי מועצות התלמידים והנוער שיחדש את קריאתו לכלול אותם במועצות הפדגוגיות בבתי הספר, וכי יורחב הסיוע לשיתופם במוסדות מחוז חיפה- בנוסף לועדות היגוי מחוזיות (למניעת אלימות ולשיפור האקלים הבית ספרי. כמו כן נתן זבידה את ברכתו לחידוש מסורת חילופי שלטון במחוז חיפהי- כאשר למשך יום אחד, נציגי התלמידים יחליפו בעלי תפקידים שונים במחוז.


פרופ' אלישע אפרת, זוכה פרס ישראל לחקר הגיאוגרפיה תשס"ז (קו לחינוך)
פרופ' אפרת מקבל את הפרס על מפעל חיים בעריכת מחקרים, בפרסום עבודות מדעיות ובהוראה בתחומי הגיאוגרפיה היישובית. אפרת פרסם ספרים רבים, ביניהם אטלסים גיאוגרפיים-תכנוניים. היה ממקימי החוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב.

יום מתמטיקה בבי"ס רמות ויצמן ביבנה (קו לחינוך)
במהלך היום עסקו התלמידים בפעילויות מתמטיקה חוויתיות ומגוונות תוך התנסות וחשיבה מתמטית. התלמידים ספרו באנגלית, ציירו צורות גיאומטריות דמיוניות ובעלי חיים דימיוניים ממספרים באומנות, שיחקו בטנגרם (גיאומטריה) ובמשחקי תכנון וחשיבה אסטרטגית, כמו סודוקו מתמטי במחשב, ספרו קליעות לסל, כדרורים, ניתורים בדלגית ועוד. תלמידי כיתות ו' הפעילו את תלמידי ביה"ס בשכבות הגיל הצעירות יותר, בהדרכת צוות המתמטיקה בראשותה של הרכזת לימור חכמון ובעזרתן של יתר מורות ביה"ס. יום המתמטיקה החל בטקס בכיכובם של ילדי הלהקה הייצוגית של ביה"ס, מערכונים, שירים וקטעי קישור בנושא המתמטיקה. מספרים תלויים התנופפו מהתקרה, קישטו וחיממו את האווירה והיום כולו עמד בסימן מתמטיקה בתחומי הדעת השונים – אנגלית, אומנות, ספורט, מחשבים ומוסיקה. "מלך" ו"מלכת" המספרים עברו בין הכיתות, חדו חידות (מתמטיות כמובן...) וחילקו פרסים לעונים נכונה. לסיכום הועברו שאלוני משוב לתלמידים. בסיום אמרו התלמידים  ש"בחשבון אי אפשר לחפף אבל מי אמר שאי אפשר לכייף?"


טיפוח הסביבה בגן יבנה; הנסיך הקטן מחומרים ממוחזרים (קו לחינוך)
במסגרת פעילות טיפוח הסביבה בביה"ס היסודי "אילן רמון" שבגן-יבנה, נבנה לאחרונה פסל בדמותו של "הנסיך הקטן", אשר כולו עשוי חומרים ממוחזרים: בקבוקים, שקיות וגם בטון. איסוף החומרים נעשה על ידי כלל תלמידי בית הספר, בהנחיית מירית מלל, רכזת המדעים בבית הספר ונציגי המועצה הירוקה. בבניית הפסל וצביעתו סייעו תלמידי כיתות ה' – "צדק" ו"פלוטו".


קרית הרצוג בני ברק - אלופת הישיבות התיכוניות בקט-רגל וכדורסל (קו לחינוך)
באליפות הישיבות התיכוניות בקט-רגל ובכדורסל, שנערכה ביום רביעי האחרון במכללת גבעת וושינגטון, זכתה הישיבה התיכונית קרית הרצוג בבני-ברק. למשחק הגמר בקט-רגל העפילו קרית הרצוג ואחוזת יעקב. למשחק הגמר בכדורסל העפילו ישיבת הדרום וקרית הרצוג. בטקס שנערך בסיום המשחקים, הוכתרה ישיבת קרית הרצוג כאלופת הישיבות התיכוניות  במשחקי כדור לשנת התשס"ז. המשחקים התנהלו באווירה ספורטיבית חברתית כיאה לבני ישיבות, כאשר בין משחקי חצי הגמר לגמר התקיימה תפילת ערבית המונית.

תוכנית מרחבי בחירה בשוהם (קו לחינוך)
 כיצד מפיקים תכשירים לשיער ולגוף מצמחי תבלין ומרפא? ריקודים ישראליים מהורה ועד דיסקו; משחק החשיבה הסיני "גו"; כדורגל לבנות; צבעים בטבע; צילומי טבע; בולים ארץ-ישראליים ועוד - אלה הם רק חלק מהקורסים שמציעים בתי הספר בשוהם לתלמידי כיתות ו' ביישוב, במסגרת השלב היישובי של תכנית מרחבי הבחירה. התכנית מאפשרת לחזק את הקשר בין תלמידי שכבת ו' בבתי הספר השונים, לקראת המעבר לחטיבת הביניים, תוך היכרות עם בתי הספר האחרים ביישוב והאווירה בהם.סגן ראש מועצת שהם, מחזיק תיק החינוך, גלעד רבינוביץ' סיפר שבמסגרת תכנית זו הפועלת בבתי"הס זו השנה החמישית, בחרו בתיה"ס היסודיים בשהם תחום ייחודיות,בו הם מתמחים. במהלך השנה משתתפים תלמידי בתי הספר בשיעורים ובסדנאות בתחום ייחודי זה, ואחת לשנה, בחודשים ינואר-פברואר, מתקיים בשהם השלב היישובי של התכנית, במסגרתומתפזרים התלמידים בבתי הספר השונים ביישוב, ללא קשר לאזורי הרישום, כדי ללמוד בקורס בהתאם לבחירתם, תוך שהמועצה המקומית מפעילה מערך לוגיסטי מורכב של שיבוצים והסעות.התלמידים יכולים לבחור גם מרחבי תרבות, ספורט ופנאי אשר מוצעים להם על ידי החברה העירונית לחינוך משלים (חמש), שלא במסגרת בתי הספר.סגנית מנהלת אגף חינוך, אופירה ביטון ציינה כי השבוע החלו תלמידי כיתות ו' ללמוד בקורסים בהם בחרו מתוך מגוון רחב: בי"ס "צוקים" מציעבין היתר קורס מחול "מהורה ועד דיסקו", בולים מספרים על ארץ ישראל, קולנוע ישראלי ועוד; ביה"ס "אבן חן" מציע קורסים דרוזים, "מסע מן הקווקז" ו"מחלום לתקווה - העדה האתיופית"; ביה"ס "רבין" מציע קורסים על "טבעת האש", צמחי תבלין ומרפא וצילומי טבע. החברה העירונית חמש מציעה, במסגרת שנת הספורט בשוהם 2007 קורס כדורגל לבנות, קורס הוקי-רולר וקורסי הישרדות וטניס שולחן. בנוסף מוצעים לתלמידים קורסים במשחקי האסטרטגיה "מבוכים ודרקונים" ו"גו" וקורסי קומיקס וכתיבה יוצרת בספרייה. ביטון הדגישה כי הקורסים מתקיימים בקבוצות קטנות ומאפשרים העשרה וגיוון של תכנית הלימודים.

שרת החינוך ביקרה בכפר סבא (קו לחינוך)
שרת החינוך,פרופ' יולי תמיר, ביקרה ביום שלישי האחרון במערכת החינוך של כפר סבא. בין היתר ביקרה השרה בבי"ס ברנר, בו הוצגו מרחבי למידה רב גיליות לכיתות א' ב' וכיתות ב' - ד' בחינוך המיוחד. בהמשך נפגשה השרה עם תלמידי כיתות י"ב בתיכון "הרצוג".

תמיר; ליאו בק צריך לקלוט את כל תלמידי החטיבה ללא כל סלקציה (קו לחינוך)
שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, תבחן יחד עם צוות משרדה ומנהל מחוז חיפה אהרן זבידה, דרכים להרחבת ממלכתיות ביה"ס "ליאו בק" בחיפה, באמצעות פתיחתו ללא סלקציה לכלל התלמידים שאמורים ללמוד בו. כמו כן ייבחנו דרכים לסייע לתוכניות הכנת תלמידים עולים מאתיופיה לבחינות הבגרות ולפתיחת כיתות י"ג-י"ד עבורם. על כך סוכם אתמול בביקורה של השרה בבית הספר "ליאו באק". מנכ"ל ביה"ס, דני פסלר, ציין במפגש את הדגשי ביה"ס לפיתוח מנהיגות ויהדות בהיבטיה הפלורליסטים, וביטא רצון להרחיב את מעגל התלמידים שיוכלו ללמוד בו, במיוחד תלמידים עולים מאתיופיה: "תעודת הבגרות האיכותית היא תנאי הכרחי אצלנו, עם זאת היא אינה המטרה לשמה אנחנו פה. המטרה היא לחנך דור צעיר מחויב לקהילה תורם לה יוזם ומנהיג.... המערכת הייחודית שלנו בליאו באק, בה קיים  שילוב בין ביה"ס למתנ"ס, תורמת גם היא למימוש מטרה זאת. אולם כדי להצליח ולהשפיע באמת (ולמנוע נשירה) תפיסתנו החינוכית היא לקיים רצף חינוכי מהגיל הרך ועד גמר התיכון". על הצורך שהביעה השרה בדבר צמצום הנשרה למינימום הגיב פסלר בהסכמה. "כשהגעתי מקוורה - לא ידעתי קרוא וכתוב, אלא באמהרית. לאחר שלמדנו את המקצועות השונים במסגרת תכנית ארוכה הצלחנו לקבל תעודת בגרות מלאה"- סיפר ואקו, תלמיד אתיופי בוגר ביה"ס לשרה. נציגי תלמידים נוספים ספרו לשרת החינוך על מגוון פעילויותיהם בתחום ההתנדבות  מחוץ לשעות הלימודים בביה"ס - בתכניות כמו "בנק הזמן", שהקימו לסיוע לנזקקים בקהילה. טלילה, יו"ר מועצת התלמידים, אמרה במפגש: "קיימת שותפות מלאה בבית הספר. אני, כיו"ר מועצת תלמידים, משתתפת בקביעות בישיבות ההנהלה הפדגוגית ומועצת המנהלים של ליאו באק ומביעה את צרכי התלמידים בגופים אלה ... אין תחושה של מחסור בבית הספר או חוסר יכולת, אם צריך מביאים. בית הספר דואג להשריש את התחושה שאנחנו חלק מן הקהילה וצרכיה, בזמן אמת". התלמידים שהשתתפו במפגש הביעו שביעות רצון מן הלימודים בבית המדרש הפלורליסטי ומדרך לימוד נושא היהדות בבית הספר.


לימודי אנגלית בכיתה וירטואלית - ישראלית גרמנית
בתיכון ליאו באק מופעלת זו השנה השלישית תכנית לימודים באנגלית באמצעות האינטרנט עם כיתה מגרמניה. הכיתה מליאו באק -ישראל והכיתה מגרמניה לומדים יחד ספרות עברית וספרות גרמנית מתורגמות לאנגלית. תוך כדי כך נוצרו קשרים הדוקים בין שתי הכיתות. בסוף שנת הלימודים הגיעו תלמידים מהכיתה הגרמנית לביקור בישראל והשנה יצאה הכיתה מליאו באק להיפגש עם החברים מגרמניה. מובילות את התכנית ורה לחמנוביץ מורה לאנגלית ואליסון גורי מרכזת לימודי האנגלית.

"מוכרחים להיות שמח"

"מוכרחים להיות שמח" – מתוך תפישה ששמחה וצחוק משפיעים בצורה חיובית על תהליכים פיזיולוגיים בכלל ותהליכי החלמה בפרט, יצאו תלמידי כיתת "אמ"ץ" מביה"ס התיכון "אורט ע"ש יצחק רבין" בגן-יבנה ביום חמישי האחרון, לשמח ילדים חולים, המאושפזים במרכז הרפואי "קפלן" שברחובות.
22 תלמידי כיתת "י' אמ"ץ", הפועלת בביה"ס התיכון "אורט ע"ש יצחק רבין" בגן-יבנה", יצאו ביום חמישי האחרון למרכז הרפואי "קפלן" שברחובות, לשמח ילדים מאושפזים.
הביקור התקיים ביוזמת תלמידי הכיתה, אשר חיפשו דרך ערכית לתרום לקהילה.
מחנכת הכיתה, גליה סברנסקי, מסבירה כי התלמידים הם שהגו את הרעיון, בשיעורי חינוך שעסקו בחשיבות הנתינה לקהילה, והחליטו במשותף כיצד לממש את הרעיון,  הלכה למעשה.
מספר ימים לפני מועד הביקור, יצאו התלמידים לגייס תרומות מחנויות ובתי עסק רבים ברחבי גן-יבנה: מצעצועים וחומרי יצירה, תחפושות, מסיכות ואיפור, ועד ממתקים וחטיפים.
הביקור שתוכנן ותואם היטב עם הנהלת בית החולים, התמקד בשתי מחלקות הילדים. עם הגעתם לבית החולים תודרכו התלמידים על ידי רכזת הביקורים, שרית אורן והוכנו לקראת המפגש עם ילדים חולים, בגילאים שונים.
במהלך הביקור התחלקו לקבוצות קטנות יותר, שכל אחת מהן ביצעה פעילות שונה – חלוקת חבילות ממתקים להורים ולילדים, חלוקת צעצועים ומשחקים, והפעלת עמדות ליצירת שבלונות גבס צבועות וציורי חול.
יוזמת תלמידי כיתת "אומ"ץ" זכתה לשבחים רבים מצד הורי הילדים המאושפזים בבית החולים, ולתגובות נלהבות מצד הילדים, שהתקשו להיפרד מעליהם.
תעודת הוקרה מטעם בית החולים הוענקה לתלמידים, עם סיום הביקור.
התלמידים חזרו לגן-יבנה נרגשים, וכפי שאמר אחד מהם: "ידעתי שצפוי לי ביקור מרגש. לא שיערתי כמה הנתינה לאחר, ממלאת ומעשירה את הנותן".
התלמידים הביעו רצונם  העז להמשיך ולקיים פעילויות דומות נוספות.
 על פתיחת כיתת "אמ"ץ"בגן-יבנה הוחלט באגף שח"ר במשרד החינוך, ביוזמת מנהל בית הספר ובאישור המועצה ורשת "אורט" במשותף, מתוך התפישה הפדגוגית, שלכל תלמיד צריך להינתן המענה המתאים ביותר לצרכיו. 
 תכנית "אמ"ץ" (אמונה בעצמי – מחויבות למאמץ ושיפור – צפייה להישגים) נועדה לתלמידים המתקשים בלימודים, בעיקר בנקודת המעבר מחטיבת הביניים לתיכון. התכנית מכוונת להביא לשינוי בהיבטים הלימודיים, אך ההנחה היא שתשפיע גם על תחומי הרגש, החברה וההתנהגות בחיי התלמידים. באמצעות התכנית בונים כלי עבודה להגברת ההצלחה הלימודית ומכאן -  לצמצום הפערים בקרב התלמידים.
התכנית בנויה על עבודה בקבוצות קטנות, תיגבור ביה"ס במנחים חיצוניים המקיימים מערכי לימוד אינטנסיביים גם מחוץ למסגרת הלימודים הרגילה, ושילוב ההורים בתכנית.
 מערכת הלימודים מחלקת את 4 השנים כך שבכל פעם ההתמודדות תהיה עם קבוצת מקצועות מצומצמת. בשלב ראשון מתקיימת "מכינת אמ"ץ" בה עובדים על 4 מקצועות הליבה: מתימטיקה, לשון, הבעה ואנגלית, ועל מיומנויות למידה. בכיתה י' – 5 יח"ל: 2 במתימטיקה, 1 יח"ד בלשון ו-2 באנגלית. בכיתה י"א לומדים את רוב המקצועות הנותרים, כך שי"ב היא למעשה "מקצה שיפורים" בלבד.
 תכנית אמ"ץ פעלה בביה"ס בשנת הלימודים הקודמת ככיתת מכינה לשכבת ט'. התלמידים עמדו בסוף השנה במבחנים חיצוניים מחוזיים, במתימטיקה, עברית ואנגלית בהצלחה רבה הודות למאמצי צוות מורי ביה"ס ומנחת משרד החינוך, וממשיכים לימודיהם בשכבה י' בשנה זו.
במועצה המקומית, אשר השקיעה בהפעלת התכנית מאה אלף שקלים בשנת הלימודים תשס"ז, ובביה"ס סבורים, כי ההחלטה להפעיל את תכנית "אמ"ץ" מוכיחה את עצמה.  
 דרור אהרון, ראש מועצת גן-יבנה, אשר התלווה אל התלמידים בביקורם בביה"ח קפלן, בירך אותם על יוזמתם, וציין כי הוא גאה בהם "על יוזמה ברוכה, ערכית וחשובה, שיוצאת מתוך הלב ונכנסת אל הלב. כאשר נותנים מתוך אמונה טהורה ותמימה, הנתינה חוזרת אל הנותן" סיכם את דבריו.
 
 
שינויים בקריית החינוך אמי"ת כפר בתיה

בקרית החינוך החדשה אמי"ת כפר בתיה ברעננה, העוברת כיום תהליך של רה-ארגון, יפעלו שלש מסגרות חינוכיות; שש כיתות לתלמידי כיתות א'-ו', ישיבת "חברותא" אשר קולטת נערים בעלי כשורים ייחודיים שלא קיבלו מענה במסגרות החינוך הרגילות ומיישמת את שיטת "האינטליגנציות המרובות של גארדנר" ובית הספר התיכון התורני למדעים ואומנויות, הנותן מענה חינוכי לתלמידים מוכשרים ובעלי שאיפות בתחום הריאלי וההומניסטי, ובמקביל מעניק להם חינוך תורני מעולה, תוך הטמעת ערכי היהדות, חינוך לאמונה וקיום מצוות. בית ספרהתיכון התורני למדעים ואומנויות  יכלול בשנת הלימודים הבאה ארבעה נתיבים: הנתיב המדעי טכנולוגי, נתיב ישיבתי,  נתיב חברה ומשפט ונתיב עיוני. בכל הנתיבים יושם הדגש על מצוינות והישגים. אלה יושגו ע"י שימוש במיומנויות הוראה ולמידה חדשניות, טיפוח לומד סקרן וביקורתי ופיתוח סביבה לימודית תומכת. סביבת לימודים תומכת זו הכוללת מעבדות משוכללות, מערכת ממוחשבת ומתוקשבת ברמה הגבוהה ביותר, ומרכז משאבים, תשרת את התלמידים. במקביל ישקוד בית הספר על עיצוב דמותו ואישיותו של התלמיד: במסגרת חינוך דתי  תורני משמעותי יושם דגש על אכפתיות, רגישות אנושית ומידות טובות, המתבטאות בהתנדבות ותרומה לקהילה. לצד חינוך להישגים ולמצוינות אקדמית, יודגשו ערכים של אהבת ארץ ישראל, הכרת נופיה, לימוד מורשת העם וחינוך לאזרחות טובה, כמו גם הכרת תרבות כללית וערכים אוניברסליים. במסגרת בית הספר יינתן מענה לכישורים, נטיות ותחומי התעניינות נוספים של תלמידים. לצורך זה יפעלו מגמות בימי שישי, כדוגמת מוסיקה, תקשורת, אומנות  ספורט וכיו"ב. קרית החינוך הציונית דתית – במבנה הארגוני החדש, במטרות וביעדים שהציבה - תהווה כיום ובעתיד מסגרת חינוכית מובילה לתושבי רעננה והשרון. כל תלמיד יקבל מענה אמיתי לפי רצונותיו, כישוריו ויכולותיו, כל תלמיד יוכל למצוא בקריה בית אמיתי, מסגרת מעודדת ומקדמת – מקום שטוב להיות בו. עד לקיץ האחרון שימשה קריית החינוך כפר נוער שאכלס מספר מוסדות חינוך אוטונומיים, שכל אחד מהם נוהל בנפרד. ד"ר ירבלום יוביל מעתה את קריית החינוך ויהיה אחראי לניהול הקריה בתחום הפדגוגי, האדמיניסטרטיבי והתקציבי. מינויו של ד"ר ירבלום מעיד על רצינות כוונותיה של רשת אמי"ת ביחס להישגיהם העתידיים של תלמידי קריית החינוך אמי"ת כפר בתיה: ד"ר ירבלום, ששימש עד לא מזמן מנהל מכללת אמי"ת תל-אביב, מוכר במערכת החינוך כאחד המנהלים המוערכים ביותר, זוכה פרסי חינוך יוקרתיים ובהם פרס המנהל המצטיין של עיריית תל-אביב, פרס שרי החינוך והתחבורה ופרס החינוך הדתי לשנת תשס"א. בתוך כך, באחרונה רשם הנתיב המדעי בקרית החינוך הישג לא מבוטל: כ-20 אחוזים מהבוגרים קיבלו תעודות הצטיינות ממשרד החינוך על הישגיהם בבחינות הבגרות, שהיו גבוהים ביחס לממוצע הארצי של כלל מקבלי תעודות ההצטיינות. 

תעודת הוקרה לבי"ס העמק המערבי בקיבוץ יפעת
במהלך מלחמת לבנון השנייה אירח בית ספר "העמק המערבי" שבקיבוץ יפעת את סיירת הצנחנים. כל כיתות בית הספר הפכו לחדרי אירוח לחיילים, אשר יצאו וחזרו מלבנון. על כך קיבל בית הספר תעודת הוקרה מהסיירת.


ד"ר סולי נתן – מנהלת מחוז המרכז זוכת פרס המנהל הכללי לשנת תשס"ה 2005
בדברי הפרס צוין כי ד"ר סולי נתן, מנהלת מחוז המרכז התחילה את עבודתה בשירות המדינה בשנת 1966. במסגרת תפקידה קידמה ופיתחה תחומים פדגוגיים מערכתיים במחוז. הקימה פורום חשיבה מחוזי משותף למגזרים השונים, הקובע את המדיניות הפדגוגית של המחוז, את תכנית העבודה המחוזית ואת תהליכי הפיתוח על בסיס נתונים אמפיריים. ד"ר נתן הטמיעה תרבות הערכה מערכתית במחוז, שאחד מתוצריו הוא "כלי למשוב, להעצמה ולפיתוח סגלי הוראה", המשקף את מכלול ההיבטים המבטאים את תפקידי המורה כמחנך וכאיש מקצוע. מטרתו של הכלי היא העצמה ופיתוח מקצועי של סגלי ההוראה בבתי הספר תוך קיום דיאלוג מובנה ושיטתי בין מנהל בית הספר למורה ומתן משוב למורה על פי מחוונים אחידים וידועים מראש. ד"ר סולי נתן מקיימת עם ראשי הערים ונציגי מחלקות החינוך והפיקוח היישובי, דיון מעמיק סביב תוצאות המיצ"ב, המשמעויות הנובעות ממנו ומיפוי ותכנון העשייה החינוכית המתבקשת. הדיונים המשותפים הפכו להיות מרכיב אינטגראלי מתרבות העבודה המחוזית. ד"ר נתן עמדה בראש ועדה שתכננה והקימה את המבנה הארגוני והפדגוגי של הפסגו"ת (המרכזים לפיתוח סגלי הוראה) במחוז. במסגרת קידום החטיבות הצעירות, היא הובילה מהלכים פדגוגיים חדשניים הכוללים כיתות רב גיליות, במרחבי למידה והוראה מגוונים, והוראת אנגלית בגיל הרך. היא מובילה תכניות חדשניות לבניית בתי ספר להתפתחות פרופסיונאלית המצמיחה מורים, סטאז'רים וסטודנטים במסגרת שותפות (Partnership) בין מכללות להכשרת מורים לבין בתי ספר במחוז, מובילה בניית מודל ייחודי לקליטת מורים מתחילים, והקימה פורום לטיפול בילדים ונוער בסיכון, בשיתוף משרדי ממשלה אחרים ועמותות. ד"ר נתן מהווה דוגמה אישית למפקחים ולמנהלים בלקיחת אחריות, במחויבות אישית, בחריצות, וביצירת מוטיבציה ויחסי אמון בקרב צוותי העבודה. 

תכנית שיתוף פעולה בתחום החינוך נחתמה בין שרת החינוך פרופ' יולי תמיר ושר החינוך ההונגרי ד"ר איסטבן הילר
 אתמול, 14.1.07, התקיים טקס החתימה על תכנית שיתוף הפעולה בתחום החינוך בין ישראל להונגריה, לשנים 2007 - 2010. התכנית לשיתוף הפעולה נחתמה על ידי פרופ' יולי תמיר ושר החינוך והתרבות של הונגריה ד"ר איסטבן הילר. שר החינוך והתרבות של הונגריה מבקר בימים אלו בישראל, ובכך נענה להזמנת פרופ' יולי תמיר בעת פגישתם במהלך ביקור השרה בהונגריה בחודש ספטמבר 2006. תכנית תלת שנתית זו לשיתוף פעולה מהווה הסכם יישומי להסכם המסגרת בתחומי החינוך, התרבות והמדע שנחתם בין ישראל להונגריה, בירושלים, בשנת 1990.
התכנית מתמקדת כאמור בהידוק הקשר במגוון תחומי חינוך, ביניהם:
שיתוף פעולה בנושא חומרי לימוד אלקטרוניים והעברת מידע לגבי פיתוח ויישום מודלים ושיטות להוראה מקוונת.
עדכון הדדי לגבי תכניות לימוד וספרי לימוד עם שימת דגש מיוחד לספרי גיאוגרפיה והיסטוריה.
שימת דגש להטמעת נושא השואה בקרב בני נוער. במסגרת זו יפעלו שני הצדדים להגברת ההשתתפות של מורים מהונגריה בקורסים המאורגנים על ידי מוסד "יד ושם".
ארגון הדדי של התחרות השנתית ישראל-הונגריה בתחום המתמטיקה, המתקיימת לסירוגין בישראל ובהונגריה.
סיוע הונגריה בהכשרת מדריכים ישראליים במכון לחינוך מיוחד "פטו" בהונגריה, אשר ישראל מביעה על כך הערכה מיוחדת.
עידוד קשרים של בתי ספר "תאומים" ושיתוף הפעולה בין ארגונים ציבוריים שאינם ממשלתיים.
עידוד שיתוף הפעולה בין בתי ספר במגוון תחומים - תרבות, דת, היסטוריה, ספרות של הארץ האחרת וטכנולוגיות מידע ותקשורת.
קידום לימוד השפה של המדינה האחרת.
קידום שיתוף הפעולה בנושא החינוך הגבוה, הכולל קידום הקשרים בין אוניברסיטאות, מכוני מחקר ומסגרות מדעיות ומקצועיות.
שני הצדדים רואים בברכה את פעילות המרכז ללימוד השפה העברית שהוקם בהונגריה.
קידום הפרויקט "שגרירי רפואה", שמטרתו חינוך לבריאות והוראה של תוכניות מניעה.
שני צדדים ימשיכו בהענקת מלגות לסטודנטים, שילמדו במדינה אחרת, על פי המסגרת שהוסכם עליה.

 צוות מומחים מהאקדמיה יסייע למשה"ח בנושא חקר המוח וההשלכות על מערכת החינוך
צוות מומחים של שבעה אנשי אקדמיה מתחומי הפסיכולוגיה, החינוך והנוירולוגיה, מחמישה מוסדות אקדמיים בישראל, בראשותו של פרופ' אבישי הניק, דיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה באוניברסיטת בן-גוריון, זכה בימים אלה במכרז של משרד החינוך ובמענק מחקר על סך 1 מיליון שקל, לצורך חשיבה ותכנון בנושא מדעי המוח, המדעים הקוגניטיביים והשלכותיהם על מערכת החינוך בישראל.
בתמונה; פרופ' הניק

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך