26/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

קרן דויד לינץ' מממנת פרויקטים חינוכיים בישראל - הזמנה חינם לכנס אנשי חינוך.

קרן דויד לינץ' מממנת פרויקטים חינוכיים בישראל

 

הקרן האמריקאית לקידום 'חינוך המבוסס בתודעה', יוזמת ומממנת את התכנית ב-30 מדינות והחלה ביישומה בישראל.

 

תוכנית חינוך ייחודית זאת, המיושמת עשרות שנים בבתי ספר רבים בעולם, יוצרת בהצלחה בתי ספר חופשיים מאלימות ומסמים, הנהנים ממצוינות יוצאת דופן של תלמידיהם ומאווירה ממוקדת ומלאת חיים בכיתות ובסביבת בית הספר.

 

כדי  להבין כיצד מצליחה תוכנית חינוך אחת במקום שבו נכשלות תוכניות חינוך אחרות חשוב להבין קודם כל את מקור הבעיות הקשות שאיתן מתמודדת מערכת החינוך:

 

1. חשיפת יתר של התלמידים למתחים וללחצים. מתח פוגע בתפקוד המוח, בשיקול הדעת וביכולות השכליות, גורם לחוסר הצלחה, לחרדות ולתסכול. חשיפה מתמשכת למתח מעמיקה את הפגיעה במוח ומגבירה את חוסר ההצלחה ואת התסכול, ובמקרים רבים מדרדרת לשימוש באלכוהול ובסמים או אלימות.

 

2. היעדר אמצעי שיטתי לפיתוח הוליסטי ומלא של מוחו, תודעתו ואישיותו של התלמיד.

רמת הסדר בתפקוד המוח ואיכות התודעה הן הבסיס ללמידה ולחינוך, וקובעות את מידת האינטליגנציה, היצירתיות, הביטחון, השקט הפנימי והמוטיבציה של התלמיד.

 

הפתרון טמון בהפגת המתח ובפיתוח מוחו ותודעתו של התלמיד

תוכנית החינוך המבוסס בתודעה הוכיחה במשך עשרות שנים את יעילותה הרבה בהפגת המתח, בהגברת הסדר בתפקוד המוח, ובפיתוח היכולות השכליות, ההישגים הלימודיים, ההתנהגות החברתית והאושר של התלמידים. המחקרים המדעיים והניסיון הרב מוכיחים שתוכנית זאת מונעת את הבעיות משורשן, ומספקת את הבסיס להגשמה מלאה של שאיפותיהם החינוכיות והלימודיות של התלמידים, המורים וההורים, ללא קשר לרקע החינוכי והחברתי-כלכלי של התלמיד.

 

המרכיב המרכזי – תוכנית המדיטציה הטרנסנדנטלית

המרכיב המרכזי בחינוך המבוסס בתודעה הינו תוכנית המדיטציה הטרנסנדנטלית של מהרישי. זאת טכניקה חשיבתית טבעית ופשוטה, שאינה דורשת ריכוז או יכולת חשיבה מיוחדת.  היא מתורגלת במשך 10-15 דקות פעמיים ביום בישיבה נוחה ובעיניים עצומות. היא איננה דת או טכס דתי, ואינה מחייבת שום שינוי באורח החיים או באמונה.

 

בזמן תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית זוכים הגוף והרוח למנוחה עמוקה במיוחד ומופגים מתחים עמוקים ועייפות. בו בזמן מופעלים האזורים הרדומים של המוח, והוא מתחיל לתפקד באופן מלא ושלם יותר. תרגול סדיר ויומיומי של המדיטציה הטרנסנדנטלית פורש בהדרגה את הפוטנציאל הפנימי של התלמידים, ומטפח חשיבה יותר הרמונית, מסודרת ומלאת חיים, המשפרת את יכולת הלמידה ואת ההתנהגות, מביאה להצלחה ולהנאה בלימודים, ויוצרת אווירה הרמונית וממוקדת בכיתה.

 

 

הכרה עולמית וגיבוי מדעי

50 שנות ניסיון מצטבר והוכחות מדעיות

מאז הובאה למערב לפני 50 שנה קיבלה תוכנית המדיטציה הטרנסנדנטלית הכרה עולמית וגיבוי מדעי נרחב:

·  למעלה מ-600 מחקרים מדעיים שנעשו ב-200 אוניברסיטאות ומכוני מחקר ופורסמו בכתבי עת מדעיים מהמובילים בעולם הוכיחו מוכיחים את יעילותה בשיפור כל היבטי החיים: הרוח, ההתנהגות, הבריאות, יחסי האנוש והחברה.

·  ותק וניסיון של 35 שנות יישום במאות בתי ספר בכל העולם.

·  המכון האמריקאי הלאומי לבריאות (NIH) נתן מענקים בסך כולל של 25 מליון דולר למחקרים שהוכיחו את יעילותה של המדיטציה הטרנסנדנטלית בשיפור בריאות הלב וכלי הדם.

·  6 מליון מיליוני אנשים למדו אותה ברחבי העולם.

 

מבחר ממצאי המחקרים המדעיים על הישגי התכנית 'חינוך מבוסס בתודעה'

 

תועלת לתלמידים

·  שיפור בהישגים בלימודים

·  שיפור בקשב ובריכוז (ADD, ADHD)

·  עלייה ביצירתיות ובאינטליגנציה (IQ)

·  גדילה בעצמאות ובביטחון העצמי

·  הפחתה בשימוש באלכוהול ובסמים

·  הפחתה במתחים ובחרדות

 

תועלת למורים

·  פחות שחיקה בעבודה

·  פחות מתחים וחרדות

·  יותר מרץ וחייות

·  שיפור בבריאות

·  חשיבה יותר בהירה, יצירתית וממוקדת

·  סיפוק רב יותר בעבודה

תועלת לבית הספר

s  הפחתה באלימות ואווירה הרמונית יותר

s  שיפור בתוצאות מבחנים סטנדרטיים של מיומנויות יסוד

s  הפחתה בשימוש בסמים, בסיגריות ובאלכוהול

 

תועלת לתלמידים הסובלים

מהפרעות קשב וריכוז

(אחרי 3 חודשי תרגול)

s  53% פחות חרדות, דיכאון ודאגה

s  20% פחות בעיות של קשב, ריכוז והיפראקטיביות

 

יישום בבתי הספר

התכנית מיושמת בקלות בכל בית ספר בלי לפגוע בתוכנית הלימודים הרגילה. היישום נעשה על-ידי צוות מקצועי של מורים מוסמכים לשיטה. התלמידים והמורים מתרגלים ביחד את המדיטציה הטרנסנדנטלית 10-15 דקות בתחילת יום הלימודים ובסיומו.

 

נציג הקרן יגיע בקרוב לישראל כדי להציג את התכנית לאנשי חינוך. כל המידע על הכנס ואפשרות ההשתתפות בו נמצא באתר www.cbe.org.il

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך