23/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

50% מהתלמידים גולשים באינטרנט לפחות שש שעות בשבוע

כ-50% מהתלמידים גולשים באינטרנט שש שעות בשבוע בממוצע, כך עולה מסקר שערך משרד החינוך לקראת השבוע הלאומי לאינטרנט בטוח, שיתקיים בין התאריכים 6-12 בפברואר. הסקר נערך בקרב 250 בתי"ס ברחבי הארץ. במסגרת ביצוע הסקר נדרשו התלמידים למלא שאלון אינטרנטי בן 30 שאלות, המתייחסות להרגלי הגלישה של הםברשת.  
הסקר נועד לבדוק את הרגלי הגלישה של התלמידים בשעות הפנאי ואת אופן התמודדותם מול תרחישים שונים שהם נתקלים בהם ברשת. 

 

חיבור לאינטרנט ונטייה לצריכה מופרזת

על פי הסקר, יש כיום ל – 96.4% מהתלמידים ימחשב מחובר לאינטרנט. נתוני המדגם מצביעים על שעות גלישה רבות ועל צריכה מופרזת של זמן מחשב ואינטרנט: 48.6% גולשים 6 שעות ומעלה בשבוע ברשת, מהם 23.2% מעל 13 שעות. 70% מעדיפים לנצל את הזמן הפנוי לגלישה.

מה עושים הילדים באינטרנט?

כ– 70% מהנשאלים העידו כי הם נוהגים לגלוש באתרי משחקים, לחפש מידע ברשת ולהשתמש בה לצרכי לימודים.  60.4% מהנשאלים מורידים מוסיקה וסרטים מהרשת. כמחצית מהתלמידים משתמשים ברשת כאמצעי תקשורת להתכתבות ושיח עם חבריהם בכלים כמו: צ'אטים, תוכנות מסרים מיידיים, קבוצות דיון ודואר אלקטרוני.
 סכנות בקשר עם זרים ברשת

על פי הסקר נראה, שבקרב התלמידים המודעות לסכנות שביצירת קשר עם זרים ברשת האינטרנט אינה נמוכה כלל וכלל. 67.8% מהתלמידים מצהירים כי הם משתמשים בכינוי כאמצעי זהירות ברשת. ואולם, ידוע כי אלו וגם היתר שאינם משתמשים בכינוי עלולים לבחור בכינויים המזמינים סכנה. כ- 70% מהתלמידים מתייעצים או בודקים לפני שמוסרים פרטים אישיים באתרים ברשת ומציינים כי הם יודעים שהאינטרנט לא מקום בטוח להכיר חברים חדשים.
 חשיפה לתכנים המיועדים למבוגרים בלבד

כ – 25% מהתלמידים נכנסים לאתרים המיועדים למבוגרים בלבד, כך גם בקרב ילדים בכיתות ה'.

לדברי דורית בכר, המפקחת על מידענות ואתיקה ברשת במשרד החינוך: "נכון שישנה מודעות. אין ספק שלפעילותנו לאורך השנה יש תוצאות. לאחרונה גם התקשורת מסייעת מבחינה זו, אך עם זאת חשוב להמשיך בתהליכי חינוך לזהירות ברשת. מספיק אחוזים בודדים של ילדים שאינם נזהרים, מוסרים פרטים אישיים כדי שיקרה אסון". 
פיקוח ובקרת ההורים

נקודת חולשה שעלתה מתוך נתוני הסקר, היא העדר הבקרה והפיקוח של ההורים. שיעור גבוה בקרב ההורים אינו מודע ואינו מגלה מעורבות בנוגע למעשי ילדיהם ברשת.

65% מההורים מאפשרים לילדיהם לגלוש כמה זמן שהם רוצים, גם בכיתות הנמוכות, 40% מההורים אינם מתעניינים בגלישת ילדיהם ו - 66% אינם משוחחים עם הוריהם לגבי מה עושים ברשת. כל זאת בצירוף העובדה שלמעלה מ- 70% מהבתים אין חסימת אתרים – עלול להעמיד את הילדים בפני סכנה משמעותית .

שמירה על זכויות יוצרים

נקודת חולשה נוספת התגלתה בסקר בתחום אי המודעות לצורך בשמירה על זכויות יוצרים:

27% סבורים שמותר להם להוריד כל יצירה ואף להפיצה, באחוזים דומים ציינו תלמידים כי תלמיד רשאי  להעתיק עבודות מהאינטרנט ולהגישה למורה. כ - 35.5% מהתלמידים סבורים שהאינטרנט הוא עולם פתוח וניתן להעתיק בו כל חומר הקיים ולעשות בו כל שימוש.

 

במסגרת אירועי שבוע האינטרנט הבטוח השנה, ייערכו בבתי"ס  ובאשכולות הפיס ברחבי הארץ בימות דיון בהן יעלו תלמידים טיעונים המציגים עמדות של 'בעד' ו'נגד' בנושאים הקשורים לקניין רוחני, זכויות יוצרים ברשת, פרטיות צנזורה ברשת ועוד. בשכבות הגילאים הצעירים יותר תשולב הפעילות עם יום המשפחה ותתמקד ביצירת שיח בין הילדים להוריהם בנוגע למה מותר ואסור, כדאי או מסוכן לעשות ברשת.הפעילות תתבצע באמצעות ערכת משחקים שפותחו במיוחד למטרה זו. כמו בכל שנה, יתקיימו גם מפגשים והרצאות חשיפה בנושא, להורים בשעות אחר הצהריים והערב.

 

לדברי דורית בכר:"פעילות ההסברה של משרד החינוך מקבלת משנה תוקף בעיקר לנוכח ריבוי המקרים בהם מעורבים ילדים ובני נוער באירועים הקשורים לגלישה ברשת האינטרנט: שיחות עם פדופילים ועברייני מין, חשיפה לאתרי פורנוגרפיה, שטנה, סמים והימורים ועברות על חוקי קניין רוחני וזכויות יוצרים. עלינו לחנך את דור העתיד לניצול מושכל של יתרונותיה האדירים של רשת האינטרנט, לצד טיפוח מיומנויות להבנה וזיהוי של מצבי סיכון, שמירה על החוק וכללי האתיקה"

 

הפעילות לגלישה בטוחה תתקיים בשיתוף עם משטרת ישראל, איגוד האינטרנט הישראלי, חברת מיקרוסופט ישראל ועמותת אשנ"ב .


 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
גיליון 701 של קו לחינוך

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים בעלי לקויות למידה במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".

 -  הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך