16/12/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

60 תלמידים בעלי הפרעות נפשיות משולבים בבתי"ס רגילים בחיפה

20 תלמידים בעלי הפרעות נפשיות לומדים בכיתות רגילות וכ-40 תלמידים לומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי"ס רגילים בחיפה. נתונים אלו  מסרה מנהלת מת"י (מרכז תמיכה יישובי), הדס ריבנוביץ, בכנס שהתקיים השבוע בביה"ס הריאלי בחיפה. הכנס עסק בנושא "שילוב תלמידים בעלי הפרעות נפשיות בחינוך הרגיל". לדברי מנהלת מת"י חיפה, התלמידים המשולבים סובלים מדיכאון, חרדות, סכיזופרניה, בעיות בזהות המינית ועוד. מנהל מחוז חיפה אהרון זבידה, אמר בכנס, כי למורים, הסייעות והמטפלים העובדים עם התלמידים מגיע צל"ש על הצלחתם לשלב אותם בבתי"ס רגילים, תוך הסרת התיוג מעל גבם. מנהל המחוז הוסיף, כי אנשי החינוך והמטפלים העובדים עם התלמידים בעלי ההפרעות הנפשיות, הם בעלי "נשמה יתירה". זבידה הודה לצוות ולמנהלי בתיה"ס על הפתיחות, העבודה המקצועית והאהבה שהם מרעיפים על התלמידים. זבידה ציין כי פעילות מת"י חיפה לשילוב תלמידים בעלי הפרעות נפשיות בבתי"ס רגילים הייתה חלוצית מסוגה בארץ. ד"ר גל שובל, פסיכיאטר ממחלקת יום לנוער במרכז לבריאות הנפש גהה מסר, כי אצל כ- 20% מהאוכלוסייה מאופיינת בהפרעות נפשיות. חלק מן ההפרעות מתפרצות כבר בגיל הילדות או בגיל ההתבגרות. לדבריו, קיימת חשיבות רבה לאיתור ולטיפול מוקדם ככל הניתן בהפרעות נפשיות, כמו הפרעה טורדנית כפייתית, פוביה חברתית והפרעת חרדה כוללנית. בכנס הועלו דילמות מורכבות בהשתלבות של ילדים בעלי הפרעות נפשיות, לצד סיפורי הצלחה. כמו כן עסק הכנס בשאלות, כמו "מתי אפשר לדעת ששילוב תלמיד בעל הפרעות נפשיות הצליח"? ו"מהי ההכשרה הנדרשת כדי לטפל בו"? בכנס הרצה מנהל בי"ס נתיבים בבית ינאי, אריק מנדלבאום, בנושא "בנתיבים מקבילים". בכנס גם הוצגה תערוכה המתארת מודלים לטיפולים רגשיים, שניתנים לתלמידים בעלי בעיות נפשיות בבתיה"ס. הכנס כלל גם הופעות של תלמידי החינוך המיוחד מגני נסאו, שבשיתוף תלמידי חטיבת הביניים ליאו בק הציגו את הריקוד "אל תוותר", והמקהלה המשלבת של בי"ס רוממה בחיפה שהעלתה מופע קטעי שירה בשם "מילה טובה". כמו כן הועלתה בכנס הצגת היחיד "ניקול ואני" של המחזאי והשחקן אמיר בושרי, העוסקת בגבול שבין שפיות ומחלות נפשיות.
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
גיליון 702 של קו לחינוך

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים בעלי לקויות למידה במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".

 -  הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך