"בסופו של דבר - המורה הטוב למתמטיקה, שיודע לגרום לתלמידיו לאהוב את המקצוע, הוא זה הקובע את דרך ההוראה וגם משפיע על הישגיהם הלימודיים", כך אמר מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, אהרן זבידה, בכנס בנושא הוראת המתמטיקה בבתיה"ס היסודיים. הכנס התקיים בשבוע שעבר באוניברסיטת חיפה. זבידה הוסיף, כי כ-60% ממורי המתמטיקה במחוז חיפה עברו כבר את תהליך ההתמקצעות בהוראת המתמטיקה.
פרופ' שלמה וינר מאוניברסיטת בן גוריון, הציג בהרצאתו בכנס, "בין חשבון לחשבון נפש", את השאלה "למה בעצם מלמדים מתמטיקה"? פרופ' וינר טען, כי הסיבה להוראת מתמטיקה איננה הקניית המקצוע כשלעצמו, אלא לצורך העמדת רף גבוה לקבלה למוסדות לימוד יוקרתיים. לדבריו, בדומה למקצוע החקלאות כך גם המתמטיקה - די במספר מוגבל וחלקי מכלל האוכלוסייה הבקיא במקצוע. כיום גם מהנדסים ופקידי בנק נעזרים בתוכנות מחשבים ובטבלאות מוכנות מראש ואינם נזקקים לידע מתמטי נרחב. לדברי פרופ' וינר, מערכת החינוך משתמשת במקצוע המתמטיקה כאמצעי לסינון תלמידים ללימודי המשך, ובפרט במוסדות היוקרתיים להשכלה גבוהה. המטרה העיקרית בהוראת המתמטיקה היא הצלחה במבחנים, ולא לחינוך לחשיבה. למורים למתמטיקה יכול להיות, לדבריו, תפקיד חשוב - לתאם ולחבר בין ערכי המקצוע לערכים אנושיים. אחד מהם הוא לחנך את התלמידים לבצע נוהלים באורח מדויק קפדני ואחראי.
"המורים צריכים להשתמש בערכים הספציפיים של מקצוע המתמטיקה ולהעבירם לחיי היום יום - לערכים אנושיים כלליים, כמקצוע המלמד לחשוב ולהתחשב ולא כמכשיר סינון ללימודי המשך", סיכם פרופ' וינר. המפקח ללימודי המתמטיקה בבתיה"ס היסודיים במחוז חיפה, גבי אמסלם, אמר בכנס, כי "הוראת המקצוע כיום אינה בגדר - המורה הוא משפך והתלמיד כלי קיבול". לדבריו הוראת המתמטיקה חייבת להיות פעילה, דרך התנסות ודיון וחקר. מה שמייחד, לדבריו, את החקר לעומת לימוד רגיל הוא הוויתור המכוון על שיטתיות. הידע לא נבנה עקב בצד אגודל מתוך הכוונה של המורה, או של ספר הלימוד; במקום זאת נערכות פעילויות אקראיות למדי, שבעזרתם אמור הילד לגלות את מבנה המתמטיקה.
לדברי המפקח, נוקט צוות המתמטיקה בחינוך היסודי במחוז חיפה בפעילות עניפה. 19 מדריכים מכל המגזרים פועלים בבתיה"ס היסודיים במחוז. ההדרכה נעשית במסגרות ודגמים שונים ומגוונים, העונים על צרכים שאותרו על ידי מפקחי ומנהלי בתיה"ס. במחוז חיפה פועל מערך השתלמויות לרכזים ולמורים למתמטיקה. בכל שנה נקבע נושא מרכזי או תהליך אותו מעוניין צוות הוראת המתמטיקה לקדם באמצעות הרכזים ובו מתקיימות השתלמויות.
בשנים האחרונות קודמו במחוז הנושאים הבאים: הטמעת תוכנית הלימודים החדשה, היכרות עם "תיק הרכז" - תיק מסמכים המאפשר מעקב מלא אחר התקדמות הוראת המקצוע ואשר פותח במחוז. מדי שנה נפתחות במחוז לפחות שתי קבוצות חדשות של מורים מתמקצעים במקצוע המתמטיקה. במחוז חיפה פועלות תכניות מיוחדות כגון מ.ט.ע – מיזם מתמטי משותף למחוז, הטכניון ועיריית חיפה שמטרתו שיפור ההישגים הלימודיים במתמטיקה של תלמידים בעלי הישגים בינוניים בכיתות ד'-ה'. במסגרת התוכנית מלמדים סטודנטים מהטכניון קבוצות תלמידים קטנות את מקצוע המתמטיקה, בתיאום עם צוותי ביה"ס והפיקוח. גם במסגרת פר"ח מלמדים סטודנטים מתמטיקה קבוצות תלמידים בביתם, בשעות אחר הצהרים. התוכנית פועלת השנה בכ-60 בתי ספר, ולקראת השנה הבאה יש כוונה להרחיבה. התוכנית נמצאת בשלבי תרגום לערבית, דבר שיאפשר הפצתה לחונכים בבתי"ס מן המגזר הערבי. בנוסף על כך, בכל שנה עורך צוות המתמטיקה של מחוז חיפה מיפוי של מצב לימודי המקצוע במחוז, תוך שימת דגש על היבטים מסויימים. השנה בחר הצוות להתמקד במיפוי ההדרכה בבתיה"ס במגמה לייעל את פריסתה.