טקס הענקת פרסי "יד ושם" למפעלים חינוכיים לשנת תשס"ח יתקיים היום, יום ד', באודיטוריום יד ושם. בטקס ישתתפו מנכ"לית משרד החינוך, שלומית עמיחי, יו"ר יד ושם, אבנר שלו, מנהלת ביה"ס המרכזי להוראת השואה, דורית נובק, אנשי חינוך ותלמידים.
מטרת פרסי יד ושם היא לעודד את המורים והתלמידים לעסוק בשואה ובמשמעויותיה. ביה"ס המרכזי להוראת השואה ביד ושם מעניק מדי שנה פרסים בתחום לימוד השואה והוראתה. הפרסים מוענקים למפעלים חינוכיים, לתוכניות חינוכיות, לעבודות גמר, לאיש חינוך ולספר שנכתב לילדים ולנוער.
הזוכים בפרסים:
ביה"ס הניסויי ויצו הדסים: תלמידי כיתות י"א בביה"ס נטלו חלק בפרויקט שכלל גביית עדויות באמצעות ראיונות עם ניצולי שואה, לימוד וניתוח המושגים העולים מן העדות, והתייחסות להיבטים הרגשיים שהיא מכילה. מעבר לחקר וללימוד, העבירו התלמידים את סיפורי הניצולים באופן חוויתי בכיתות הנמוכות, בתנועות הנוער, בתכנית ההכנה לפולין, בבתי אבות ובמסגרות נוספות בקהילה.
ביה"ס היסודי צורים בראש העין: ביה"ס יזם, הפיק והפעיל בהצלחה תוכנית ייחודית לתלמידי כיתות ו', להוראת סיפורים של שורדי שואה מכל רחבי אירופה. באמצעות הסיפורים, עסקו התלמידים בקורות קהילות יהודיות בימי השואה, בדרכי הוראה מגוונות ויצירתיות.
בת שבע דגן: מחנכת, סופרת, פסיכולוגית וניצולת שואה. מהראשונים שהצביעו על הצמא הגדול של הילדים לדעת על השואה ועל חובת המחנכים לעסוק בנושא באופן מותאם לילדים וליכולותיהם הרגשיות. במשך השנים פרסמה בת שבע דגן ספרים המאפשרים למחנך לפעול על פי הגישה שפיתחה, ביניהם: "מה קרה בשואה – סיפור בחרוזים לילדים הרוצים לדעת". פרס לספר בנושא השואה המיועד לילדים ולנוער מהקרן ע"ש ברונו ברנד, מוענק לרונית לוינשטיין-מלץ שכתבה את הספר "נס של אהבה". בספר מחליטה הילדה נסיה לחקור את פשר הנסים שקרו במשפחתה, ושעל שמם היא קרויה. היא יוצאת למסע מרתק בעקבות סיפור הישרדותה המופלא של סבתה ושל שאר בני משפחתה. הספר מביא את קולותיהן של בנות שלושה דורות: הנכדה נסיה, הסבתא מירי והסבתא-רבא הנדי.
פרס לעבודת גמר מצטיינת מהקרן ע"ש מארק ולובה יובילר, מוענק לעדי שילה מאולפנת עופרה על עבודת גמר בנושא "שואה, גרמניה, גרמנים ומה שביניהם". העבודה עוסקת ביחס של הגרמנים לעברם בתקופת הרייך השלישי. העבודה עומדת על התמורות בהתמודדותם של הגרמנים עם נושא השואה בחלוף הדורות: מתגובה של שתיקה, שאפיינה את דור המלחמה, לעיסוק בעבר, בקרב הדורות החדשים.