20/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

"האם הדור הולך ופוחת?"

במסגרת כנס הסתדרות המורים, שהתקיים בשבוע שעבר, נערך פאנל שעסק בשאלה "האם הדור הולך ופוחת" ?
הפאנל, שבו השתתפו רות ירון, מנכ"ל המכללה לאיכות השלטון, האלוף במיל' יורם יאיר (יה-יה), והרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקוה וממקימי תנועת צהר, נערך בעקבות פרסום נתוני הגיוס הנמוכים, שעל פיהם רק כ-52% מקרב כלל בני הנוער בישראל מתגייסים לשירות צבאי .
בתשובה לשאלת המנחה, עודד בן עמי, "האם יש מה לעשות כדי למנוע את תופעת ההשתמטות"?,  השיבה רות ירון, כי לא ניתן להתייחס לדברים רק ההיבט של העוצמה הצבאית ובניית הכוח, אלא גם מבחינת העשייה היומיומית. "אני שואלת מה בני הנוער, שצריכים להיות חיילים מחר ואזרחים מחרתיים, לומדים להיות ? מה שהם רואים זו השחתה ערכית. כשהם מסתכלים למעלה, למנהיגים, הם רואים חוסר יושר. טוהר מידות וניקיון כפיים כבר לא קיימים אצלנו. נער שהולך להתגייס רואה נשיא לשעבר ושר לשעבר החשודים בפלילים, ושואל  'האם הם אלה שייתנו מחר את הפקודה לסכן את נפשי"?,  אמרה ירון.
לדבריה, מדיון על ערכים ועל מה שנכון לעשות, עברנו לדיון על  "מה שכדאי לי לעשות". ואם זה הדיון בהנהגה, זה מה שהנער שעומד להתגייס ישאל.
הרב יובל שרלו, אשר עסק בשאלת ההבדלים בין החינוך החילוני לחינוך הדתי-ציוני, שמביאים לשיעור הגיוס הגבוה יותר במגזר הדתי. שרלו ציין את נושא הדיון הערכי, כאחד מנקודות החוזק של החינוך הדתי: "בחברה הדתית משקיעים המון בחינוך. מעמד הרב, המורה, מחנך גבוה. ילדים עוד צומחים עם החזון להיות אנשי חינוך".  לדברי הרב שרלו, דבר בולט בחברה הציונית-הדתית הוא שיח על ערכים. לטענתו גם הפוליטיקה במגזר זה מונעת יותר על בסיס ערכי. מאשר הפוליטיקה במגזר החילוני. " אפשר להתווכח על נכונות הערכים, אבל האנשים במגזר הציוני-דתי בוחרים את דרכם על בסיס ערכי. המוטיבציה שמביאה לאחוזי הגיוס הגבוהים במגזר הציוני-דתי היא פנימית, ולא נובעת מחוקים. בכל מקרה, לא הייתי רוצה לפקד על צבא שחייליו מונעים רק מכוח חוק", הוסיף הרב.
הרב שרלו גם ציין את חשיבות המשקל הגדול של מדעי הרוח בחינוך הממלכתי-דתי, המתבטא בלימודי התורה, אך גם בלימודי ההיסטוריה. "האדם הדתי חי ברצף היסטורי, החגים שאנו חוגגים הם חלק מרצף היסטורי. בשעה שתופסים כי אנו חלק ממסע שהתחיל לפני אלפי שנים בימי אברהם, המוטיבציה להיות חלק מרצף זה היא עצומה", סיכם  הרב שרלו. 
האלוף במיל' יורם יאיר, בחר להתייחס בדבריו לצורך לטפל באוכלוסיית בני הנעור הנמצאים בשוליים. מדובר באוכלוסייה שיש לה את האפשרות להתגייס לצה"ל, אך אין לה את הכלים והאפשרויות לעשות זאת. יאיר שיבח את הרפורמה ששמה על הפרק את הסיסמה "לא משאירים אף אחד מאחור", ואמר כי האחריות של כל איש חינוך היא לדאוג לילדים ולבני הנוער שבסביבתו, "ולהדליק להם את הניצוץ בעיניים".
בסיום הפנאל, נדרשו המשתתפים לציין מה לדעתם ניתן לעשות לשיפור המצב הערכי בקרב בני הנוער ולמניעת השתמטות משירות צבאי. יורם יאיר טען, כי הפתרון הוא דוגמה האישית של כל אחד מן המורים. הרב שרלו טען, כי החינוך בביה"ס צריך להתמקד בשאלה "מה ראוי"?. רות ירון ציינה גם היא את השבת השיח הערכי למערכת החינוך, כך שהתלמידים לא יתמקדו בכדאיות האישית אלא במה שראוי וטענה, כי יש חובה להכניס שיח בנושאים אקטואליים לכיתות.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך