22/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

דו"ח הכנסת על מצב החינוך הטכנולוגי והמקצועי בישראל

לרגל יום עיון בנושא החינוך הטכנולוגי, שתערוך מחר ועדת החינוך של הכנסת, ערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת דו"ח מפורט המתייחס לשאלת החינוך המקצועי-טכנולוגי. הדו"ח מצביע על נתונים מדאיגים באשר למצבו של החינוך המקצועי בישראל. עוד סוקר הדו"ח במפורט את מצב החינוך המקצועי בעשרות מדינות בעולם בהן ארה"ב, יפן, סינגפור ומדינות אירופה.

 

 

בין ממצאי הדו"ח:

 

·    היקף הלומדים בחינוך הטכנולוגי בישראל כיום ועומד על כ-37% מכלל תלמידי החטיבה העליונה, לעומת 52% מתלמידי החטיבה העליונה שלמדו בחינוך המקצועי בשיא פריחתו בסוף שנות ה-70.

 

·   תקציב החינוך המקצועי בשנת 2007 קוצץ בכ-30%.

·    על פי התאחדות התעשיינים ניכר כיום מחסור חמור בטכנאים (המוערך בכ- 5,000) בתעשייה בישראל. על פי נתוני צה"ל הצבא נדרש כיום להכשיר בין 35%-50% מבוגרי המסלול העיוני לתפקידים מקצועיים.

 

·     הדו"ח מתייחס באריכות לשאלת ההסללה ולפערים החברתיים להם גרם החינוך המקצועי בעבר. הדו"ח מציג את  תוכנית טו"ב – טכנאי-בגרות שהוכנה במשרד החינוך. התוכנית מכשירה תלמידים, המתקשים לסיים תיכון עם בגרות עיונית רגילה, לקבל זכאות לבגרות ותעודת טכנאי עם סיום לימודיהם בתיכון. הדו"ח מגלה, כי למרות הצלחת התוכנית אין יודעים במשרד מהיכן יבוא המימון להמשכה בשנה הבאה.

·     מנתונים של משרד התמ"ת עולה, כי מתוך 3,944 נבחנים בבחינות הבגרות מבתיה"ס להכשרה מקצועית של התמ"ת, ממוצע הבגרות היה 57.6, וממוצע מספר היחידות בהן נבחנו התלמידים היה 3.8 בלבד.

 

·     46% מבוגרי התיכון במדינות המפותחות (OECD) למדו במסגרת החינוך המקצועי; באיחוד האירופי היה שיעור תלמידי החינוך המקצועי כ-65%.

 

·        כ-72% מהתלמידים בתיכונים בבריטניה לומדים במסגרות של חינוך מקצועי.

·     במדינות שנסקרו בדו"ח, החינוך המקצועי אינו מיועד רק למי שאינם מתאימים ללימודים עיוניים, להבדיל ממה שהיה מקובל בעבר. כיום, במדינות המפותחות החינוך המקצועי נחשב לענף חינוך מרכזי ולגיטימי שנועד להקנות הכשרה מקצועית לתלמידים שנמצאו מתאימים לחינוך זה או שמעוניינים בו. במדינות שהנהיגו רפורמות בחינוך המקצועי בשנים האחרונות יש מודעות רבה יותר לצורך במוביליות חברתית במסגרת מערכת החינוך וההשכלה.

·       ברוב המדינות שנסקרו בדו"ח יש מעורבות של מעסיקים ושל ארגוני עובדים בחינוך המקצועי, כדי להתאים את ההכשרה המקצועית העכשווית לביקושים עתידיים.

·      במדינות שנסקרו בדו"ח יש מודעות לאפשרות של הסללה באמצעות מערכת חינוך מקצועי. הדרך העיקרית להתמודד עם סכנת ההסללה הוא הגדלת ההשקעה בילדים במערכת החינוך היסודי והרחבת לימודי הליבה במערכת החינוך המקצועי.

 

לדברי יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור: "אסור שטראומת ההסללה תכתיב את מדיניות החינוך. ייבוש החינוך המקצועי ללא תוכנית אמיתית אשר תפתח את השכלת התלמידים לצד כישורים מקצועיים, עלול להביא לתוצאות הרסניות שיותירו את ישראל מאחור בכל הקשור להתפתחותה הטכנולוגית והתעשייתית, לצד פערים הולכים ומתרחבים בחברה. יש ללמוד מטעויות העבר וליצור אפיק של חינוך טכנולוגי יוקרתי, אשר יפתח את התעשיה והמדע ויאפשר לצמצם את הפערים ההולכים וגדלים בחברה הישראלית". 

הדו"ח  המלא: החינוך המקצועי והטכנולוגי  הדו"ח המלא: החינוך המקצועי והטכנולוגי
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
גיליון 701 של קו לחינוך

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים בעלי לקויות למידה במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".

 -  הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך