23/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

מטח החל לפתח חומרי לימוד באוריינות שפה לגני הילדים במגזר הערבי

מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית, החל לפתח חומרי לימוד באוריינות שפה לגני הילדים במערכת החינוך הערבית. חומרי הלמידה שמפתח מטח:
מילון ערבי-ערבי מצויר לילדים – המילון מבוסס על מילים מהשפה המדוברת וגם על מילים מהשפה הכתובה. ממטח נמסר, כי מילון מעין זה אינו קיים בעולם הערבי.
חומרי לימוד ומשחקים לגן הילדים – החומרים מיועדים לטיפוח המודעות הפונטית ולהעשרת אוצר המילים הבסיסי, שהוא הכרחי לרכישת הקריאה והכתיבה. החומרים כוללים: כרטיסי אותיות הא"ב הערבי, מלווים בתמונות של חפצים המתחילים באותה האות, כרטיסים של משחקי שפה הומוריסטים, המציגים את הצלילים השונים בשפה הערבית, ומשחקי מסלול לחיזוק המודעות הפונולוגית של צלילים פותחים במילים בשפה הערבית.
החומרים תואמים לתכני תוכנית הלימודים לטיפוח ניצני אוריינות של משרד החינוך.
מטרת הפיתוח היא לצמצם את הפער בין השפה הערבית הדבורה והכתובה, אשר מוביל לקשיים בתהליך רכישת הקריאה בקרב התלמידים דוברי הערבית בישראל. כזכור, במבחני המיצ"ב ובמבחנים הבינלאומיים נמצא פער גדול בהישגי הקריאה בין התלמידים דוברי הערבית לבין התלמידים דוברי העברית בישראל.
המידעון "חדשות מטח" מסביר, כי עד שלב רכישת הקריאה הילדים הערבים משתמשים רק בשפה המדוברת. שפת הקריאה, הערבית הספרותית, שונה מן השפה המדוברת גם באוצר המילים וגם במבנים הדקדוקיים. למעשה, הערבית הספרותית שהתלמידים הערבים צריכים ללמוד לקרוא, היא עבורם שפה שנייה ולכן הם מתמודדים, בגיל צעיר, עם מטלה קוגניטיבית קשה.
לאחרונה הסתיים מחקר בהנחייתה של ד"ר אלינור סאיג חדאד, מרצה במחלקה לבלשנות ולספרות אנגלית באוניברסיטת בר אילן, ובמימון יד הנדיב. מטרת המחקר הייתה לאסוף ידע מחקרי על ההבדלים בין השפה הערבית הדבורה של ילדים לבין השפה הערבית הכתובה. ידע זה יכול לתרום לגיבוש דרך חדשה לפיתוח חומרים לטיפוח של השפה ולהוראת הקריאה והכתיבה לילדים.
מטרה נוספת של המחקר הייתה לבנות מאגר נתונים ממוחשב של שפת ילדים דוברי ערבית בני חמש. מאגר כזה הוא ראשוני מסוגו בעולם הערבי, החסר נתונים מדעיים על השפה של ילדים בגיל הצעיר. את המחקר ליוותה ועדת היגוי ובה מומחים בשפה הערבית מהאקדמיה, מפמ"רים, מפקחות גני ילדים, מדריכים ומורים לערבית.
במסגרת המחקר נותח פונולוגית לקסיקון ילדים משלושה דיאלקטים ערביים ממרכז הארץ ומצפונה. הניתוח התבצע על 132 שעות הקלטה של השפה המדוברת של ילדי גני חובה. בנוסף, נותח לשונית חומר לימודי של ספר לימוד בשפה הערבית. ניתוח זה אפשר לחוקרים לקבוע את הידע הלקסיקלי הנדרש מהילדים.
המטרה של שני הניתוחים: לבדוק את הפער בין הייצוגים הפונולוגיים של מילים בשפת הילדים הדבורה לבין הייצוגיים הפונולוגיים של מילים מקבילות בשפה הערבית הסטנדרטית הכתובה. השוואה בין הלקסיקון הדבור של הילדים לבין הבסיס הלקסיקלי של ספר הלימוד מגלה את הפער ביניהם. פער זה משפיע על התפתחות המודעות הפונולוגית אצל ילדים דוברי ערבית כשפת אם, והוא שמקשה עליהם לרכוש את הקריאה.
כתוצאה מהמחקר החל, כאמור, מטח לפתח חומרי לימוד לגני הילדים במערכת החינוך הערבית. את תוכנית הפיתוח מנהלת חוו'לה סעדי,

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
גיליון 701 של קו לחינוך

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים בעלי לקויות למידה במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".

 -  הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך