18/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

בפסטיבל בגלבוע תתכנס ועדה לחינוך לדו קיום

הוועדה הציבורית לגיבוש המדיניות הלאומית בנושא חינוך לחיים משותפים בין יהודים לערבים בישראל תתכנס לישיבתה הראשונה ביום רביעי הקרוב (27.8) במסגרת אירועי פסטיבל הדו קיום בגלבוע. על הקמת הוועדה החליטה שרת החינוך, יולי תמיר, בעקבות מסמך משותף של אנשי חינוך ונציגי ארגונים אזרחיים שהוגש בחודש פברואר האחרון. מטרת הוועדה היא לקבוע מדיניות ממלכתית בנושא החינוך לחיים משותפים. 
 כמו-כן, אמורה הועדה להניח תשתית פדגוגית וארגונית לתחום החינוך לחיים משותפים בין יהודים לבין ערבים בישראל, ולהביא לקביעת מדיניות ממלכתית בתחום זה. מדיניות זו אמורה להפוך את החינוך לחיים משותפים לחלק בלתי נפרד מחינוך בבתי הספר בכל השלבים, החל מגן ועד בית הספר העל יסודי, באופן שישלים את נושא החינוך לדמוקרטיה ואזרחות הנלמד בבתי-הספר.
 יצויין כי הוועדה תתייחס, בין היתר, לסוגיות אזרחיות העומדות בסדר היום הציבורי של ישראל; הדמוקרטיה הישראלית המצויה במשבר הולך ומחריף, המגמות הבדלניות והמתיחות ההולכת והגוברת ביחסי יהודים-ערבים במדינה. במקרים אלה, תדגיש הוועדה את תפקידה של מערכת החינוך כסוכנת שינוי חברתי ופחות כמשכפלת דפוסי התנהגות קיימים.
במסגרת עבודתה תגבש הוועדה המלצות בתחומים הבאים:
המלצה על עקרונות מנחים ליצירת תכנית דיפרנציאלית המותאמת לזהות התלמידים, לרמות גיל שונות, לתכניות הלימודים הקיימות וכיו"ב.
העמדת ערכים מרכזיים במוקד העשייה החינוכית-חשיבה רפלקטיבית וביקורתית, הטמעת ערכי שותפות, זכויות אדם, שוויון, הוגנות, סובלנות ורדיפת הצדק.
הוועדה אף תיצור מנגנון אופרטיבי ליישום המדיניות לחיים משותפים:
מיפוי מודלים פדגוגיים רלוונטיים בנושא חינוך לחיים משותפים בין יהודים וערבים ומניית יתרונותיהם וחסרונותיהם.
איתור עוגנים בתוך מערכת החינוך והשלטון המקומי לפיתוח המודלים.
פיתוח הממשק והגדרת יחסי הגומלין שבין משרד החינוך לבין ארגוני החברה האזרחית העוסקים בחינוך לחיים משותפים בין יהודים וערבים, לרבות היבטים תקציביים הנוגעים להקצאת משאבים ואיגומם.
פיתוח תשתית ארגונית, אופרטיבית והכשרתית להטמעה ויישום של המלצות הוועדה על ידי משרד החינוך ושותפים נוספים.
בראש הוועדה יעמדו שני יושבי ראש; חתן פרס ישראל, פרופ' גבי סלומון, וד"ר מוחמד עיסאוי נשיא מכללת קסאמי. בוועדה 14 חברים ביניהם נציגי משרד החינוך, אוניברסיטאות, החברה האזרחית והמגזר הציבורי.  בין חברי הוועדה פרופ' דניאל בר-טל מאונ' ת"א, מוחמד דראושה מנכ"ל שותף של יוזמות קרן אברהם וראש מועצה אזורית הגלבוע, דני עטר. 
הועדה הציבורית תפנה אל הציבור באמצעות פרסום בעיתונות ואל קהל הארגונים והגורמים המערכתיים העוסקים בתחום באמצעות פנייה ישירה והשתתפות במסגרת דיוני שולחן עגול. עבודת הוועדה תחל  בחודש אוגוסט 2008 ותפרסם מסקנותיה לא יאוחר מראשית חודש מרץ 2009.
 הוועדה קמה בעקבות ההבנה כי קיימת נחיצות לגיבוש מדיניות לאומית לחינוך לחיים משותפים. "הדמוקרטיה הישראלית מצויה במשבר", הסביר חבר הוועדה, דני עטר, ראש מועצה אזורית הגלבוע, שברחביה חיים בשיתוף 40% ערבים ו-60% יהודים. "יש צורך להדגיש א תפקיד מערכת החינוך כסוכנת שינוי חברתי. חינוך לחיים משותפים הוא הכרחי. החינוך הוא עוד כלי להוכיח כי ניתן לחיות בישראל בדו קיום ובשוויון זכויות מלא". 
 הישיבה הראשונה של הוועדה תיערך במרכז דורות שבגלבוע שבישוב גן-נר.

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תגובות
1. שיילוק (27/08/2008 19:11:14)
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך