25/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

כאיזה מורה אני רוצה להיזכר?

 

מורים ואנשי חינוך רבים, אינם מודעים למידת ההשפעה שיכולה להיות למילה אחת קטנה, או לשתיקה שלהם על ילד.

כמאמנת אישית ועסקית, אני פוגשת את אותם "ילדים", הזוכרים בבהירות את המילה או המשפט שנאמרו על ידי המורה שלהם, גם אחרי 30 ו- 40 שנה ואני נדהמת שוב ושוב מהשפעתן של המילים, על הדימוי העצמי שלהם ועל בחירותיהם בהמשך החיים. לעתים, ההשפעה של מורה גדולה אפילו יותר מהשפעתו של הורה ילדו.

אחת השאלות שלי באימון לקריירה היא: "מהו החלום המקצועי הראשון שלך כילד,  מה רצית להיות כשתהיה גדול" או, "מהי הפעם הראשונה שחשבת או חלמת לעסוק במקצוע שלך?"

ורבות מהתשובות קשורות לאנשי החינוך מילדותם של לקוחותיי

לדוגמא: בחורה צעירה, מאיירת במקצועה, בוגרת בצלאל, סיפרה לי: "אני זוכרת שעשיתי בגן ציור של טווס, הגננת נורא התלהבה מזה והראתה לכל הילדים ואמרה שאני מאוד מוכשרת וכשאני אהיה גדולה אני אהיה ציירת....אני זוכרת שמאז תפסתי מעצמי מוכשרת בציור וזה תמיד ליווה אותי."

לעומת זאת, סיפור של ציירת שהגיעה לציור מאוחר יחסית ,

"לקראת סיום בית הספר היסודי, עשו לנו מבחנים פסיכומטריים . כשהתקבלו התוצאות זומנו כל הילדים וההורים לשיחה אישית עם היועצת כדי שזו תמליץ על בית ספר תיכון שמתאים לכישורי הילד. הגענו לשיחה אמי ואני, היועצת דיברה ארוכות על התוצאות הטובות והמליצה בחום שאלך לבית ספר תיכון עיוני שקרוב למקום מגוריי, אליו הלכו כל התלמידים שציוניהם היו גבוהים.

בסיום הפגישה ניגשנו לדלת לצאת מהחדר ואז, כשעמדנו לסגור את הדלת אחרינו, צחקה היועצת ואמרה: "אה, ואמרו שיש לך כשרון לציור! אבל מה זה משנה, הרי תלכי לתיכון העיוני". (אני תרגמתי את זה- מה חשוב הכשרון לציור, הרי ציור זה לא מקצוע רציני לבחורה רצינית כמוני).

כך נפרדנו – אנחנו מהיועצת, ואני מהציור – עד שגיליתי מחדש אחרי בערך 26 שנה, שאני בעצם ציירת..."

 

 

מייקל פלאטלי, הרקדן, הכוריאוגרף, המלחין והיוצר של מופע המחול האירי המצליח "ריברדנס", מספר על כך שכילד הוא "הסתבך" תמיד עם המורים, מכיוון שנהג לבהות בחלון ולחלום בזמן השיעור. המורים צעקו עליו "על מה לעזאזל אתה חולם?" וממרומי הצלחתו הוא מסביר: "הדברים שחלמתי עליהם אז, הם המציאות שלי היום".

 

כמבוגרים משמעותיים בחיי הילדים, כהורים וכאנשי חינוך, חשוב שנהיה מודעים לכוחה של המילה ושל המסר הישיר והעקיף, על עיצוב תפיסת העולם של הילד, וחשוב יותר – תפיסתו את עצמו וייחודו.

דבר זה דורש מאיתנו תשומת לב ורגישות, ויכולת להפריד ביננו, פחדינו ואכזבותינו, לבין הפוטנציאל הטהור הגלום בכל אחד, ובמיוחד בילדים.

כדי לזכור זאת ברגע הנכון – שאלו את עצמכם בכל יום: כאיזה מורה אני רוצה להזכר על ידי תלמידי? כמורה שחסם את התלמיד בפחדים, ביקורת או תפיסת עולם צרה ? או כמורה ששיקף לילד את עוצמותיו וייחודו והיווה מקור השראה עבורו ?

 

בסדנאות העצמה שאני מקיימת, מקבלים אנשי החינוך, כלים אימוניים, המסייעים להם להפוך למקור עוצמה והשראה עבור תלמידיהם. 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך