27/7/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

התנועה להעצמת הרוח בחינוך

29/09/2009
 
שלום רב,
 
אנחנו מתכננים את כנס התנועה הבא, שיהיה בעוד שלושה-ארבעה חודשים. צוות של מועצת התנועה קיים דיון ראשוני בעניין המטרות והמבנה של הכנס, ונסכם זאת בישיבת מועצת התנועה ב- 12.10.2010.  בינתיים אנו בודקים גם את האפשרויות הארגוניות. בראשית נובמבר 2009 נוציא את ההזמנה ואת קווי התוכנית לכנס.
 
דבר אחד כבר סוכם:  עיקר הכנס יוקדש להצגת יישומים להעצמת הרוח בחינוך.
 
כנס התנועה הראשון, בחודש מאי השנה, בהיותו כנס-יסוד, עסק במצע התנועה ובהבהרת הייעוד והמטרות הכלולות בו.  בדיונים שהתקיימו במליאה ובקבוצות המשכנו לדון באלה, אבל  חברים גם הדגישו את המבחן העיקרי שלנו - יכולתנו להשפיע באורח מעשי על העצמת הרוח בחינוך - והביאו דוגמאות, כל אחת ואחד מהם מניסיון חייו/ה, ליישום הרעיונות המופשטים.
 
בפגישות של מועצת התנועה ובשיחות רבות, שהיו מאז, בררנו עוד ועוד שאלות הנוגעות בחזון וביעדים. יותר ויותר התגבשה בנו ההכרה, שהייעוד של התנועה מכוון בעיקרו להעצמת היסודות המהותיים של החינוך בבתי הספר ובמערכת החינוך בכללה; היינו, להגברתה של הגישה החינוכית, המאמינה כי הייעוד הראשון-במעלה של בית הספר הוא לחנך להעלאת האדם. על הבהרת המוקד הזה ראו: התנועה להעצמת הרוח בחינוך – למה הכוונה?
                                                                                          
הכנס הבא של התנועה יתמקד, על כן, בדרכים ליישומיה המעשיים של הגישה זו. בכנס נכיר תוכניות וניסיונות בפועל של מנהלי בתי ספר, של יועצי חינוך, של מורים ושל בעלי תפקידים אחרים במערכת החינוך, שמכוונים לחיזוק ממד החינוך במוסד החינוכי, להעמקת תודעתו של התלמיד ואנושיותו, ולקיום מצבי התעלות ורוחניות בו. נתוודע לדגמים של תרבות בית ספרית, לתוכניות לימודים, לפרויקטים, לניסויים ולהפעלות שהשפיעו, במעט או בהרבה, על הכיוון הזה, ובלשון התנועה – שהשפיעו על העצמת הרוח בחינוך במסגרות שבהן הם פועלים.
 
אם את/ה איש או אשת חינוך המבטא/ת גישה זו, הלכה למעשה, ביישום חינוכי מוגדר, ומעוניין/ת להציג אותה בפני באי הכנס, אנו מזמינים אותך לכתוב לנו על הניסיון שצברת בזה. בינתיים, העלה/י נא את הדברים שברצונך להציג בכנס במספר שורות, במעין תמצית. כשנתקדם בתכנון נבקש אותך להרחיב את דבריך לכדי דף אחד וכן גם להכין מצגת בת 4-3 שקופיות וטקסט לפוסטר, על פי תבניות שנשלח לך.
 
שלח/י נא את תמצית הניסיון שלך בהעצמת הרוח בחינוך עד ה-11.10.09, אסרו-חג סוכות, לכתובת: educationspirit@gmail.com, כדי שנוכל לכלול את הצעתך בדיון על תכנית הכנס, אותו נקיים ב-12.10.
 
עוד אנחנו מבקשים ממך להעביר את הפנייה הזאת לעמיתים ולמכרים שלך ממערכת החינוך, שעשויים למצוא עניין בתנועה ושצברו ניסיון בהעצמת הרוח בקרב תלמידיהם. הזמן/הזמיני אותם גם להצטרף כחברים בתנועה, דרך אתר התנועה.
 
בכנס תהיינה קבוצות-סדנה שבהן משתתפים יציגו בתורם ניסיונות שלהם בהעצמת הרוח. מעניין יהיה, וגם רלבנטי, אם הדוברים יתארו את התהליך הפנימי שהם עצמם עברו בגיבוש דרכם החינוכית ובפיתוח התוכנית/הפרויקט שהם מציגים, ואת ההשפעה שראו על תלמידיהם. בעקבות הדברים יתקיים דיון פעיל. 
 
כוונתנו לצבור את כל סיפורי הניסיון שנשמע ולאגדם לכלל "מאגר יישומים להעצמת הרוח בחינוך", שיהיה פתוח לכול.
 
בתודה על תרומתך,
ובברכת גמר חתימה טובה וחגים ומועדים לשמחה,
ישעיהו תדמור, יו"ר התנועה, ועמיר פריימן, יו"ר מועצת התנועה
 
 
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תקופת הקורונה

לא מנויים על קו לחינוך? הירשמו עכשיו ללא עלות

        


קו לחינוך, היסמין 1 רמת אפעל. 03-6354484

באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
חינוך בארץ ובעולם

משרד החינוך יצמצם את ההטבות הניתנות לתלמידים בעלי לקויות למידה
מספרם של התלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך עלה בשנים האחרונות בצורה תלולה. בתיכונים לא מעטים, בעיקר ביישובים מבוססים, מגיע מספר התלמידים שאובחנו כלקויי למידה ומקבלים התאמות בבחינות והטבות שונות ל-25% מכלל התלמידים. מסתבר, כי משה"ח לא נערך לעלייה זו. כך, בכנס שהתקיים סמוך לפתיחת שנת הלימודים תשע"ב, אמר מנכ"ל משה"ח היוצא, ד"ר שמשון שושני, כי משה"ח לא צפה את הגידול העצום במספר התלמידים לקויי הלמידה בשנתיים האחרונות, ואינו מסוגל להתמודד עמו בתקציבו הנוכחי. לדבריו, החל מהשנה יפעל המשרד לצמצום מספר בעלי לקויות הלמידה ותלמידים לקויי למידה לא יקבלו תוספת שעות, אלא במקרים החמורים. ואכן בימים אלו מתחיל משה"ח בפעולה לצמצום מספר התלמידים לקויי הלמידה המקבלים תוספת שעות ותגבור. לחילופין מתכוון המשרד להעניק לצוותי המורים בבתיה"ס, שלא תמיד מיומנים בעבודה עם התלמידים לקויי הלמידה, תמיכה לעבודה עמם בתוך המסגרת הרגילה. במשרד מכנים פעולה זו "מתן מענה דיפרנציאלי להכלת תלמידים".
מידע נרחב על טיפול הרגשי ולקויות למידה

הסחות דעת, חוסר מנוחה והיפראקטיביות הם מאפיינים שיכולים לפגוע בריכוז בלימודים, בחיי החברה ובהתפתחות האישית. קיימות שיטות טיפול בבעיות קשב ואנשים המתמחים בתחום זה עוזרים להתגבר על בעיות ולשפר את התפקוד למי שסובל מהם. עדיף להגיע בשלב גילוי מוקדם כדי למנוע דימוי עצמי נמוך, פגיע בהישגים לימודיים ובעיות התנהגותיות וחברתיות. במקרה של חשש לבעיית קשב וריכוז, מומלץ מאוד לקחת את הילד לאבחון ובמידת הצורך להתאים לו את הטיפול המתאים.

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך