21/10/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

מדוע לומדים במוסדות להשכלה גבוהה: השוואה בין סטודנטים מהפריפריה לאלה מהמרכז

8/02/2012
מחקר חדש של ד"ר לילך לב ארי וד"ר שלמה גץ, ממכללת אורנים, עוסק במניעים של סטודנטים בבחירת המוסד להשכלה גבוהה שבו ילמדו והאם יש הבדל בין המניעים של סטודנטים מהמרכז למניעים של סטודנטים מהפריפריה. המחקר ומחקרים רבים נוספים של חוקרםי ממכללת  אורנים יוצג בכנס השנתי ה-13 למחקר, עיון ויצירה של המכללה, שיתקיים ב-20.2.2012.
עורכי המחקר מציינים, כי התרחבות ההשכלה הגבוהה ופריסת מוסדותיה במרחב, אפשרו נגישות רבה יותר לאוכלוסיות שהשתתפותן במערכת זו בעבר הייתה מצומצמת, בהן גם תושבי הפריפריה.
מקובל להניח כי נחיתותם של תושבי הפריפריה בנגישות להשכלה גבוהה קשורה להישגיהם הלימודיים ולמעמדם הסוציו-אקונומי הנמוכים יותר משל תושבי המרכז. נחיתות יחסית זו משפיעה גם על בחירתם הלימודית. מטרת המחקר הייתה לבדוק את דפוסי הבחירות הלימודיות של הסטודנטים ואת שיקוליהם בבואם לבחור מוסד להשכלה גבוהה ותחומי לימוד.
המחקר בדק את ההשפעה הייחודית, שאינה תלויה בהישגים לימודיים או בסטאטוס סוציו-אקונומי, של המגורים בפריפריה, לעומת המרכז,  על הבחירות הלימודיות.
כלי המחקר היה שאלון עמדות, שכלל שאלות סגורות אודות מאפייני הרקע של הסטודנטים, בחירות לימודיות, שיקולי בחירה במוסד לימודים, בתחום לימודים, אוריינטציות עתיד ושיקולי בחירה רציונלית.
מדגם המחקר כלל 668 סטודנטים בשנת לימודיהם הראשונה, משלוש אוניברסיטאות ושלוש מכללות (מכללה מתמחה, מכללה אזורית ומכללה לחינוך). הממצאים המרכזיים של המחקר מצביעים על כך, שהמניעים המרכזיים של כלל הסטודנטים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה הם הרצון לרכוש מקצוע ו"לעשות משהו עם עצמם".
הסטודנטים מכירים גם בחשיבות הלימודים כאמצעי למוביליות חברתית, דהיינו, בשל שיקולים "אינסטרומנטליים".
מפילוח הנתונים לפי מקום מגורים - מרכז או פריפריה, עולה כי סטודנטים תושבי המרכז, הלומדים בעיקר באוניברסיטאות, נוטים לבחור במסלול של השכלה גבוהה משיקולים מורטוריים - דחיית הכרעות בשלבי החיים, ובשל נורמות חברתיות כאלו ואחרות. לעומת זאת סטודנטים תושבי הפריפריה, שמחציתם לומדים במכללות, ממעטים ללמוד בשל שיקולים אלה.
מסתבר כי בבואם לבחור מוסד לימודים, סטודנטים מעוניינים בעיקר ביוקרתו של המוסד הכוללת, בין היתר, את רמת הלימודים בו, איכות המרצים ועוד. לאחר מכן, חשוב לסטודנטים נושאים שאותם כינו עורכי המחקר אינסטרומנטליים, הכוללים, בין היתר, המשך לימודים בעקבות התואר שנרכש, קיומו של תחום לימודים ייחודי ומידת ישימותם של הלימודים לסטודנטים.
סטודנטים הלומדים באוניברסיטאות, שמרביתם תושבי המרכז, בוחרים מוסד לימודים משיקולי יוקרה ומשיקולים מורטוריים שונים. סטודנטים שמוצאם מיישובי פריפריה והלומדים במכללות, שוקלים בחירת מוסד לימודים בעיקר משיקולים אינסטרומנטליים.  בנוסף, גם כאשר השיקולים של תושבי הפריפריה ותושבי המרכז דומים, הבחירה שלהם במוסד לימודים תהיה שונה. תושבי המרכז הטרוגניים יותר בבחירת מוסד הלימודים, בעוד תושבי הפריפריה, ששיקולי בחירת מוסד הלימודים שלהם הם אינסטרומנטליים, נוטים להידמות אחד לשני בבחירת מוסד לימודים - בדרך כלל במכללה אזורית.
הטענה המקובלת על קיפוח יחסי של הפריפריה לא זכתה לתמיכה מלאה במחקר הנוכחי. כאשר מדובר בהשכלה גבוהה, הבחירות הלימודיות של הסטודנטים קשורות פחות לסטאטוס ולהישגים לימודיים קודמים. סטודנטים בעלי הישגים גבוהים מהפריפריה מגיעים אמנם לאוניברסיטאות, אולם גם  שם הם בוחרים תחומי לימוד המאפשרים כניסה מהירה יחסית לשוק העבודה, בדומה לחבריהם בעלי ההישגים הפחותים הלומדים במכללות.
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך