לכבוד
שר החינוך
ח"כ הרב שי פירון
כב' השר,
הנדון : מדדים לזכאות בתגמול כספי למורים
חברי הנהלת התאגדות המנהלים מביעים את הערכתם למנהלים ולצוותי ההוראה של בתי הספר אשר זכו בתגמול כספי בגין הצטיינות במדדים חברתיים, ערכיים ולימודיים, אולם בד בבד, אנו מבקשים להביע את מחאתנו נוכח העובדה שמשרד החינוך ממשיך לדרג את בתי הספר, ובמיוחד כאשר מדובר במדדים שלגבי חלק מהם רב הנסתר על הנגלה.
לדוגמא : "עבודה עקבית ורציפה", ו"עבודת צוות ולמידת עמיתים" - לא ברור לנו כיצד הגיעו נתונים אלה לידיעת משרד החינוך, כאשר מעולם לא נשאלנו אודותם או התבקשנו לדווח עליהם למפקח הכולל של בית הספר.
עיון ברשימת בתי הספר שמוריהם קיבלו תגמול כספי שפורסמה ע"י משרד החינוך, מעיד שבחלק מהם אוכלוסיית התלמידים מועטה, וחלק מהם מקיימים מדיניות ברורה של מיון והנשרת תלמידים - לצערנו לא הצלחנו לרדת לעומקם של חלק מהמדדים שהביאו לבחירת בתי הספר, ובמיוחד להסבר כיצד בתי ספר הממיינים ומנשירים תלמידים זוכים ליתרון על חבריהם שאינם ממיינים או מנשירים.
לאור פניות רבות להנהלת התאגדות המנהלים של מנהלים שהביעו כעס, פליאה ועלבון על הרשימה אותם העברתם, ובעיקר תחושת פגיעה אישית נוכח חוסר הערכה מצד משרד החינוך על הנעשה בבית ספרם, אנו פונים אליך וממליצים כדלקמן :
א. להימנע מדירוג בתי הספר וממתן תגמול אישי לעובדי הוראה - לתפישתנו החינוכית נושא התגמול האישי הינו פסול וניתן להעריך צוותי הוראה בדרכים אחרות.
ב. להעביר את עלות התגמול בסך 50 מיליוני שקלים לטובת פתיחתן מחדש של כיתות מב"ר ואתגר שלא תוקצבו בתשע"ד בגלל קיצוצים בתקציב.
כב' השר הצהיר על ביטול מבחני המיצ"ב המדרגים את בתי הספר, אך מנגד משרד החינוך עצמו מבצע דירוג מקביל בלא שניתן הסבר מספק על דרכי ההערכה, ובמיוחד כאשר חלק מהמדדים הינם "עלומים".
זאת ועוד - הערכת משרד החינוך מתעלמת לחלוטין מפעילות ערכית המתקיימת בבתי הספר ואנו תוהים מדוע - לפני מספר שנים הצענו להנהלת המשרד קריטריונים לכימות הפעילות הערכית, אולם לצערנו הצעתנו לא זכתה אפילו להתייחסות ולתגובה.
בתודה ובכבוד רב
ד"ר אריה לוקר
יו"ר הנהלת התאגדות המנהלים
העתק : גב' דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך.
מר רן ארז, יו"ר ארגון המורים.