28/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

תכנית לצמצום פערים וקידום שוויון במערכת החינוך

25/11/2014

 

המודל ברמה המערכתית:

v   מודל התקצוב החדש מקדם שוויון הזדמנויות. משרד החינוך קבע שעות בסיס לכיתה. הבסיס אחיד ושווה לכולם. התוספת מעבר לשעות הבסיס תהייה דיפרנציאלית.

v   תוספת של מיליארד שקלים (150,000 שעות) לסל שעות התגבור. מתוכם: 90 אלף שעות תגבור יתווספו ליסודי. 60 אלף שעות תגבור יתווספו לחטיבות הביניים.

v   חיזוק מקצועות ליבה כגון: שפה, מתמטיקה ואנגלית. שעות התגבור יוקצו לטובת: פיצול לקבוצות למידה קטנות, פיתוח מצוינות, עבודות חקר, העצמת התלמיד ועוד.

v   יחס של 1:6 – על כל שעת תגבור 1 לתלמידים מרקע חזק, מערכת החינוך תקצה 6 שעות תגבור לתלמידים מרקע חלש.

v   המודל החדש יוטמע לאורך חמש שנים, בתהליך הדרגתי.

 

המודל ברמה הכיתתית: (שעות אלה יינתנו בנוסף לשעות הלימודים הקיימות) 

v   בתי ספר יסודיים: רקע חלש - תוספת ממוצעת של כ-7 שעות שבועיות לכיתה. רקע בינוני - תוספת ממוצעת של כ-3 שעות שבועיות לכיתה. רקע חזק - שעות הלימוד יישארו בממוצע כפי שהיה בעבר.

v   חטיבות ביניים: רקע חלש - תוספת ממוצעת של כ-14 שעות שבועיות לכיתה. רקע בינוני- תוספת ממוצעת של כ-3 שעות שבועיות לכיתה. רקע חזק - תוספת ממוצעת של שעה וחצי שבועית לכיתה.

 

שר החינוך הרב שי פירון: "היום יצאנו לדרך עם שיטת תקצוב חדשה, כזו שתשקף נאמנה את ערכיה של מדינת ישראל. 65 שנה מדברים על הפערים החברתיים בישראל. היום אנחנו אומרים בקול ובמעשה: לחלשים ניתן יותר, כי זו חובה לאומית. ניתן להם הרבה יותר שעות תגבור, משום שמגיעה להם הזכות השווה לממש את הכישרונות והיכולות שלו בחיים ובשוק העבודה".

תקצוב חדש לתלמידי מערכת החינוך: משרד החינוך מפרסם היום (ג') את התכנית לצמצום פערים במערכת החינוך. מיד לאחר כניסתו לתפקיד, הנחה שר החינוך לבחון את אופן שינוי הקצאת התקציבים לשעות ההוראה במערכת החינוך. חלוקת התקציבים הייתה לא שוויונית ופגעה באוכלוסיות חלשות. לפיכך, המשרד הקים ועדה מקצועית שבחנה את הנושא והמליצה על יישום המודל החדש.  

על פי מודל זה, משרד החינוך קבע שעות בסיס לכיתות א'-ט' (בנספח). הבסיס שוויוני ואחיד לכולם. התוספת לשעות הבסיס (שעות התגבור) תהייה דיפרנציאלית, בהתאם לעשירוני הטיפוח (גבוה, בינוני, נמוך) של בתי הספר בישראל. המודל נועד לצמצם את הפערים בין תלמידים מרקע חזק לתלמידים מרקע מוחלש.

שעות תגבור (טיפוח) הן שעות לימוד הניתנות לבתי הספר כתוספת לשעות הבסיס (הבסיס שווה לכולם). שעות אלו ניתנות בהתאם למדד הטיפוח של בית הספר (על פי מדד שטראוס). המודל החדש יוטמע לאורך חמש שנים, בתהליך הדרגתי. בשנה הראשונה, תשע'ה תהיה תוספת של 10% ובשנים שלאחר מכן 22.5% עד לתום יישום המהלך.

 

בתי ספר יסודיים: ממוצע שעות לימוד שבועיות לכיתה

 

בתי ספר יסודיים: רקע חלש - תוספת ממוצעת של כ-7 שעות שבועיות לכיתה (53 שעות לימוד במודל החדש לעומת 46.3 שעות לימוד במודל הישן). רקע בינוני - תוספת ממוצעת של כ-3 שעות שבועיות לכיתה (48.5 שעות לימוד במודל החדש לעומת 46 שעות לימוד במודל הישן). רקע חזק - שעות הלימוד יישארו בממוצע כפי שהיה בעבר (44 שעות לימוד שבועיות).

 

חטיבות ביניים: ממוצע שעות לימוד שבועיות לכיתה

 

חטיבות ביניים: רקע חלש - תוספת ממוצעת של כ-14 שעות שבועיות לכיתה (61.6 שעות לימוד במודל החדש לעומת 47.8 שעות לימוד במודל הישן). רקע בינוני - תוספת ממוצעת של כ-3 שעות שבועיות לכיתה (56.1 שעות לימוד במודל החדש לעומת 52.7 שעות לימוד במודל הישן). רקע חזק - תוספת ממוצעת של שעה וחצי שבועית לכיתה (51.1 שעות לימוד במודל החדש לעומת 49.6 שעות לימוד במודל הישן).

על פי נתוני ה- OECD ישראל היא המדינה שבה הפערים הגדולים ביותר בין תלמידים מרקע חלש לתלמידים מרקע חזק. מודל התקצוב החדש נועד לצמצם פערים אלו ולקדם שוויון הזדמנויות במערכת החינוך. 

מודל התקצוב מהווה נדבך נוסף בהטמעת "התכנית ללמידה המשמעותית" במערכת החינוך, עליה הכריז משרד החינוך בחודש ינואר תשע'ד. בהתאם לכך, משרד החינוך מייעד את התוספת בשעות התגבור לחיזוק לימודי ליבה בבתי ספר בפריפריה החברתית-כלכלית בישראל. כך למשל, שעות התגבור יוקצו לטובת חיזוק מקצועות השפה, מתמטיקה, אנגלית ומדעים. כמו כן, בתי הספר יוכלו לנצל את שעות התגבור לטובת עידוד מצוינות, למידה באמצעות עבודות חקר, פיצול לקבוצות למידה קטנות, חיזוק איכות ההוראה והעצמה של התלמיד. אוכלוסיות מיוחדות בהן, עולים חדשים, תלמידים מחוננים ומצטיינים ימשיכו לקבל מענה ייחודי מעבר לשעות התגבור.

 על פי המודל החדש, בסך הכל יתווספו לסל שעות התגבור במערכת החינוך, 150,000 שעות תגבור (טיפוח), בהיקף של מיליארד שקלים (בעקבות התוספת יעמוד סך התקציב המיועד לשעות תגבור על 1.7 מיליארד שקלים, סה"כ כ- 250,000 שעות תגבור). בתי הספר היסודיים יקבלו תוספת של כ-90 אלף שעות תגבור וחטיבות הביניים ייהנו מתוספת של כ-60 אלף שעות תגבור. הקצאת השעות תעשה באופן דיפרנציאלי, כך שמרבית שעות הלימוד יתווספו לבתי ספר מרקע סוציו-אקונומי חלש.

מודל התקצוב החדש משנה את יחס הקצאת שעות התגבור בין התלמידים, כך שהוא יעמוד על יחס של 1:6 בין תלמידים מרקע חלש לתלמידים מרקע חזק. כלומר, על כל שעת תגבור 1 לתלמידים מרקע חזק תקצה מערכת החינוך 6 שעות תגבור לתלמידים מרקע חלש.

 

 

שעות בסיס לתלמיד במערכת החינוך

 

שעות התקן הבסיסיות המחייבות והמתוקצבות בכיתות  א'-ט':

  • כתות א-ב

 29 שעות תקן בסיס ותוספת של 10 שעות לכתות א' ו- 5 שעות לכתות ב' עבור פיצול כתות במקצועות הליבה.

  • כתות ג-ד :

31 שעות תקן בסיס.

  • כתות ה-ו

 32 שעות תקן בסיס.

  • כיתות ז

 32 שעות תקן בסיס. 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך