28/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

בכנס מורים לאנגלית: למורים לאנגלית תפקיד מכריע

21/03/2007

מדוע לא משולבים המורים לאנגלית בעבודות החקר המתבצעות בבתיה"ס?

מדוע לא מנצלים את כוחם בידיעת השפה האנגלית בחשיפת התלמידים לאינטרנט?

אלו רק שתיים מהשאלות שעלו ביום עיון, שעסק בדילמות המלוות את המורים

לאנגלית בדרך הוראת השפה האנגלית בעידן ההיי-טק

 

כ120- מורים לאנגלית מהרשתות אורט, עמל ואמי"ת, השתתפו בחודש מאי האחרון, 

בכנס שנתי, שנערך בכפר שמריהו. נושא הכנס היה "אנגלית בעולם ההיי-טק,

מבט קדימה". בכנס הירצו פרופ` אילנה שוהמי, מאוניברסיטת תל-אביב, על

"מדיניות רב לשונית בחברה משתנה", ופרופ` עילית אולשטיין, מהאוניברסיטה

העברית, על "תפקיד האנגלית בעולם ההיי-טק".

פרופ` שוהמי ציינה, כי מכיון שקיימים "סוגים" שונים של השפה אנגלית; האנגלית

בהונג-קונג שונה מהאנגלית באלג`יר,  על המורה בחברה רב-תרבותית וגלובלית

לחשוף את תלמידיו למגוון הסוגים הקיימים. בישראל, ציינה פרופ` שוהמי, לחלק

מהאוכלוסיות יכולת מעטה להיחשף לאנגלית כנדרש, ולכן בתיה"ס חייבים להשקיע

יותר בלימודי האנגלית בקרב אוכלוסיות אלה. עוד ציינה פרופ` שוהמי, כי תלמידים

ששפת האם שלהם ערבית, יכולים לנצל את היתרון היחסי הזה, ולהשקיע בלימודי

ערבית, במקום להיכשל בלימודי שפות אחרות הנדרשות במערכת החינוך.

פרופ` עילית אולשטיין דיברה על חשיבות הקניית השפה האנגלית בעידן הגלובלי,

ועל מגבלות ההוראה הקיימות בבתיה"ס. כבר עתה מתבצעים הקשרים הבינלאומיים

באנגלית, ולכן כל תלמיד שישתלב בעולם העסקים יצטרך לשלוט באנגלית; שיתופי

פעולה בין חברות וארגונים, קשרים מקצועיים, תיירות, מחקרים וקבוצות עבודה

יצריכו שליטה בשפה האנגלית. אם רוצים לעבוד בהיי-טק צריך אנגלית ברמה טובה.

האנגלית בעשור הקרוב תהיה השפה השלטת, ולכן על מערכת החינוך להשקיע רבות

בהקניית שפה זו. מאידך, עולם ההיי-טק המשתלט על חיינו, מעודד את האנשים

לרכוש אנגלית. אומנם הקשרים הנוצרים דרך האינטרנט הם קשרי "אינסטנט";

מהירים ולא מעמיקים, אולם מתהווה באמצעותם כוח עצום. גם הג`אנר החדש

שנוצר באינטרנט, שמאפיינים אותו גמישות

ותמצות, משפיע על דרכי הוראת השפה.

מה המשמעות לגבי המורים? הם צריכים להפוך למדריכים ולא למלמדים. המורה

לאנגלית צריך לעמוד במרכז, ולהנחות את התלמידים בעבודה. לרעתם של המורים

לאנגלית פועל "מעמדם" במערכת החינוך. ברוב חדרי המורים הם נחשבים

ל"אאוטסיידרים", שכמעט ואינם משולבים בפעילות הלימודית-חינוכית בביה"ס.

הם אינם משולבים בעבודה השוטפת בביה"ס - כמה מורים לאנגלית הם מחנכי כיתות?

לא מנצלים את יתרונם היחסי בהחדרת עולם האינטרנט לתלמידים - כמה מורים לאנגלית

משולבים בשיעורי אינטרנט?  ובוודאי לא משלבים אותם בנושאים כמו קבוצות עבודה

 שעוסקות בשיטת החקר, או בהוראה בינתחומית - כמה פעמים שולבו לימודי

האנגלית בהוראת למידה בינתחומית שכוללת היסטוריה, תנ"ך או מדעי הסביבה?

גם המורים לאנגלית צריכים לשנות את עבודתם. למשל, עליהם לעזור לתלמידים

להתפתח בעולם האינטרנט, לבדוק שסביבת הלמידה שלהם מאתגרת ומתאימה

לשינויים שחלים עתה בשפה האנגלית בעקבות השתלבות עולם ההיי-טק, לפתח

מודעות ואחריות - למשל יכולת לעבוד בקבוצה, ואפילו להתייחס יותר לבנות

ולוודא שתהיה להן הזדמנות שווה, אמביציה ומוטיבציה להשתלב בעולם ההיי-טק.

לסיכום, אומרת פרופ` אולשטיין, המורה לאנגלית הוא היום יותר מכל מורה

אחר מקור משאבים. הוא יכול לעבוד היטב עם הסביבה הטכנולוגית החדשה,

ולסייע להפנמתה בקרב התלמידים. מנהלי בתיה"ס צרכים להיות מודעים למשאב

הזה שברשותם ולהפעיל אותו בהתאם.

לשאלה שעלתה באיזה גיל רצוי להתחיל ללמד אנגלית, ענתה פרופ` אולשטיין,

כי לדעתה רצוי להתחיל ללמד רק בכיתה ד`, לאחר שהתלמידים רכשו כבר

את השפה העברית. בביקור שערכתי בגן ילדים בדימונה, שם מלמדים אנגלית

בנוסף לעברית, נהניתי לראות ילדי גן חובה שולטים כבר בכמה מילים בסיסיות,

אולם האם זה יהפוך אותם ליודעי אנגלית יותר מתלמידים שהחלו ללמוד אנגלית

בגיל מאוחר יותר?" שואלת פרופ` אולשטיין. ולכן, כאשר רוצים לחזק את

התלמידים, יש להקנות להם שעות רבות יותר החל מכיתה ז`, גורסת פרופ` אולשטיין.

במהלך יום העיון התלוננו המורים על מצב קשה בבתיה"ס; "אין לנו תמיכה

ממשה"ח, אין מעבדות לשוניות ואלה שישנן אינן מתוחזקות כראוי", אמרו

המורים. בנוסף התלוננו המורים, כי המנהלים אינם מנצלים את יכולותיהם

הפדגוגיות, ואינם משלבים אותם בשינויי ההוראה והלמידה המתרחשים

בבתיה"ס. עוד ציינו המורים, כי מדאיגה אותם ההתפתחות המקצועית

שלהם; מעט מאוד מושקע בנושאי הדרכה, והמורים עצמם צריכים לעקוב.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך