28/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

חכמים נמאסתם!

23/07/2007

יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך לשעבר, יעקב כץ, התייחס ביומן הצהרים של ערוץ 7 למסקנות הדו"ח הבינלאומי המציב את ישראל בתחתית רשימת המדינות המתועשות מבחינת היחס לחינוך.

לדבריו מצב החינוך חמור מזה עשרות שנים. מערכת החינוך מסרבת להתאים את עצמה לדרישות המערב ולדרישות העולם המודרני.

הוא מציין כי משרד האוצר מוכן היה להשקיע כספים רבים אילו רק היה משרד החינוך מציג רפורמה ראויה ומהותית במבנה החינוך בישראל. אך משזו מסרבת להציג כזו הוא מונע ממנה כספים. "מניסיוני במשרד החינוך זו הייתה מלחמה יומיומית כשברור מה צריך לעשות. כל מדינות המרב המתועשות ביצעו רפורמות וישראל היא היחידה שמאז 48' לא ביצעה רפורמה רצינית".

כץ קובע כי השיקולים במשרד החינוך אינם מונעים מתפיסה מקצועית אלא מפוליטיקה בלבד.

כשהוא מתייחס לשינויים הרצויים במשרד החינוך מציין כץ כי "מספר המקצועות הנלמדים אינו משתנה מאז שנות השבעים למרות השנויים בעולם כדוגמת מהפכת המחשב. היחס לבגרות הוא כמו שהיה לפני 30 ו-40 שנה. אין ניסיון לעמוד בסטנדרט של המדינות המתועשות. אין שינוי במעמד המורה ואין שינוי במעמד התלמיד. רוצים לשנות את תנאי השכר אבל לא דורשים שיפור כלשהו מהמורה", אומר כף וקובע כי על משרד החינוך "לדבר על תכניות ולא על כסף".

הבדל משמעותי בין המצוי והרצוי מוצא כץ בהיקף החומר הנלמד במערכת החינוך. לטעמו די בלימוד של עשרה מקצועות בסיסיים בעוד במערכת הנוכחית קיימים כ-70-80 מקצועות, בהם מקצועות רבים שאינם נצרכים לבסיס הלימוד כפסיכולוגיה, מדעי המדינה, כלכלה, יזמות ועוד. לטעמו את לימוד התחומים הללו יש להותיר בידי האקדמיה, ולהסתפק בהנחלת כלים בסיסיים בידי התלמיד לקראת הכניסה לחיים.

הוא מציין בדבריו שדו"ח דברת שדובר בו נכבדות אינו אלא העתקה של רפורמות שיושמו במדינות המתועשות

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך