17/12/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

מחקר: עדיף להתחיל ללמוד אנגלית לא לפני כיתה ג'

8/07/2009
במסגרת עבודת מחקר לתואר שני, בדקה נטלי מיינץ את הנושאים: הקשר בין גיל ההתחלה של לימוד אנגלית כשפה זרה במערכת החינוך הממלכתית ורמת המיומנות בשפה, והיחס של מורים לאנגלית בבתי ספר יסודיים להתחלה של לימוד אנגלית כשפה זרה בכיתות א' או ב'.
החלק הכמותי של המחקר עסק בנושא הקשר בין גיל ההתחלה של לימוד אנגלית כשפה זרה במערכת החינוך ממלכתית של ישראל ורמת המיומנות של התלמידים בשפה. הנחקרים היו  תלמידי כיתות ז' מבתי"ס ממלכתיים מהמגזר היהודי. שפת האם של הנחקרים הייתה עברית, והם למדו בבתי ספר ממלכתיים מכיתה א'.
 118 מהתלמידים שהשתתפו במחקר התחילו ללמוד אנגלית כשפה זרה בגן ילדים, כיתה א' או ב'. 154 תלמידים  - התחילו ללמוד אנגלית כשפה זרה בכיתות ג' או ד'. רמת השליטה של הנחקרים באנגלית נבדקה באמצעות מבחן של אוצר המילים. המבחן כלל 30 מילים באנגלית וארבע פירושים אפשריים  בעברית לכל מילה - שמהם נתבקשו התלמידים לבחור את המתאים. בהמשך, התלמידים התבקשו לענות על שאלון בעברית. השאלות נשאלו במטרה לקבוע את שפת האם של התלמיד, חשיפתו לאנגלית במשך השנים וגיל ההתחלה של לימודי האנגלית כשפה זרה במסגרות פורמאליות.
הנחת המחקר הייתה כי לא ימצא הבדל משמעותי בין קבוצת התלמידים, שהתחילו ללמוד אנגלית מוקדם, לבין אלו שהתחילו מאוחר. בניגוד להשערה זו, נמצא במחקר כי התלמידים שהתחילו ללמוד אנגלית מאוחר יותר, השיגו רמת מיומנות גבוהה יותר בשפה זו מאלה שהתחילו ללמוד אותה מוקדם. לא נמצאו הבדלים בין קבוצת הבנים לבין קבוצת הבנות. 
יש לציין, כי במחקר גם לא נמצאה השפעה של שיעורים פרטיים או חוגים באנגלית על ההישגים של התלמידים. הממצאים מרמזים על כך שמוטב לא להתחיל ללמד אנגלית כשפה זרה בבית הספר לפני כיתה ג'.
החלק האיכותני של המחקר עסק ביחס של חמישה מורים לאנגלית בבתי ספר ממלכתיים יסודיים להתחלה של הוראת אנגלית כשפה זרה בכיתות א' או ב. המורים ענו על שאלות במסגרת ראיון מובנה.
השאלות בראיון התייחסו לדעתם של המורים בנושאים הקשורים להוראת אנגלית בבתי ספר יסודיים ממלכתיים. במחקר נמצא, כי המורים סבורים כי הוראת אנגלית בכיתה א' על ידי מחנכת הכיתה אינה תורמת להתפתחות השפה האנגלית כשפה זרה אצל התלמידים, ואף יכולה לגרום לתופעות שליליות. המורים גם הביעו רצון בראיונות, כי לדעתם של המורים כאנשי המקצוע יהיה משקל גדול יותר בהחלטות של משרד החינוך בנוגע לתוכנית הלימודים באנגלית.
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך