28/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

הטמעת תקני איכות במערכת החינוך

24/10/2007

 

למערכת החינוך הגיעו תקני ותווי האיכות באיחור והטמעתם עדיין מצומצמת מאוד. התקנים מתבססים על הרצון לספק שירותים לשביעות רצונו של הלקוח. לעומת זאת, יועצים ארגוניים מתארים לא אחת עד כמה קשה למורים ומנהלי בתי"ס לקבל את העובדה שהם מנהלים ארגון המספק שירותים ללקוחות. הקושי גם נובע מכך שבניגוד לארגונים אחרים, הלקוחות של ביה"ס, התלמידים והוריהם, הם "לקוחות שבויים", שאינם יכולים להחליפו.

 

מהם תקני איכות

 

סדרת תקני האיכות הנפוצה ביותר כיום היא ISO 9000:2000. מדובר במשפחת תקנים המייצגת הסכמה בין-לאומית רחבה על מהותו של ניהול תקין. מטרת הסדרה היא להבטיח שהארגון יוכל לספק ללקוחותיו מוצרים או שירותים שיעמדו בדרישותיהם. מטרה נוספת היא להוביל שיפור מתמיד בביצועי הארגון.
התקנים מבוססים על שמונה עקרונות מרכזיים: התמקדות בלקוח - הבנת צרכיו הנוכחיים והעתידיים, ומתן מענה להם;
מנהיגות - מנהיגי הארגון קובעים את מטרותיו ואמורים ליצור בו אווירה פנימית שבה העובדים שותפים להשגתם; מעורבות של הצוות - מעורבות רבה של עובדים מכל הרמות מאפשרת שימוש ביכולותיהם לטובת הארגון; גישה תהליכית - הפעילויות והמשאבים של הארגון מנוהלים כתהליך; גישה מערכתית - הזיהוי, ההבנה והניהול של תהליכי הארגון קשורים זה בזה ומהווים מערכת אחת ; שיפור מתמיד - שיפור מתמיד של ביצועי הארגון הוא אחת ממטרותיו המרכזיות והקבועות; קבלת החלטות על סמך עובדות - כל החלטה בארגון אינה שרירותית ומבוססת על ניתוח של נתונים ומידע. יחסים עם ספקים המבוססים על תועלת הדדית - הארגון והספקים שלו תלויים זה בזה ולכן על היחסים ביניהם להתבסס על תועלת הדדית.

 

תקנים במערכת החינוך

 

 

ומה במערכת החינוך? שרת החינוך לשעבר, לימור לבנת, ביקשה לפני כשנתיים להטמיע תקני איכות בבתיה"ס ולשפר בכך את הניהול הארגוני וההישגים שלהם. בשל מגבלות תקציביות, כמו תשלום עבור כל בי"ס למכון התקנים האחראי לאישור התקן ולחידושו, הסתפק המשרד בפיתוח תו איכות משלו, הדומה בתכניו לתקנים הבינלאומיים. לתו עוצב לוגו ומספר בתי"ס כבר זכו בו. עם זאת, לא תפס התו תאוצה בבתי"ס רבים, אולי בגלל המחסור במלווים מקצועיים לתהליך המורכב של הטמעתו.

בשנת הלימודים הנוכחית מבקשת מנהלת מחוז צפון, אורנה שמחון, להטמיע במינהל המחוז תו אירופי יוקרתי לאיכות ומצוינות בניהול בשם EFQM. לשמחון, שהייתה בעבר מנהלת אזור הצפון ברשת אורט, יש כבר ניסיון בנושא. רשת אורט הטמיעה את תקני האיכות 2000-9001 ISO כבר לפני כשבע שנים.

יש לציין כי התקן הוענק להנהלת הרשת אך לא לבתיה"ס שלה.

במסגרת התהליך לרכישת התקן, הטמיעה הנהלת אורט פעילות שיטתית לבניית תוכניות עבודה מוסדיות וליישומן בבתיה"ס. היישום נבדק על פי יעדים ומדדים כמותיים. כמו כן נקבעו יעדי חובה משותפים לכלל בתיה"ס של הרשת ויעדי בחירה המותאמים לאופיו הייחודי של כל אחד מהם. מידת העמידה ביעדים של בתיה"ס נבחנת בסיום שנת הלימודים.

העבודה המונחית על פי יעדים ומדדים, כפי שמחייב התקן, מסייעת לבתיה"ס במספר תחומים; השבחת תהליכי עבודה, מיסוד עבודת הצוותים בבתיה"ס, איגום המשאבים, מיסוד תרבות ארגונית הממריצה לתפוקות איכותיות, קבלת החלטות המבוססת על מסד נתונים והעצמת בתי"ס.

 

מנגנוני הערכה ברשת אורט

 

דוגמאות למנגנוני הערכה שהוטמעו ברשת אורט במסגרת רכישת תקן האיכות;

הערכה למנהלים - הרשת הטמיעה תהליך שיטתי של משוב והערכה למנהלי בתיה"ס לצורך שיפור תפקודם וכדי לסייע להם לקבל החלטות. המשוב כולל בין היתר השוואה בין ההערכה שמעניק המנהל לתפקודו לבין הערכת מנהל האזור הממונה עליו. המדדים הנבדקים במשוב הם מידת המנהיגות שמגלה המנהל, המחויבות שלו לרשת, עמידתו ביעדים, התקשורת ויחסי האנוש שלו, חדשנות ויזמות, והתנהלות כלכלית.
הערכה למורים - הרשת הנהיגה בחלק מבתיה"ס מודל לפיתוח איכות ההוראה באמצעות משוב של תלמידים למוריהם, כמו שגם נהוג במוסדות להשכלה גבוהה. התהליך כולל שלושה שלבים:
צוות ההוראה של ביה"ס משתתף בבניית שאלון המשוב; התלמידים ממלאים את השאלון; דו"ח המשוב האישי  מועבר לכל מורה ומשמש אותו לשיפור דרכי ההוראה שלו.
מנגנון הערכה נוסף שפותח באורט הוא סקר של שביעות רצון של השדה מהמטה. מטרת הסקר היא לשפר את איכות השירות של המטה ואת יחסי הגומלין בינו לבין השדה. המדידה מתבצעת באמצעות שאלון מובנה. כל פרק בשאלון הסקר מתייחס לפעילויות של אחד מגופי הנהלת הרשת. לאחר ניתוח הממצאים של הסקר מתקיימים דיונים בהנהלת אורט, שמטרתם ביצוע פעולות לשיפור התחומים הנדרשים.
מנגנון הערכה נוסף המופעל באורט הוא סקר שביעות רצון של שותפי המערכת, משה"ח והרשויות המקומיות. במסגרת הסקר מרואיינים מידי שנה ראשי רשויות, מנהלי מחוזות במשה"ח, מנהלי אגפי חינוך ומפקחים כוללים. מטרת הסקר היא לקבל מהשותפים משוב על פעילות הרשת. בעקבות ניתוח ממצאי הראיונות נערכות פעולות מתקנות בתחומים שבהם ציינו המרואיינים שנדרש שיפור.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך