22/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

סקר; בראש סולם היעדים של מנהלי בתיה"ס בישראל - שיפור הישגי התלמידים

9/03/2011

 

היעד החשוב ביותר בעיני מנהלי בתיה"ס בישראל הוא שיפור הישגי התלמידים. כך עולה מסקר רחב היקף, בשם "על מנהלים ומנהלות בבתי"ס בישראל", בהשתתפות למעלה מ-1,500 מנהלים. הסקר נערך על ידי מכון צפנת עבור מכון אבני ראשה.

בסקר התבקשו המנהלים לבחור מתוך רשימה של יעדים בית ספריים יעד אחד בלבד, שהשגתו תיחשב בעיניהם להצלחה בתפקיד. 20.9% מהמנהלים ציינו את השיפור בהישגי התלמידים כיעד החשוב ביותר. 18.3% מהמנהלים ציינו  את "ביסוס תחושת השייכות והמשמעות של כל באי בי"ס" כיעד החשוב להם ביותר, 16.1% - את היעד "חינוך לערכים ודרך ארץ", ו-15.9% - את היעד "שיפור האקלים הבית ספרי וצמצום האלימות". יעדים אחרים, כמו קידום מקצועי של סגל ביה"ס, קידום הכישורים החברתיים של התלמידים, פיתוח זהות התלמידים ומניעת נשירה מביה"ס, דורגו בסקר כחשובים ביותר רק על ידי אחוזים בודדים מהמנהלים.

יש לציין, כי בדירוג היעד הנבחר נמצאו פערים גדולים בין מנהלים ממגזרים שונים.

בקרב המנהלים במגזר הערבי דורג היעד שיפור ההישגים כחשוב ביותר על ידי 27% מהמנהלים לעומת 16% בקרב המנהלים במגזר היהודי. גם היעד שיפור האקלים הבית ספרי ומניעת אלימות זכה לדירוג גבוה יותר בקרב המנהלים במגזר הערבי - 25% ציינו אותו כחשוב ביותר, לעומת 13% בלבד בקרב המנהלים מהמגזר היהודי.

לעומת זאת, המנהלים במגזר היהודי ייחסו חשיבות רבה יותר ליעדים ביסוס תחושת השייכות והמשמעות בביה"ס וחינוך לערכים ודרך ארץ – שאותם ציינו כחשובים ביותר 21% ו-20% (בהתאמה) מהמנהלים.

עורכי הסקר מסבירים את ההבדלים ביעדי המנהלים משני המגזרים בכך שבקרב המנהלים במגזר הלא יהודי קיימת רגישות גדולה להישגים לימודיים, האופיינית לא אחת לקבוצות המיעוט. על פי הסקר, תשובת המנהלים מהמגזר הלא יהודי גם מעידות על הצורך להתמודד עם בעיית האלימות בבתיה"ס.

בסקר גם נשאלו המנהלים על שביעות רצונם מתפקידם בתחומים שונים. בין התחומים;  "עבודה מול הפיקוח", "תכנון תוכניות לימודים חדשות ופרויקטים ייחודיים", "עיבוד תוכניות לימודים והעיסוק בהן", "ניהול אדמיניסטרטיבי" ו"עבודה מול הרשות המקומית".

בסקר נמצא, כי מנהלי בתיה"ס בחינוך הממלכתי שבעי רצון יותר מעמיתיהם בזרמי החינוך האחרים בצורה מובהקת, בתחומים השונים שנבחנו. במקום השני בשביעות הרצון נמצאו המנהלים מהמגזר הלא יהודי בחינוך העצמאי. מהסקר עולה, כי המנהלים מהחינוך הממלכתי-דתי הביעו פחות שביעות רצון מעמיתיהם בחינוך הממלכתי במידה מובהקת בחלק ניכר מהקטגוריות, וכך גם מנהלים בחינוך היהודי העצמאי.

בסקר נאספו נתונים על מנהלי בתי"ס בתחומים רבים, כמו ותק בתפקיד, החלוקה למגדרים בחטיבות הגיל השונות, התפקיד הקודם שמילאו לפני שמונו למנהלים, סוגי ההכשרה לניהול שעברו אם היו כאלה ועוד.

הסקר בדק, בין היתר, מי הם הגורמים העיקריים שאיתם מתייעצים המנהלים בעיקר. ניתן היה לציין יותר מגורם אחד. בסקר נמצא,  כי 40% מהמנהלים נוהגים להתייעץ עם סגניהם, 38.5%  עם רכזי המקצוע, 27.8%  עם יועצת ביה"ס, 25.1% עם מפקח ביה"ס, 14.5 עם מנהל עמית, 11.1% עם מורה בביה"ס, 10.9% עם גורם מקצועי מחוץ לביה"ס, 5.8% עם פסיכולוג ביה"ס ו-3.8% עם בן משפחה או חבר.

פרט מעניין שנמצא בסקר הוא, שמנהלות נעזרות יותר ממנהלים ביועצת, בגורמים מקצועיים מחוץ למערכת החינוך ובפסיכולוג ביה"ס. לעומת זאת, המנהלים נעזרו יותר ברכזים.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך