26/9/2018
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

הרפורמה והמורים בהווה ובעתיד

29/05/2011

"ברפורמה "עוז לתמורה" עדיין רב הנסתר על הנגלה  ועדיין לא ידוע  כיצד יראה ההסכם הסופי. כרגע מה שידוע הוא שמכסת שעות העבודה של המורים תעלה ל-40 שעות והשכר יגדל (אם כי פר שעה הוא יקטן). לא ברור  כיצד תיראנה דרגות הקידום ומה משמעותן להתפתחות המקצועית של המורים. לא נוצלה ההזדמנות לעשות שינויים מהותיים בחינוך ובהשכלה.

החזר שעות שקוצצו - לא הוחזרו שעות הוראה בפועל שקוצצו במקצועות השונים, כמות החומר למבחני הבגרות רבה, רמת המבחנים עלתה וקיים קושי  לספק את דרישות המערכת להישגים. אי מתן תוספת שעות להוראת המקצועות יוצרת תסכול שלא נראה שנמצא לו  פתרון לפי הידוע כרגע על הרפורמה.

איכות ההוראה-  מבחני הבגרות והשעות שקוצצו הם חסם לגיוון בדרכי הוראה ומתן מענה לשונות התלמידים. המורים צריכים להספיק חומר רב ולכן קשה להם ללמד בדרכים מאתגרות יותר. הרפורמה לא  תורמת להשבחת ההוראה, דרכי ההוראה ודרכי הערכה.

חלק מהשעות נועד לבדיקת עבודות- כדי  ליישם זאת יש להכין תשתיות כמו פינות עבודה, מחשב לכל מורה . תשתיות אלה אינן קיימות כיום וללא הכנה מראש של תנאים בסיסיים אלה יהפכו השעות לבזבוז זמן של מורים ולא לניצול יעיל.

שעות השתלמות - מורים מקצועיים אינם חייבים להשתלם וכפי שלא היינו רוצים ללכת לרופא שלא השתלם ומתעדכן אנו לא רוצים מורים לא מעודכנים שילמדו את ילדנו.  ברפורמה כל המורים מחויבים להשתתף בהשתלמויות וזו נקודה חשובה.  ההשתלמויות צריכות להיות  בנויות כך שיתנו מענה גם  בתחום הדעת וגם בתחומים אחרים כמו בתחום דידקטי חינוכי ובתחום ארגוני ניהולי.  אין ספק שלמידה לאורך החיים המקצועיים היא תהליך מחויב המציאות שהרפורמה יכולה לקדם אם ישכילו לבנות זאת נכון. תהליכי הפיתוח המקצועי יתרמו להתמקצעות המורים ולהעצמתם המקצועית.כל זה אמור להשפיע על איכות ההוראה אך יישום התיאוריה הנלמדת, במציאות הקיימת של קיצוץ בשעות הוראה של המקצועות השונים והמרוץ לבגרות, היא לא ריאלית .

פרחי ההוראה בעוד חמש שנים מן הסתם יגיעו כבר למערכות  שנכללות ברפורמה ולא יכירו את שהיה קודם. הם רוכשים כלים במהלך הכשרתם שחלקם אינם יכולים להיות מיושמים כיום בתיכון למרות שכלים אלה יכולים להשביח את איכות ההוראה. המכשולים ליישום לא הוסרו על ידי הכנסת הרפורמה ופה הבעיה החמורה.

במכללה האקדמית בית ברל אחת מחובות הסטודנטים היא לחנוך באופן פרטני תלמיד או קבוצת תלמידים. הסטודנטים מקבלים הנחיה , עזרה ותמיכה בתהליך החונכות.  הם יגיעו עם הכלים המתאימים ויוכלו לפחות ליישם את החניכה בדרך מקצועית.

אולי העלייה בשכר תשפר מעט את תדמית המורה בציבור אך כל עוד  לא יינתנו התנאים הבסיסיים ותהיה רפורמה אמיתית  לשיפור איכות ההוראה והחינוך  זהו טיפול קוסמטי בלבד.

כיום קיים רצף התפתחותי מהכשרת להוראה לכניסה להוראה שזוהי תקופת התמחות הנמשכת שנתיים. רצף ההתפתחות המקצועית צריך להיות עם אופק של קידום מקצועי. עדיין לא ברור כיצד האופק הזה יבוא לידי ביטוי ברפורמה."

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
אחוה חדש12/04
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך