23/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

מי גאון של אמא? הקוריאנים דווקא

18/01/2011

 

כיצד מתמודדים תלמידי כיתות ו' מישראל ומקוריאה עם משימות שגרתיות במתמטיקה? מה הם עושים עם משימות הדורשות חוש למספרים? ואחת הסוגיות המרכזיות; האם יש הבדלים משמעותיים בין שתי האוכלוסיות? שאלות אלו ניסה לבדוק מחקר השוואתי משותף, שערכו ד"ר צביה מרקוביץ ממכללת אורנים וד"ר ג'ונג-סוק פאנג מהאוניברסיטה הלאומית לחינוך של קוריאה. המחקר התפרסם בפורטל מס"ע של מכון מופ"ת

החוש למספרים מתבטא ביכולת להשתמש במספרים בצורה "חכמה"; להבין את הקשרים בין מספרים ופעולות חישוב, לשפוט בהיגיון שאלות מתמטיות, לקשר בין התשובות שמקבלים לבין המציאות ועוד. למרות חשיבות הנושא, בתי"ס בכל העולם שמים בדרך כלל דגש בהוראת המתמטיקה על משימות הדורשות חישוב ולא על פיתוח החוש למספרים. במחקרים קודמים, שנערכו בקרב תלמידים מאוסטרליה, שוודיה, ארה"ב וטייוואן, נמצא כי בכל ארבע המדינות התקשו התלמידים להתמודד עם משימות הדורשות חוש למספרים. המחקר הנוכחי ביקש להשוות בנושא זה בין יכולת התלמידים הישראלים והקוריאנים. ההשוואה מעניינת לנוכח הפער הגדול בין התלמידים הישראלים והקוריאנים במבחני ההישגים הבינלאומיים; התלמידים הקוריאנים נמצאים בשנים האחרונות באחד משלושת המקומות הראשונים בעולם, בעוד שהתלמידים הישראלים – בעיקר בעשירייה השלישית.

 

שיטת המחקר

 

במחקר השתתפו 138 תלמידים ישראלים מכיתות ו' מחמישה בתי"ס ו-137 תלמידים קוריאנים מארבעה בתי"ס. בשתי המדינות נבחרו בתי"ס הנחשבים כבעלי רמה גבוהה. המחקר התבצע באמצעות שאלון בן שלושה חלקים; החלק הראשון כלל תרגילים ושאלות מילוליות פשוטות, העוסקים בארבע פעולות החשבון במספרים טבעיים, שברים פשוטים ועשרוניים. החלק השני כלל משימות הדורשות חוש למספרים. השאלות בשני החלקים היו פתוחות והתלמידים נדרשו להסביר כיצד הגיעו לתשובות. החלק השלישי כלל שאלות פתוחות, שבדקו את האמונות של התלמידים כלפי המקצוע.

 

ממצאי המחקר

 

תוצאות המחקר הראו, כי התלמידים הקוריאנים הצליחו טוב יותר כמעט בכל המשימות - הן במשימות השגרתיות והן במשימות שדרשו חוש למספרים. הפער בין התלמידים הקוריאנים ובין התלמידים הישראלים היה גדול יותר במשימות השגרתיות, שדרשו מיומנות טכנית, מאשר במשימות שדרשו חוש למספרים. לדוגמה; בתרגיל כפל של מספר בעל שתי ספרות במספר בעל שלוש ספרות, רק מחצית מהתלמידים הישראלים ענו נכון לעומת כ-90% מהתלמידים הקוריאנים.

ממצא נוסף; בחלק ניכר מהמשימות הדורשות חוש למספרים עמדו בהצלחה התלמידים משתי המדינות, בניגוד למחקרים בינלאומיים קודמים.

מאפיינים נוספים; כמעט כל התלמידים הקוריאנים פתרו בדרך אחת ובצורה אחידה את תרגילי החישוב. לעומת זאת רק 60% מהתלמידים הישראלים בחרו באותה דרך, והשאר השתמשו בדרכים אחרות. התלמידים הישראלים נטו יותר להשתמש בחוש למספרים, גם כשלא התבקשו לכך במפורש, אם כי לא תמיד הגיעו בדרך זו לתשובות נכונות. לעומתם העדיפו התלמידים הקוריאנים להשתמש בחישובים, גם במקרים שהחוש למספרים הקל מאוד על מתן תשובה ללא חישוב.

רבים מהתלמידים הישראלים דילגו על משימות בשאלון לעומת הקוריאנים שלא דילגו כלל על שאלות. בחלק מהתרגילים, למשל בשברים עשרוניים, כתב חלק מהתלמידים הישראלים שהנושא לא נלמד בביה"ס. נושא זה אמור להילמד בכיתה ה'.

עוד התגלה, כי בבחינת היחס למקצוע התלמידים הישראלים דווקא אוהבים יותר מתמטיקה מאשר התלמידים הקוריאנים.

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תגובות
1. יעל (3/02/2008 10:34:19)
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך