החופשה הסתיימה וצריך לחזור ללימודים. מספר עצות להורים כיצד לעזור לילדים להתארגן ולהיות מוכנים לחזרה לשגרה:
שינוי במסגרת הזמן
בשלב הראשון צריך להסדיר את מסגרת הזמן. חשוב לארגן את השבוע האחרון של החופשה, כך שיהיה כמה שיותר דומה לשבוע בתקופת לימודים: להסדיר את שעות השינה, להחזיר את השעון הביולוגי לשגרת היום-יום הרגילה. טבעי שילדים שהתרגלו ללכת לישון מאוחר ולקום מאוחר, יתקשו פתאום להירדם מוקדם. על כן, ראוי להחליט מהי השעה בה הילדים נכנסים למיטה. בשלב הראשון, ניתן לאפשר לילד להיות במיטה עם ספר או פעילות נוחה אחרת. חשוב להחליט על שעה קבועה למקלחת, לארוחת ערב ולדאוג שהילדים ילכו לישון בשעה שנקבעה. רצוי ליצור את הסיטואציות בהן הילדים צריכים לקום מוקדם בשבוע האחרון של החופש ולא להעיר אותם סתם. למשל, יש מקרים שבהם במהלך החופשה, בימים האחרונים, מזמינים את הילדים למפגש עם המורה החדשה, או לעזור לארגן דברים בבית הספר, לחזרות לקבלת ילדים צעירים בבית הספר ועוד.
ארגון הציוד
חשוב להתארגן מבחינת הציוד לבית הספר על פי הרשימות שהתקבלו. לא להשאיר את הקניות לימים האחרונים, דבר שיצור לחץ מיותר. כדאי לשתף את הילדים בקנייה, להקדיש יום יומיים לארגון הספרייה והארונות. לעשות הערכה מחודשת לגבי מיקום הספרים והמחברות, לבדוק אם אפשר למקמם במקום שיהיה נוח יותר מהשנה שעברה. חשוב להקדיש זמן למיון וזריקת ניירות מיותרים. ולא פחות חשוב, אחרי שהכל מאורגן, להקדיש יום משותף לעטיפת הספרים והמחברות. העיסוק עצמו מפחית לחץ, מחבר לאט לאט למטלות הלימודיות שבדרך, הזמן מתמלא בהתארגנות לעתיד לבוא - הלימודים הקרבים.
הכנת מטלות
אם יש ילדים שקבלו שיעורי בית ומטלות לחופשה, כדאי להתארגן במהלך החופשה ולהגדיר זמני עבודה שאותם מקדישים לסיום המטלות. אפשר לעבוד אפילו כחצי שעה ביום.
הפחתה בשגרת הבילויים
במהלך החופשה ישנה נטייה בקרב ילדים רבים לשהות בבית, לרבוץ מול הטלוויזיה או לבלות המון שעות מחוץ לבית ועם חברים. חשוב להגביר אט אט את שעות הבית ולהגביל בהדרגה את אותם בילויים שאינם מתקיימים באופן קבוע בתקופת לימודים.
חוגים
זה הזמן לשתף את הילד ולעשות חושבים על השנה שעברה עליו מבחינת החוגים. ילדים רבים בוחרים ללכת להרבה חוגים, הם נהנים בהם מאוד ומצליחים בהם, אולם לא עומדים בעומס הלימודים. חשוב לקיים עם הילד שיחה ולבחור יחד מספר חוגים שלא יפגעו בהצלחתו בלימודים, כך שיצליח לשלב – חברים, חוגים ולימודים של אחר הצהריים. בחירת החוגים – חשוב שתיעשה על פי נטיית הלב של הילד ולא של ההורה. ברור שיש לשקול גם עלויות. ילד צריך לבחור את החוגים שלו על פי תחושת המסוגלות שלו, ולנו ההורים יש תפקיד חשוב בהגברת תחושה זו. חשוב שלא נשפיע על הבחירה לאור תסכול שלנו – רציתי שיהיה לי ילד נגן גיטרה או רקדן, בשעה שהוא רוצה רק כדורגל וכד'...
בגילאים צעירים מומלץ לבחור מספר מיומנויות ( לדוגמה – קרטה ובלט לבנות), עד שהילד מגיע לגיל שבו הוא יכול לבחור לבדו את התחום המועדף עליו.
הכנה ותמיכה לקראת השנה החדשה
ילדים רבים חווים תסכול לחזור לשגרת לימודים.אם כי יש כמובן כאלה ששמחים מאוד ורוצים לחזור. חשוב להתמקד באילו החוששים מהחזרה, לגלות אמפטיה כלפיהם, להקשיב להם ולברר ממה נובעים החששות. לפעמים הסיבה לחששות הוא תסכול חברתי, לפעמים - קשיים לימודיים או חוסר תקשורת עם דמות חינוכית. ילדים לפני כיתה א' או ילדים המשנים מסגרת לימודים, יכולים להביע את החשש שלהם במילים ולפעמים בהתנהגות קיצונית, כמו בכי, עצבנות, הסתגרות או הרטבה. חשוב להיות רגישים, להפחית חששות על ידי שיחה, מתן דוגמאות אישיות, להגביר את תחושת הזדהות, להביע תמיכה - "אנחנו נהיה איתך, נעזור לך...".
מומלץ ללכת לבית הספר החדש לבקר בו ולהיפגש עם גורמי מפתח - יועצת ומחנכת. אם מגיעים ממקום חדש מומלץ ליצור קשר עוד בחופשה עם ילד או שניים, על מנת שיגיעו לבית הספר יחד עם ילדך בימים הראשונים.
לסיכום, היזכרו בשנה שעברה, בדברים שהקלו עליכם ועל הילדים וגרמו לכם ולהם להיות רגועים ושלווים ושבזכותם האווירה בבית הייתה נעימה, אמצו אותם ושחזרו אותם.
לירון דרורי היא מנהלת "ליריקה", המרכז ללמידה ולייעוץ לילד ולהורה, היא בעלת M.A בייעוץ ארגוני ותואר ראשון בחינוך.