24/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

לבחור את בית הספר המתאים ביותר

23/03/2009

כתלמיד אתה מתבלט לאיזה תיכון ללכת? כהורה הילד שלך הולך בפעם הראשונה לביה"ס? עובר לחטיבת ביניים? עולה לחטיבה העליונה? אתה צריך לבחור עבורו את המוסד המתאים, בו ישהה שעות רבות מחייו? אתה מתבקש לייעץ לו בבחירת חטיבת הביניים, או לדבר איתו על העתיד הרחוק - שמעבר ללימודים, עם בחירת התיכון הנכון? כיצד תעשה זאת? מה יהיו השיקולים שינחו אותך? ריכזנו עבור ההורים והתלמידים את השאלות שכדאי לשאול. אלה יאפשרו לקבל את ההחלטה הנכונה. אז ראשית יש לשאול מהו ביה"ס האידיאלי מבחינת הבוחר; איזה איכויות אתה מחפש? האם אתה רוצה בי"ס גדול או קטן? חזק בהישגים או מתמחה באומנויות? אולי שניהם? כתוב את התשובות לשאלות שמועלות במאמר. לאחר מכן תקרא את מה שכתבת ותגיע למסקנות. לאחר שתכתוב מה הכי חשוב לך, יש לשער שתמצא את ביה"ס המתאים ביותר עבור ילדך. אם ילדך בגיל חטיבת הביניים ומעלה, תן גם לו לקרוא את המאמר ולהשיב על השאלות. כך יהיה לשניכם קל יותר לקבל החלטה ביחד. 

ההיבטים המעשיים

חשוב להתייחס למרכיבים הפרקטיים, כדי לצמצם את אפשרויות הבחירה. זה אומר הקרבה הביתה, מה הילד שלך עושה בשעות שאינן שעות בי"ס, לוח הזמנים היומי והשנתי שלו, אמצעי התחבורה, מיקום ביה"ס, הקשר לבתיה"ס של הילדים האחרים במשפחה, וכמובן המצב הכספי של המשפחה. בי"ס דמוקרטי למשל עולה יותר מבי"ס רגיל. האם אתה מסוגל לשלם סכום זה?

השאלה הראשונה שעליך לשאול היא איזה סוג בי"ס מתאים לך ביותר; רגיל, ממ"ד, דמוקרטי, ייחודי - טבע ואומנויות למשל, מיוחד וכיו"ב.

השאלה השנייה היא עד כמה רחוק מהבית ביה"ס יכול להיות, ועד כמה אתה מוכן להשקיע בתחבורה? האם ביה"ס צריך להיות במרחק הליכה, במרחק נסיעה קצר, מצריך הסעה באוטובוס? וכיו"ב.

האם כהורה הילד שלך זקוק לחינוך מיוחד? זוהי שאלה חשובה במיוחד. האם הילד סובל מקשיי למידה? מבעיות שפה? מקשיים פיסיולוגיים? מבעיות אחרות? האם הילד זקוק להשגחה וסיוע במהלך שעות הלימודים? לפני ביה"ס, או אולי לאחריו? ישנם בתי"ס שיש בהם עזרה צמודה במהלך יום הלימודים ויש כאלה שלא. ועניין חשוב במיוחד הוא נושא ההסעות - האם יש סייעת צמודה בהסעות? האם יש לילד הסעה מיוחדת או שהוא נאלץ להצטופף עם עוד ילדים בריאים רבים בהסעה רגילה?

שאלות חשובות נוספות מתמקדות ביחסים עם חברת השווים. לאן הולכים החברים הקרובים? האם לביה"ס השכונתי או אולי לבי"ס ייחודי? מה מתאים לתלמיד ביותר - חברים ותיקים או אולי להכיר חדשים? ידוע שבגילאים צעירים ילדים מסתגלים מהר יותר, וככל שהגיל הולך ועולה - כך גם נוצר קושי בתחום החברתי.   

מה חשוב שיאפיין את ביה"ס? מבנה יפה, חצר גדולה, ציוד מחשב מתקדם ללמידה, מעבדות משוכללות, מתקני ספורט וכיו"ב.

האם הילד שלך מתפקד היטב בסביבת תלמידים גדולה? בקבוצה קטנה? האם הילד זקוק לתמיכה כמו כיתה מיוחדת בבי"ס רגיל - כיתה מקדמת, מב"ר, או אולי להיפך - כיתת מצטיינים, מסלול מיוחד למחוננים ועוד.

ושאלה חשובה במיוחד; אורך יום הלימודים. האם ביה"ס משתייך לבתי"ס שהלימודים מסתיימים שם בשעה 12:00, או שהוא מאפשר שהייה ארוכה יותר בביה"ס, יום לימודים ארוך, תל"ן (תוכניות לימודים נוספות), חוגים, חדרי מחשבים שפתוחים שעות נוספות, פעילויות אחר הצהריים, אשכול פיס עם שיעורי העשרה וכיו"ב.

ההיבטים הלימודיים

מה חשוב לך שילדך ילמד? האם חשובה לך הרמה הכללית של ביה"ס - אם הוא ידוע כבי"ס טוב, מה זה אומר באמת? מעיר מסויימת בצפון יש נהירת תלמידים לעיר אחרת רק בגלל שיש שם בי"ס שנחשב לטוב. האם יוצא שכרם של הנוהרים בהפסדם? האם לא היה להם כדאי להישאר בתיכון שבעיר מגוריהם ולא לבלות שעות רבות בכבישים? האם מישהו באותה עיר בדק מה ההישגים שם בתיכון בהשוואה לאותו תיכון שכולם רצים אליו? מה מדיניות הרשות המקומית לגבי זה - האם היא מאפשרת בקלות מעבר ללימודים במקום אחר, או שהיא מערימה קשיים?

הנה כמה נקודות נוספות שיעזרו לך להתייחס לנושא זה;

1. איזו רמה של לימודים חשובה לך? האם לביה"ס יש ציונים גבוהים במיצ"ב או במבחנים אחרים? האם הציונים של ביה"ס משתפרים כל הזמן? האם משרד החינוך או הרשות המקומית מדווחים עליו כעל בי"ס טוב? ומה דעת התלמידים - האם הם טוענים שהוא בסיסי בלבד או טוב במיוחד?

2. האם הילד שלך זקוק להוראה קונבנציונאלית או שהוא צריך תוכניות לימודים מיוחדות, כמו למידה יחידנית, למידה בקבוצות, תמיכה בשיעורי עזר וכו'?

3. האם תוכנית הלימודים חשובה לך? האם יש תוכניות מיוחדות לתלמידים מצטיינים או לתלמידים חלשים? האם יש התייחסות למיומנויות למידה? מיומנויות חשיבה? האם מוצעים קורסים נוספים שקשורים ללמידה - בייחוד בחט"ב ובתיכון, כמו הכנה לפסיכומטרי?

4. כמה שיעורי בית נדרשים? האם מעט שיעורים או אולי הרבה? האם יש פרויקטים מיוחדים במהלך שנה"ל, כמו עבודות שורשים בחטיבה או עבודה על מקום היישוב ביסודי? האם יש פרויקטים מיוחדים בתיכון בנוסף על תוכנית הלימודים לבגרות?

5. עד כמה ביה"ס משתמש בטכנולוגיה ומחשבים להוראה? האם מקרינים סרטים או סרטוני לימוד בכיתה כחלק מתהליך ההוראה? האם יש מעבדת מחשבים בביה"ס? האם יש מחשבים בכיתות? האם נעשה שימוש בלוח חכם? האם יש ימי למידה מקוונים?

6. איזה פעילות מציע ביה"ס בתחום האקסטרה-קוריקולארי (מחוץ למערכת השעות)? האם ביה"ס מציע חוגים, תל"ן, תוכניות לימודים מורחבות באומנות? בטבע? בספורט? האם יש לימודי מוזיקה בביה"ס - מקהלה, לימודי כלי נגינה, השמעת שירי מולדת בהפסקות, בחגים? האם יש בתיכון למשל תוכניות כמו דיבייט (תורת השיח והוויכוח), גישור, עיתון בי"ס שהתלמידים כותבים ומפיקים, חוג דרמטי וכו'? האם ביה"ס ידוע כמוסד שיש בו פעילות חברתית ערה או אולי להיפך?

אווירת ביה"ס

משמעת, שלווה, מעורבות הורים, מבנה מטופח, יחס נעים של הצוות, מנהל כריזמטי, כל אלה חשובים במיוחד בשיקולים היכן ללמוד. השאלות שיש לשאול בנוגע לכך הן;

1. ביה"ס והאווירה הלימודית שבו - האם ביה"ס מעודד אוירה לימודית? האם התלמידים משתתפים בתחרויות ארציות? בחידונים? האם ביה"ס זוכה להצלחות בתחומים שבהם הוא משתתף? האם ביה"ס מציג עבודות של תלמידים? עושה ימי חשיפה? האם יש תחושה של תחרותיות והישגיות בביה"ס? האם תלמידים מצליחים זוכים להכרה, לתמיכה, לחשיפה לתקשורת המקומית?

2. עד כמה ביה"ס "יציב" - האם זהו בי"ס ותיק או חדש? האם נמצא בשכונה של אוכלוסייה מזדקנת? האם יש חשש שייסגר בשל מיעוט תלמידים? האם כל האוכלוסייה של ביה"ס משתייכת לשכונה המקומית? אולי לקבוצה אתנית מסויימת? לתפוצה מסויימת? לרמת הכנסה מסויימת?

3. הורים וביה"ס - עד כמה ביה"ס מעודד מעורבות הורים? האם יש העברת מיילים שוטפת בין המורים להורים? קשר טלפוני?האם ביה"ס מעביר להורים ניוזלטר שבועי? עיתון חודשי? האם ההורים מתגייסים לפעולות שונות בביה"ס? האם מתנדבים בכיתות - לשיעורי עזר, הרצאות, טיולים, סיורים במקומות העבודה של ההורים? האם נציג ועד ההורים מוזמן לישיבות צוות? האם יש פעילות ערה של המנהל עם חברי ועד ההורים?

4. האם יש לביה"ס אמנה? פילוסופיה? אג'נדה? התייחסות מיוחדת לנושא מסוים? למוזיקה, איכות הסביבה, בי"ס משולב יהודים וערבים למשל? תוכניות לימודים ייחודיות בתחום היהדות? האזרחות? נושא האמנה הבית ספרית הפך כמעט למקודש בבתי"ס מסויימים וכמעט זניח באחרים. יש בתי"ס שדורשים מהתלמידים וההורים לחתום על ההאמנה, יש כאלה שאפילו לא מחברים אותה. מה דעתך? האם חשוב שהילדים יידעו מה נדרש מהם בתחום ההתנהגות בביה"ס קודם שיתחילו ללמוד? ובכלל - האם יש קשר בין ההאמנה לבין מה שמתרחש בפועל בביה"ס, הרי אף אמנה לא תחליף אוירה וכללי התנהגות מסוימים.

5. משמעת - היום כשהאלימות בבתיה"ס הולכת וגואה נושא זה חשוב במיוחד. האם בביה"ס יש משמעת נוקשה? גלאי מתכות בכניסה? מנהל שנחשב לקשוח? האם המורים שמים לב במיוחד לנושא האלימות? האם יש בביה"ס תוכניות לפתרון סכסוכים או קונפליקטים? האם יש מגשרים בקרב התלמידים? האם יש חדר הרחקה/התבודדות/שקט? האם התלמידים נחשפים לפעילויות שעיקרן הפחתת אלימות, כמו ריקודים בהפסקות, משחקי כדור או התעמלות, רדיו בית ספרי, הפסקות פעילות? האם יש השגחה אקטיבית של מורים בחצר ביה"ס בהפסקות? האם היועצות משוחחות בכיתות על נושאים מעוררי כעס, כמו קונפליקטים של גיל ההתבגרות? האם בשיעורי מחנך מוקדש זמן לנושא יחסים בינאישיים, כבוד לזולת, כישורי חיים וכיו"ב?

6. מה אתה יודע על צוות ביה"ס? האם יש בו הרבה מורים ותיקים? צעירים? האם יש שילוב נכון בין מורים ותיקים לחדשים? האם המורים בו נחשבים טובים? או אולי היו כאלה שנכרכו שערוריות שונות בהם?

7. מראה ביה"ס - האם ביה"ס נראה מטופח? האם החצר מעודדת שהייה בה? האם המסדרונות והכיתות מקושטים? ואיך השירותים? האם יש קיוסק בביה"ס? האם אפשר לקנות מזון בהפסקות ליד ביה"ס אם שוכחים את הכריך? האם יש בביה"ס הזנה? האם אין בביה"ס מפגעי בטיחות? האם סביבת ביה"ס מאובטחת או מסוכנת - האם יש שביל גישה לביה"ס, חנייה מסודרת לכלי רכב? גישה לאוטובוסים? מקום להחנות אופניים?

וטיפ לסיכום; מחקר שעסק בשאלת בחירת המוסד החינוכי או מי קובע לאיזה מוסד הילד יילך - ההורה או התלמיד, הגיע למסקנות הבאות; בגילאי הגן והיסודי ההורים קובעים לאן ילדם יילך. בגילאי החטיבה העליונה התלמידים קובעים לאן יילכו. בגילאי חטיבת הביניים התוצאות הן חצי חצי - חצי מהתלמידים הם שהחליטו לאן יילכו ובמחצית מהמקרים ההורים החליטו.

 

 

 

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך