27/2/2017
מנורה מבטחים

שנתיים לאחר הקמת הוועדה להסדרת ההסעות בחינוך המיוחד - טרם פורסמו המלצותיה

21/03/2012
על פי דו"ח חדש, שחיבר מרכז המחקר של הכנסת, נזקקו כ-51 אלף מתלמידי החינוך המיוחד להסעות בשנת תש"ע. נתונים מעודכנים יותר לא סופקו למחברי המסמך ממשה"ח.
העלות של הסעת תלמידי החינוך המיוחד היא גבוהה במיוחד ותופסת נתח נכבד מתקציבי ההסעות הכוללים של משה"ח ושל הרשויות המקומיות.
כידוע, מימון ההסעות מתחלק בין משה"ח והרשויות המקומיות. על פי המסמך, מימון המשרד נע בין 40% מעלות ההסעות, ברשויות מקומיות מבוססות, ל-90% - ברשויות מקומיות הנמצאות באזורי עדיפות לאומית.
כך על פי הדו"ח, הקצה משה"ח בתש"ע להסעות תלמידי החינוך המיוחד 400 מיליון שקלים, כמחצית מתקציב ההסעות הכולל של המשרד באותה שנה. מרכז השלטון המקומי טוען, כי לתקציב זה הוסיפו הרשויות המקומיות בתש"ע כ-900 מיליון שקלים. עוד טוען מרכז השלטון המקומי, כי העלויות האמיתיות של הסעות תלמידי החינוך המיוחד גבוהות בכ-20% מהתשלום בפועל שמעביר משה"ח לכיסוי חלקו במימונן.
העלות הגבוהה של הסעות תלמידי החינוך המיוחד נגרמת בשל התנאים המיוחדים הנדרשים בהן, כמו מלווה אישי לתלמידים, מיעוט התלמידים בכל אחת מהן, והמרחקים הגדולים שהן עוברות לעתים מדי יום.
למרות הסכומים הגדולים המושקעים בהסעות אלו, מתקבלות מדי שנה תלונות רבות מהורים ומארגונים המטפלים בבעלי צרכים מיוחדים על ליקויים בהן. על פי המסמך, התלונות הן לגבי משך הנסיעה הארוך - לעתים שעות בכל כיוון, וחוסר ההפרדה בין תלמידים בגילאים שונים ובעלי ליקויים שונים. עוד טענות הן על הכשרה בלתי מספקת לתפקיד של המלווים ושל נהג ההסעות לטיפול בתלמידי החינוך המיוחד, קשיים בגיוס מלווים בשל שכרם הנמוך, אופי העבודה, האיכות הנמוכה של רבים מרכבי ההסעות והבטיחות הלקויה בהם.
בדיון שנערך בשבוע שעבר בנושא זה בוועדה לשלום הילד בכנסת, אמרה עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף, מהמועצה לשלום הילד, כי קבלני ההסעות מעסיקים לא אחת קבלני משנה בהסעות החינוך המיוחד. לטענתה, קבלני המשנה מבצעים הסעות פיראטיות ברכבים לא בטיחותיים. לטענתה, אין גוף מפקח שניתן להפנות אליו תלונות בנושא זה. משה"ח מפנה את המתלוננים לרשויות המקומיות ואלו - חזרה למשרד.
בדו"ח מרכז המחקר של הכנסת מצוין, כי במשה"ח הוקמה לפני כשנתיים ועדה להסדרת ההסעות לתלמידי החינוך המיוחד. בראש הוועדה עומד סמנכ"ל המשרד, יגאל צרפתי. עד כה לא פורסמו המסקנות וההמלצות הסופיות של הוועדה.
על פי המלצות הביניים שפרסמה הוועדה, יש להגביל את משך הנסיעה בהסעות החינוך המיוחד לשעה וחצי לכל היותר. המלצות נוספות הן להפריד בהסעות בין פעוטות לילדים גדולים ולהוסיף את התלמידים החירשים והעיוורים ואת ילדי הגיל הרך לאוכלוסיית הזכאים לליווי בהסעות. כמו כן, יש להעניק הכשרה לנהג ההסעות ולמלווים ולתגבר את מערך הפיקוח על ההסעות. למרות שליישום המלצות אלו נדרשת תוספת תקציבית, לא העריכה הוועדה מהי עלותן ולא ציינה מה יהיו מקורות המימון שלהן.
הוועדה לשלום הילד ביקשה ממשה"ח להשלים בהקדם את גיבוש המלצותיה של ועדת צרפתי, ולהפעיל ניסוי ביישומן כבר בשנת הלימודים הבאה.
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך