25/2/2017
מנורה מבטחים

דו"ח חדש מוצא פערים גדולים בין יישובים שונים בשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל

1/05/2012

דו"ח חדש, שמפרסם ארגון בזכות - המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, מצא פערים גדולים במידת השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בבתי"ס רגילים בין רשויות מקומיות שונות. הדו"ח מתאר ניסוי שנערך במדד חדש לבדיקת מידת השילוב, שפיתחו ארגון בזכות וקרן רודמן. הניסוי במדד נערך בשש ערים; כרמיאל, נצרת, הוד השרון, חולון, שוהם ודימונה. הערים נבחרו מכיוון שהן מייצגות אזורים שונים ואשכולות חברתיים-כלכליים שונים בישראל.
הנתונים שעליהם התבסס הניסוי סופקו לארגון על ידי משה"ח והרשויות המקומיות עצמן. הנתונים עדכניים לשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ב.
מדד השילוב מורכב משישה מבחנים; "המבחן היחסי" - בודק מהו אחוז התלמידים המשולבים מבין כלל התלמידים ברשות המקומית. "מבחן הסייעת" - משקף את הנכונות של הרשות המקומית, ביחד עם משה"ח, לתקצב את העלויות הנכבדות של העסקת סייעת אישית לתלמיד בעל מוגבלות קשה, במטרה לשלבו בחינוך הרגיל. במבחן זה נבדק אחוז התלמידים המשולבים הנעזרים בסייעת אישית בכל רשות מקומית. "המבחן הדיפרנציאלי" - בודק בכל יישוב את אחוז התלמידים המשולבים המקבלים שעות דיפרנציאליות - שעות תגבור אישיות. "מבחן הפוטנציאל" - בודק עד כמה מנוצל הפוטנציאל של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ביישוב להשתלב בחינוך הרגיל, מול ההפנייה למסגרות הנפרדות של החינוך המיוחד. בדו"ח נטען, כי נתוני מבחן זה מצביעים על  נכונות הרשות המקומית לסייע ברמה הפרטנית, בעיקר לתלמידים בעלי מוגבלויות קשות, להשתלב בחינוך הרגיל. במבחן זה נבדק אחוז התלמידים המקבלים שעות תגבור דיפרנציאליות מבין כלל תלמידי החינוך המיוחד בכל יישוב. "מבחן החבר בכיתה" - בודק עד כמה נחשפים תלמידים רגילים ברשות המקומית לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. במבחן זה נבדק מספר התלמידים המשולבים בהשוואה למספר התלמידים בחינוך הרגיל בכל יישוב. "מבחן הפיזור" - בודק אם התלמידים המשולבים מפוזרים בכל בתיה"ס הרגילים ביישוב או מרוכזים במספר בתי"ס מצומצם.
בכל אחד מהמבחנים  נמצאו פערים גדולים בין ערים שונות שהשתתפו בניסוי. כך, למשל, במבחן הסייעת האישית, נמצא בהוד השרון אחוז גבוה מכפול מהממוצע הארצי של הסייעות האישיות, ופי שלושה ויותר מאשר בכרמיאל, חולון, נצרת ודימונה. במרבית המבחנים בלטו הערים שוהם, כרמיאל והוד השרון, ברמה גבוהה יחסית של שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, לעומת הערים האחרות. במדד הכולל ניתן לכל אחד מששת המבחנים משקל שווה - 17 נקודות לכל היותר. הציון של המדדים שוקלל לציון הסופי של הרשות המקומית במדד השילוב.
בציון הסופי בניסוי הובילה שוהם, שזכתה ב-87 נקודות, אחריה כרמיאל, עם 75 נקודות, הוד השרון - 72 נקודות, נצרת - 51 נקודות, דימונה - 39 נקודות, וחולון - עם 36 נקודות בלבד.
בשונה מהצפי, הציון במדד מצביע על כך שהרמה החברתית-כלכלית של היישוב אינה מנבאת בהכרח את רמת השילוב של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים המתגוררים בתחומו. מדיניות רשותית, המכירה בחשיבות השילוב לתלמידים עם צרכים מיוחדים בעלי פוטנציאל מתאים, חשובה כנראה לא פחות. כך, למשל, כרמיאל, שדורגה במדד גבוה מאשר יישוב מבוסס יותר כמו הוד השרון. דוגמה נוספת היא חולון, שדורגה בתחתית הרשימה, ומתחת לערים מבוססות פחות, כמו נצרת ודימונה.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך