26/2/2017
מנורה מבטחים

נכשל המו"מ בנושא התאמות ללקויי למידה בין המורים למשרד החינוך

8/02/2015

לאחרונה נכשל המו"מ שנערך בין ארגון המורים לבין משרד החינוך בנושא ההתאמות לתלמידים לקויי למידה. המו"מ החל לאחר שמשרד החינוך החליט לשנות את הגישה בתחום. המשרד נוכח לדעת שבין גדרה לחדרה יש 30% ומעלה "תלמידים לקויי למידה", בעוד שבאזורי הפריפרייה, שם היכולת הכלכלית של ההורים פחותה - מספר התלמידים לקויי הלמידה עומד פחות או יותר על האחוז השווה לו בעולם המערבי - בין 5% ל-10% בלבד.

הפיתרון שמצא משרד החינוך הוא לאפשר לבתי הספר לקבוע מיהם 10% מהתלמידים שיזכו להתאמות - דהיינו הפך את בתי הספר לגורמים הממפים את התלמידים הזכאים להתאמות. בתי הספר מתנגדים כמובן להצעה זו. כמו כן משרד החינוך השית על בתי הספר הליך חדש, שהופך אותם לאחראים על הנושא. בתי הספר טוענים שאין להם את הידע ואת הזמן לעסוק גם בנושא זה.

בידיעה שלפניכם מציע מנשה לוי, מ"מ יו"ר התאגדות המנהלים, את המתווה של בתי הספר לפיתרון הנושא. כאמור משרד החינוך דחה הצעה זו.

פתרונות לטווח הקצר והארוך לבעיית ההתאמות בלמידה ובהיבחנות ללקויי למידה:

הקמת מרכזי אבחונים ארציים מחוץ לבתי הספר באחריות ובפיקוח משרד החינוך. במרכזי האבחון שיוקמו מחוץ לביה"ס תיבדקנה הבקשות להתאמות, בכל הרמות 1,2,3, כולל תוספת זמן.

בתי הספר ישלחו למרכז האבחונים חוות דעת של עמוד אחד על כל תלמיד. במקרים של ערעורים בתי הספר ישלחו חוות דעת נוספת של עמוד אחד.  הטופס מביה"ס יכיל טבלה של עמוד אחד שמטרתה לשקף חוות דעת המצביעה על שקדנות, רצינות ואי התאמה בולטת בין הישגי התלמיד לשקדנותו. כך תיווצר אחידות רבה יותר.

מרכז האבחונים יאשר התאמות באופן אוטומטי לתלמידים שיש להם אבחון עוד מביה"ס היסודי, ויעלה לוועדה מחוזית רק את אלה שיש להם אבחון מהתיכון בלבד. הרציונל ברור - קושי שהתגלה עוד בביה"ס היסודי מעיד על לקות למידה משמעותית. התלמידים שיאושרו להם התאמות אוטומטיות, יהיו גם תלמידי שילוב, שהאינטליגנציה שלהם בינונית ומעלה.

יש לבטל את הגזרות באנגלית עליהם הכריזו בשנה שעברה, לגבי הקראה והתעלמות משגיאות כתיב (שיש צורך באישור וועדה מחוזית). זאת החלטה שרירותית, שנובעת אך ורק מכך שיש גידול במספר התלמידים שמבקשים את ההתאמה, ולא בגלל שזאת התאמה מרמה 3, שמשנה את מהות הבחינה. לא מובנת הדרישה לאבחון פסיכו-דידקטי לאנגלית רק בשביל הקראה והתעלמות משגיאות כתיב.

יש לבטל את חוזר ההתאמות של שכבת י'. לגבי שכבת י' יש לקיים שיעורי הוראה מתקנת, לתלמידים המעוניינים בהקראת שאלון ו/או הכתבה, ע"י מורים שיוסמכו לכך במימון משרד החינוך. רק תלמידים שישתתפו בשיעורים יהיו זכאים להתאמות של הקראה ו/או הכתבה. זה יסנן את כל התלמידים שלא באמת רוצים לקבל הקראת שאלון ו/או הכתבה. אפשר לעשות משהו דומה לגבי התעלמות משגיאות כתיב. פתרון לתלמידים הזקוקים לשכתוב ייכלל בפתרון המוצע לתלמידים המעוניינים בהקראת שאלון ו/או הכתבה לבוחן ניטרלי.
הערה - במסגרת העבודה ב"עולם הישן" אין אפשרות לדרוש ממורים להקדיש זמן לנושאים הנ"ל. יש לשלם להם עבור עבודה זו עד שיעברו לעוז לתמורה.

מילונית ודף נוסחאות מורחב צריכות להיות הנורמה ולא חלק מהתאמות.

תלמיד שקיבל אישור למותאם במקצוע רב מלל אחד - יקבל אוטומטית עבור כל המקצועות רבי המלל. אם תלמיד לקוי למידה במקצוע רב מלל אחד - הוא לקוי בכל המקצועות רבי המלל.

כנ"ל לגבי אישור זמני - להפוך אותו לקבוע. הוועדות המחוזיות מאוד מקשות, והרעיון שיש תלמידים שצריך להגיש עבורם תיק אחד שבו בקשות למבחן מותאם בהיסטוריה, תנ"ך, ספרות, לשון, מתמטיקה, והקראה והתעלמות משגיאות כתיב באנגלית – אבסורדי. כדי להכין תיק כזה לתלמיד אחד צריך להקדיש כמה ימים רק כדי להבין מי צריך להגיש מה.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך