29/3/2017
מנורה מבטחים

ישראל מייצאת ידע בתחום אבחון תלמידים לארה"ב

29/12/2009

בארה"ב, ילדים אפרו-אמריקנים מאובחנים כבעלי פיגור פי 2 מילדים אמריקנים. ילדים אפרו-אמריקנים מאובחנים כבעלי הפרעה רגשית-התנהגותית פי 1.5 מילדים אמריקנים בני גילם. מספר האבחונים לאיתור ילדים הלוקים בהפרעה רגשית, עלה ב-500% בין השנים 1998-1974. ההסכם בין הארגון האפרו-אמריקני לקידום החינוך NUA עם מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה ICELP, בראשותו של פרופ' ראובן פוירשטיין, חתן פרס ישראל בחינוך, יאפשר לשני הגופים לפעול בשיתוף פעולה ולעשות שימוש בניסיון הרב שרכשו, למניעת השמתם של ילדים אפרו-אמריקנים במוסדות לחינוך מיוחד, ולקידום, טיפוח ושיפור הישגיהם הלימודיים.

 שיטת האבחון הדינאמי של המרכז הבינלאומי לקידום כושר הלמידה, מאפשרת אבחון הולם של יכולות הלמידה בקרב תלמידים בעלי שונות תרבותית בכלל, ותלמידים אפרו-אמריקנים בפרט. שיטת אבחון זו תיושם בתוכנית הכשרת המורים של NUA,  לשם צמצום פערים  הישגים בבתי ספר העירוניים והמחוזיים ברחבי ארצות-הברית.

לדברי ד"ר אריק קופר, נשיא הארגון האפרו-אמריקני: "מה שהחל בחיפוש השיטה היעילה ביותר, להפחתת שיעור התת-משיגים בקרב תלמידים אפרו-אמריקנים, התפתח לשותפות, אשר יש ביכולתה לשנות את מערכת החינוך העירונית – למערכת שתוביל ילדים, שעתידם נראה חסר תקווה, לעתיד מבטיח. מצער לראות, שאבחון שגוי מביא להשמתם של ילדים אפרו-אמריקנים במסגרות של חינוך מיוחד ובתוכניות לימוד, שחורצות את גורלם לחיים של ציפיות נמוכות והישגים נמוכים".

 קהל היעד של מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה, כולל תלמידים עם צרכים מיוחדים, ותוכניות ההתערבות של המרכז, גורמות לשיפור משמעותי בכישורי החשיבה והלמידה, לא רק בקרב ילדים בעלי שונות או קיפוח תרבותי, אלא גם בקרב תלמידים ברמת תפקוד גבוהה.

לדברי פרופ' פוירשטיין החיבור בין המרכז בארץ לבין הארגון האפרו-אמריקאי, מבוסס על מדע אמונה וחסד. "לעיתים קרובות מדי אנו מוותרים על ילדים המאובחנים כבעלי לקויות למידה או כבעלי בעיות רגשיות. עבודתי הראתה, ששימוש בשיטות הוראה יצירתיות עם ילדים אלו הוביל להצלחתם כמו שאר ילדי כיתתם. עוני אינו גורל, ניתן לשנות את ההתפתחות הקוגניטיבית של הילד ולהגיע להישגים מרשימים. הישגים אלו הם לרווחת החברה כולה."

 לדברי ד"ר קופר זוהי מגמה מטרידה. עוני, הוראה שאינה מתאימה, הבדלים בין-תרבותיים בין המורים לתלמידיהם ויישום לא עקבי של מדיניות החינוך, הם חלק מהגורמים למצב הנוכחי. גורמים אלה הם גורמים סובייקטיביים בלבד ולא מבוססים על תנאים ביולוגיים וגנטיים, אך התוצאה היא סטיגמה שגויה, תיוג של רבים מהילדים והשמתם במסגרות לימוד שאינן תואמות את יכולותיהם האמיתיות. קופר מוסיף כי, במחוזות רבים בארה"ב ילדים אלו לומדים בכיתות נפרדות ובמקומות רבים אף בבית-ספר שונים.

 השותפות החדשה תאפשר ל-NUA ליישם באופן שיטתי ומערכתי, את תיאוריית כושר ההשתנות  הקוגניטיבית של פרופ' פוירשטיין במאות בתי-ספר ברחבי ארה"ב.

 המטרות העיקריות של הסכם שיתוף הפעולה:

 שיפור תהליך האבחון – לזיהוי נכון של פוטנציאל הלמידה וגישור על הפער שבין ההישגים הלימודיים לפוטנציאל הלמידה.

  • התמקדות בחוויות למידה מתווכות, כדי לשקף את הידע של התלמיד ואת הדרך בה הוא לומד בהקשר החברתי.
  • יצירת גשרים בין חוויות למידה מתווכות וחוויות תרבותיות של התלמיד ובין הכישורים והידע שעליו לרכוש.
  • שימוש בשיטת "העשרה אינסטרומנטלית" להקניית כל תחומי הדעת.
  • פיתוח ארגון יהודי-אמריקאי המוקדש למניעת כישלון באוכלוסיות תת-משיגות בכלל, ואוכלוסיות אפרו-אמריקניות והספניות בפרט. הארגון יעסוק בקידום תהליכי הוראה וחינוך ויימנע מביקורת וגינוי של אוכלוסיות אלה.
  • קידום השיגי תלמידים כחלק מזכויות האזרח.

 תוכניות ההתערבות של "מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה",ICELP, מבוססות על תיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבית-מבנית (SCM) של פרופ' פוירשטיין. תיאוריה זו רואה את התפתחותו הקוגניטיבית של האדם כבעלת פוטנציאל לשינוי מתמיד. למרכזי ICELP ברחבי העולם יש ניסיון בשיקום קוגניטיבי של אנשים רבים שמצבם נראה כחסר תקווה.

 

על הארגונים השותפים;

 

The National Urban Alliance for Effective Education  - NUA

 נוסד בשנת 1989, חזון הארגון הינו יישומה של רפורמה במערכת החינוך האמריקאית, המבוססת על שלושה עקרונות: כל ילד מסוגל להגיע להישגים אקדמיים גבוהים, האינטליגנציה ניתנת לשינוי ואינה קבועה, מנהיגי הקהילה והרשויות מחויבים להיות מעורבים במתן מענה לצרכים החברתיים, האינטלקטואליים והתרבותיים של הילדים והנוער.

עיקר עבודתו של הארגון התמקדה בהוראה ולמידה. צוות הארגון הינו בעל כישורים מקצועיים גבוהים וניסיון רב בתחום החינוך. צוות הארגון פועל להפצת הידע, הכישורים והניסיון שברשותו, תוך שיתוף פעולה ובאווירה תומכת. האסטרטגיות והיישום השיטתי של שיטות הוראה מוכחות מדעית, ומאפשרים לפונים לארגון להבין כי חינוך הוא התקווה של האומה האמריקאית למתן זכויות אזרח לכל ילדיה.

 

מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה

מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה בראשותו של פרופ' ראובן פוירשטיין, חתן פרס ישראל בחינוך, פיתח שיטות התערבות המבוססות על תיאוריית ההשתנות המבנית ותיאוריית ההתנסות בלמידה מתווכת של פרופ' פוירשטיין. כיום מונה צוות המכון מעל ל-160, והמרכז הפועל בירושלים מטפל במגוון רחב מאוד של אוכלוסיות: ילדים עם צרכים מיוחדים, אוטיזם, ילדי תסמונת דאון ותסמונות שונות, ילדים ובוגרים עיוורים וכבדי ראייה, אנשים בעלי שונות תרבותית, מחוננים, פגועי ראש ופגועי נפש ואוכלוסיית גיל הזהב. בנוסף, למרכז קליניקות טיפוליות המעניקות מגוון רחב של שירותים, הכוללים הכשרות צוותי הוראה וצוותים טיפוליים ופרארפואיים במרכזים מורשים ב-40 מדינות כל רחבי העולם. לאחרונה החל המכון להפעיל תוכנית התערבות רחבת היקף בדרום אפריקה ורואנדה. מטרת התוכנית היא גישור על פערים לימודיים וקוגניטיביים חמורים בקרב מבוגרים וילדים ביבשת אפריקה.

 

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך