26/9/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

שילוב ילדה לקוית שמיעה בגן משלב - הצגת מקרה

1/03/2010
לפני שנה וחודשיים התבקשתי לטפל בענת (שם בדוי), ששהתה בגן טרום-חובה והייתה בת שלוש ושבעה חודשים. כאשר הגעתי לראשונה לגן פגשתי ילדה קטנה ויפה, פעילה מאוד ועצמאית בפעילויות יום-יומיות. ענת סבלה מירידה בשמיעה, שגרמה לאיחור משמעותי בהתפתחותה בכל התחומים השפתיים: מובנות דיבורה הייתה ירודה מאוד עקב קושי בחיקוי צלילים, וכן זיהיתי בעיה בהבנת שאלות והוראות פשוטות. בעיות אלו הובילו לתקשורת לקויה עם ילדים ומבוגרים אשר לא תמיד הבינו אותה.מכך נבעו בעיות התנהגות: ענת כעסה, רצתה להיות הראשונה בכל פעילות בגן וכאשר לא ניתן לה מבוקשה היא דרשה תשומת לב בדרכים שליליות ופגעה בילדים. קשה היה לענת לקבל את כללי הגן ולתפקד כמו הילדים.

 

לאחר תצפית ואבחון נבחרו מטרות בטיפול הבאות:

  1. פיתוח יכולת הבנת שאלות וביצוע הוראות פשוטות
  2. זיהוי חפצים ותמונות שונות ושיוכם על-פי קבוצתם.
  3. פיתוח יוזמה לתקשורת מילולית בעזרת גסטות.

 

בתחילה היה מאוד קשה. ענת לא תמיד נכנסה לטיפול ברצון, התקשתה בשיתוף פעולה, טווחי הקשב והריכוז שלה היו מאוד קצרים, והמפגשים בינינו התקיימו במשך 5-10 דקות. ברצוני להוסיף כי באותה תקופה הומלץ על הרכבת מכשירי שמיעה לענת בשתי האוזניים וכן הומלץ על ידי גורמים מקצועיים, כי הילדה תושם בגן של ילדים לקויי שמיעה בעיר אחרת. ההורים התנגדו במיוחד לאור העובדה כי יש להסיעה למרחק גדול כל כך, ולכן שובצה השנה בגן זה (גן הנמצא במקום מגוריה) המאופיין כרב גילי. בועדת שילוב לגיל הרך נקבע כי ענת תקבל בגן תגבורים של גננת שילוב וקלינאית תקשורת במקביל, ענת נסעה עם אמה אחת לשבוע להדרכה במיח"א חיפה.

 

תוצאות הטיפול: 

השנה, עם המעבר לגן החדש, חל שיפור מסוים בענת. ראשית, היא למדה להיענות לכללי המשמעת בגן. לענת מוטיבציה גבוהה ללמידה, היא משתפת פעולה, משך הטיפול התארך וכיום היא מסוגלת לשבת במשך 30 דקות תוך קבלת כללי ההתנהגות בטיפול (הן על-ידי והן על ידי גננת שילוב). כיום מצב שמיעתה הידרדר והיא שומעת פחות. הילדה מודעת לכך, שמחובתה להרכיב שני מכשירי שמיעה, יחד עם זאת, חל שינוי בהתפתחות השפה: אוצר המילים התעשר בשמות עצם ופעלים שונים, ענת מתקשרת בעזרת משפטים פשוטים בני 2-3 מילים. מבינה ומבצעת הוראות פשוטות. גננת השילוב מדווח על שיפור בתפקודיה של ענת, בעיקר בתחום הביצועי. למרות ההתקדמות ביחס לביצועיה הקודמים, ענת עדיין בפער גדול משאר ילדי הגן.
קיימנו מספר ישיבות צוות רב-מקצועיות, ולאחר מספר מפגשים עם ההורים, נראה כי ענת תשולב בגן רגיל בשנת הלימודים הבאה. בעקבות החלטת ועדת השמה מחודשת. מערך התמיכה של ענת הוא מהווה מודל עבודה קבוע של הצוות הרב-מקצועי במת"י חדרה. מטרת   העבודה הרב מקצועית, כפי שהוגדרה במת"י חדרה, היא התייחסות הוליסטית לכל תלמיד. 


סיפור המקרה המתאר את שילובה של ענת  בגן רגיל הוא רק דוגמה אחת מתוך מספר דוגמאות המוצגות בספרה של ד"ר איריס מנור-בנימיני, "עבודת צוותים רב-מקצועיים: תיאוריה, מחקר ויישום". הסיפור מציג כיצד עבודת צוות רב מקצועי משפיעה ומקדמת ילדה לשילוב.

בספר חמישה פרקים, חלקם עוסק יותר בשאלות תיאורטיות-עקרוניות, באחרים מושם דגש רב יותר על סוגיות מעשיות. כל פרק בספר מוצגים מקרים, שמטרתם להבהיר ולהמחיש מושגים ועקרונות חשובים. כל המקרים מתבססים על מקרים של תלמידים במערכת החינוך. כמו כן,כל פרק מלווה בלוחות, המהווים הצעה ליישום של עיקרון או מיומנות. ההצעות פותחו על-ידי צוותים רב מקצועיים, ויושמו על ידם בשדה.

הספר מיועד לאנשי חינוך, טיפול, רווחה ובריאות, העובדים במערכות חינוכיות החל מהגיל הרך ועד לבגרות.

ניתן לרכוש את הספר במחיר עלות , בסך 40 ₪, בהוצאת ספר לכל, 03-5580111.

   

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך