25/6/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
מנורה מבטחים
סמינר קיבוצים מעודכן

טיפים להורים; כיצד תזהה אם הילד שלך סובל מבעיות קשה וריכוז?

16/02/2010

רבים שואלים איך ניתן לדעת אם הילד זקוק לאבחון. אולי הוא פשוט קצת "שובב" או קצת "עצלן" או קצת "מסוגר" והוא בכלל דומה לאבא או לאמא אשר גדלו לתפארת ואולי כשהוא יתבגר הכל יעבור ...

ובכן, לא תמיד קל לקבוע, אך ניתן בכל זאת לתת כמה סימני אזהרה להורים, "אורות אדומים", אשר בעזרתם ניתן לדעת אם כדאי לחכות או למהר ולהגיע לאבחון.

ההצעה שלי להורים היא להתבונן על ילדיהם כאבא או כאמא ולא כאנשי מקצוע. כלומר אין צורך לתת הסברים או אבחנות כדי להחליט על אבחון אלא להתבונן ב"שורות התחתונות" של מצב הילד.

 

עשרת השאלות שכדאי לשאול על ילדך:

 

  1. כעסים על הילד - האם אתם כהורים מרבים לכעוס על הילד, או האם במערכת החינוך מרבים לכעוס עליו ולהעניש אותו. ילדים עם קשיים מרבים "למשוך אש". יש נטייה יותר להעניש אותם. זאת למרות, שכמובן, העונשים לא עוזרים. כך נכנסים למעגל של תיסכול הדדי הולך וגובר.

 

  1. דימוי עצמי - האם הילד מרבה לכעוס על עצמו. מהו "הדיבור הפנימי" של הילד. מה הוא אומר לעצמו על עצמו. האם הוא מכנה עצמו בכינויים שליליים המביעים דימוי עצמי נמוך. נטייה זו מצביעה על כך שכוחותיו לעזור לעצמו ולרצות את סביבתו הבוגרת, אוזלים.
      
  2. יציבות רגשית - האם לילד יש התפרצויות כעס בלתי נשלטות, האם הוא מרבה לאבד שליטה בתגובותיו. האם אירועים קטנים יחסית גורמים אצלו לתגובות סוערות. האם הוא רגיש מאוד לביקורת.  מצב זה מעיד על תסכול מתמשך אצל הילד וקריאה לעזרה.

  3. יחסים חברתיים - האם לילד קשה להשתלב מבחינה חברתית. האם, למרות רצונו בקשר עם הילדים, הוא מרבה לריב איתם , האם הוא חושב "שכולם" נגדו.   האם יש לו מגוון של יחסים חברתיים או שתמיד הוא חייב לשלוט או תמיד לרצות. תסכולים חברתיים יכולים לרמז למיגוון של קשיים. 

  4. למידה והתפתחות - האם הילד צובר פערים בתחומי הלמידה או ההתפתחות. האם הוא מסגל לעצמו דפוס של הימנעות ממשימות למידה וקשה לגייס אותו אליהן. איזה סוגים של טעויות או שגיאות הוא עושה בעבודתו , האם מדובר בשגיאות של ידע או של היסח הדעת.

  5. קבלת סמכות - איך הילד מגיב לסמכות, האם הוא בררן למי הוא מקשיב ולמי לא. האם הוא מרדן מעבר למצופה מגילו. האם הוא מתחצף באופן יוצא דופן , האם הוא נגרר למעשים "שליליים" למרות שיודע מה מצופה ממנו. נטייה זו מרמזת לקשיי התנהגות המחייבים התייחסות.

  6. פחדים וחרדות - האם הילד מפחד להישאר לבד במקומות מוכרים, נבהל בקלות מגירויים חיצוניים יומיומיים, מפחד מ"מיפלצות" שכביכול מחכות לו במקומות שונים בבית, מדבר הרבה על מוות ומחלות. האם לילד נטייה ברורה לפחדים או חרדות , אשר מפריעים למהלך התקין של חיי המשפחה.

  7. תגובות לגירוים חיצוניים - האם הילד מתנגד ללבוש בדים מסויימים ומתלונן על התפרים והפתקים שמציקים לו בבגד.  האם אוהב לחבק חזק מאוד או נמנע מחיבוקים ומפרש אותם ככואבים. האם הוא מתלונן על הרעשים או הריחות שלאחרים לא מפריעים, האם זקוק לתנועה מתמדת וקיצונית. כל אלה מרמזים לקשיים בוויסות התחושתי.

  8. תנועה וקואורדינציה - האם הילד הוא מסורבל מאוד בתנועתו. מרבה ליפול ולהיתקל בדברים, מתקשה לבצע פעולות מוטוריות פשוטות כמו שריכת שרוכים וכיפתור כפתורים או רכיבה על אופניים. האם הוא נמנע ממשחקי ספורט. האם הוא מתעייף במהירות בכתיבה או ציור. נטייה זו מכוונת לקשיים בקואורדינציה. 

  9. האם הילד אומר שקשה לו- כדאי להקשיב לו.

 

השפעתה של הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בתחומים רבים בחיינו. במידה ואחת התשובות היא חיובית , כדאי להגיע לבדיקת ההערכה רפואית רחבה.

מרפאת קשר 9030*, חיפה והרצליה www.kesherclinic.com

* המרפאה מנוהלת על ידי ד"ר בועז רפופורט, מומחה לרפואת ילדים ומורשה מטעם משרד הבריאות לאבחון וטיפול בקשיי קשב וריכוז.

 

 

 

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
אחוה מעודכן
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך