24/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

מחקר חדש: שיתוף התלמידים בתכנון המבחן במתמטיקה מעלה את המוטביציה שלהם ללמוד את המקצוע

28/03/2012

התלמידים במערכת החינוך משתתפים רק לעתים רחוקות בהחלטות הנוגעות לדרכי ההוראה וההערכה שלהם. בשנים האחרונות נערכו בעולם מחקרים, שהתמקדו בתרומה של ההקשבה לקולות הלומד (student voice)במסגרת ביה"ס. ממצאי מחקרים אלו מצביעים על כך, שכאשר תלמידים חשים שיש להם השפעה על ההחלטות בנוגע להוראה וללמידה בביה"ס, הם מפתחים עמדות חיוביות יותר כלפיו. התלמידים גם מרגישים מחויבות גדולה יותר ללמידה והישגיהם עולים.
מחקר שערכה ד"ר עטרה שריקי, מהמכללה האקדמית לחינוך אורנים, ביקש לחשוף מורים למתמטיקה לחשיבות וליתרונות שבשיתוף התלמידים. המחקר נערך במסגרת הקורס "הערכת תהליכים ותוצרים", הנלמד בתוכנית התואר השני להוראת המדעים במכללה. המחקר, שכותרתו "שיתוף תלמידים בכתיבת מבחן במתמטיקה; נקודת המבט של המורים", התמקד בדרך שבה מורים בחטיבות העליונות שיתפו את תלמידיהם בתכנון וכתיבת המבחן במתמטיקה, ואת תרומת התהליך להתפתחותם המקצועית של המורים.
במסגרת המחקר התבקשו המורים הלומדים בקורס לתכנן מבחן במתמטיקה בשיתוף עם תלמידיהם. כל מורה היה רשאי לבחור בדרך שהוא מעדיף לשתף את תלמידיו בתכנון המבחן. המורים גם התבקשו לנהל יומן למידה, שבו תיעדו את תהליך העבודה, מחשבותיהם ותחושותיהם, ואת תגובות התלמידים. עם סיום התהליך, חיבר כל מורה שאלון משוב לתלמידיו. לסיכום הגישו המורים עבודה המתעדת את התהליך של שיתוף התלמידים בתכנון המבחן ואת תגובותיהם.
עורכת המחקר מציינת, כי מרבית המורים היו ספקניים בתחילה בנוגע לשיתוף תלמידים בתכנון המבחן. המורים סברו, כי תפקיד זה הינו נחלתו הבלעדית של המורה. כמו כן סברו המורים, כי התלמידים אינם מסוגלים להיות שותפים לתכנון המבחן. המורים הופתעו לגלות, כי בעת הצגת הרעיון לתלמידיהם, הביעו התלמידים חוסר אמון בכנות כוונותיהם. עם סיום התהליך דיווחו המורים, כי בעקבותיו חל שיפור ביחס של התלמידים למקצוע המתמטיקה; בקרב התלמידים חלה עלייה במוטיבציה ללמוד מתמטיקה וברצון להצליח במקצוע זה. כמו כן חלה עלייה בביטחון העצמי של התלמידים ופחתה אצלם חרדת המבחנים. בחלק מהמקרים אף חלה עלייה משמעותית בציוני התלמידים במתמטיקה.
עוד דיווחו המורים, כי בעקבות שיתוף התלמידים במבחן, חל שיפור בקשר שלהם עם התלמידים.
המורים גם דיווחו, כי חל אצלם שינוי בתפיסת תפקידו של המורה. המורים הבינו את החשיבות של ההוראה-למידה כתהליך שיתופי, במקום כתהליך חד-כיווני, ואת תרומתו למוטיבציה ללמידה.
למרות שההתנסות של המורים במסגרת המחקר הייתה קצרה, כולם הביעו רצון לאמץ את הרעיון של שיתוף התלמידים בכתיבת המבחנים לאורך זמן.
האם העובדה שהתלמידים השתתפו בעריכת המבחן משפיעה על ציוניהם? לשאלה זו עונה ד"ר שריקי, כי כדי למנוע בעיה זו, שינו המורים את המספרים בשאלות, הוסיפו סעיפים ועוד. עם זאת, לדעתה העובדה שהתלמידים ידעו את השאלות אינה משמעותית. לטענתה, מה שחשוב הוא שהתלמידים למדו את חומר הלימוד בצורה יסודית לקראת המבחן. "צריך לחשוב לעומק מהו תפקידו האמיתי של המבחן, האם להפתיע את התלמידים ולהקשות עליהם או ליצור בקרבם מוטיבציה למצות את הלמידה"? אומרת ד"ר שריקי. לטענתה, כאשר שותפו התלמידים בעריכת המבחן, המוטיבציה שלהם ללמוד מתמטיקה אכן עלתה, הם התאמנו, פתרו תרגילים רבים, וידעו את החומר היטב - וזה מה שחשוב באמת.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
בנק יהב
באנר שמאל 1 270 125
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך