28/6/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
מנורה מבטחים
סמינר קיבוצים מעודכן

תכסיס האצבעות

7/07/2015

 

תכסיס האצבעות

מחקר קוגניטיבי חדש מראה כי חישוב תרגילי חשבון באמצעות האצבעות משמש אבן דרך לפיתוח יכולות מספריות בהמשך

 

"לאורך השנים השתלמתי בנושאים רבים ומגוונים אך לא קבלתי מספיק כלים וידע אודות התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים הלומדים בכיתתי בחינוך הרגיל. משנה לשנה, עם ריבוי התלמידים עם הצרכים המיוחדים בכיתתי, הרגשתי צורך לקבל ידע וכלים משמעותיים ומקצועיים שישמשו אותי בכתה, במקביל להרחבת השכלתי האקדמית." כך מסבירה רינת נסינג את החלטתה לחזור ולחבוש את כובע ה"סטודנטית" וללמוד לתואר שני בחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה. רינת היא מורה בעלת תואר ראשון בחינוך ובעלת ותק של  18 שנות הוראה בכתות א-ד בבי"ס "הראל" בלוד.

בסיום לימודי התואר השני  M.Ed. בחינוך מיוחד במכללה ערכה רינת מחקר העוסק בבדיקת יעילותן של שתי תכניות לקידום השליטה בלוח הכפל אצל תלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים. את הרעיון למחקר גיבשה בשיתוף עם המנחה שלה במחקר זה, ד"ר רותם אביטל ומניסיונה כמחנכת כיתה בבית הספר היסודי.

אחוז התלמידים המתקשים במתמטיקה הוא גבוה, יחסית למקצועות אחרים. הקשיים בהם נתקלים תלמידים אלה הם מגוונים, אולם אחד הקשיים הנפוצים הוא קושי בזכירת עובדות החישוב (התוצאות של תרגילים במספרים חד-ספרתיים כמו 4X6 או 7+2). ללא שליטה בעובדות החישוב התלמידים יסבלו מנחיתות בהמשך לימודי המתמטיקה שלהם ויצטרכו להשקיע זמן מיותר במציאת תשובות לעובדות במקום ביישומים משמעותיים יותר של המתמטיקה. "כמורה למתמטיקה, נתקלתי לעתים קרובות בקשייהם המתמשכים של תלמידים המתקשים במתמטיקה, לזכור את עובדות החישוב, ואת התסכול המתלווה לכך אצלם ואצל מוריהם. הקשיים גורמים להם לחוש חרדה ממקצוע המתמטיקה ופוגעים בדימוי העצמי שלהם."  מסבירה רינת.

בתחילת לימוד עובדות החישוב, רוב התלמידים נעזרים באצבעותיהם לביצוע החישוב. אנשי החינוך המתמטי מעודדים את התלמידים לעבור במהרה לחישוב "בראש", כדי לקדם חשיבה מופשטת ופורמלית. תלמידים המתקשים במתמטיקה נוטים להמשיך ולחשב באצבעות ואינם מצליחים לשלוף את התוצאות מהזיכרון. למרות שהם נעזרים באצבעות, הם מרבים לטעות ולעתים קרובות טעויותיהם אינן סבירות.

השגיאות האלה, יחד עם ביטויים נוספים, מעידות שלתלמידים עם צרכים מיוחדים במתמטיקה יש גם קושי בתובנה מספרית, כלומר בתובנה אודות גודלם היחסי של המספרים ואודות קשרים בין מספרים. לאחרונה, מצביעים נוירו-פסיכולוגים על חשיבות החישוב באצבעות להתפתחות החשבונית, ועל כך שיתכן שאפשר לקדם ילדים עם צרכים מיוחדים בחשבון, באמצעות חישוב באצבעות. אפשרות זו עדיין לא נבדקה בלוח הכפל ורינת הרימה את הכפפה.

המחקר הנוכחי בדק את יעילותן של שתי שיטות להוראת עובדות הכפל. שמונה-עשר תלמידי כיתה ד' מסביבה סוציו-אקונומית חלשה חולקו לפי ביצועיהם במבחן לוח הכפל ובמבחן יכולת שכלית, לשלוש קבוצות דומות ברמתן. קבוצה אחת קיבלה התערבות בדרכי הוראה "מבוססות-עדויות", כלומר, שנמצאו במחקר כיעילות עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים, אך מסורתיות ומבוססות על שינון. קבוצה שנייה קיבלה התערבות באמצעות תכסיס חישוב המבוסס על האצבעות, וקבוצה שלישית המשיכה בלימודים כרגיל ושימשה כקבוצת ביקורת.

בעקבות לימוד תכסיס האצבעות, כבר במהלך ההתערבות, שיפרו תלמידי קבוצת ה"אצבעות" את המוטיבציה שלהם ללמוד מתמטיקה, את יחסם למתמטיקה ואת דימויים העצמי כלומדי מתמטיקה. ביוזמתם, הם נשארו בהפסקה כדי לתרגל את התכסיס, ואף לימדו אותו בכיתות-האם שלהם. כמו כן, גם בשלב מדידת השליטה בעובדות הכפל, הציגו התלמידים שלמדו את תכסיס האצבעות שיפור משמעותי לעומת ביצועיהם לפני לימוד התכסיס,  ובהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. ממצאי המחקר הנוכחי משחזרים ממצאי מחקרים קודמים אודות חומרת הקשיים שחווים תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במתמטיקה. עם זאת, לראשונה מצביעים הממצאים על אפשרות לקדם תלמידים אלה באמצעות תכנית התערבות שאינה מבוססת על שינון כמקובל עד-כה, אלא על תכסיס האצבעות. יתכן, שעם שיפור המיומנות בשימוש בתכסיס, יצליחו התלמידים המתקשים לזכור חלק מהעובדות ולא להזדקק לתכסיס. כך, יתכן שמורים והורים ילמדו את תכסיס האצבעות ויחסכו שעות רבות של הוראה, כישלון, תסכול וחוסר שליטה בלוח הכפל.

 

עבור מורים למתמטיקה, המכללה האקדמית אחוה מציעה תכנית לימודי תואר שני M.Ed. בחינוך מתמטי לבית הספר היסודי.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
אחוה מעודכן
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך