24/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

העתיד כבר כאן!

1/03/2009


ברבעון האחרון של שנת 2008 הושקעו בעולמות הוירטואליים 425 מליון דולאר! השקעה זו בראשיתו של המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי, מוכיחה ומדגימה את ההכרה והלגיטימציה שלה זוכה תעשיית העולמות הוירטואליים בעולם.
גם בישראל הולכת וגוברת המודעות למדיום זה. בנייר עמדה זה ברצוני לפרוש ולהציג בפניך את שמונה המגמות העתידיות המרכזיות של תעשיית העולמות הוירטואליים התלת ממדיים ומשמעותן לקהילה העסקית והאקדמית בישראל.

מגמה 1: עולמות וירטואליים תלת ממדיים יהיו זמינים ונגישים יותר עבור עסקים וחברות עולמות וירטואליים תלת ממדיים למיתוג עסקי, הכשרה ואימון עובדים, מתן פתרונות ללקוחות יהיו נגישים יותר לחברות ועסקים. חברות מובילות כמו יבמ וסאן מיקרוסיסטמס שוקדות על עולמות וירטואליים תלת ממדיים מאובטחים לעסקים. בעתיד נראה יותר ויותר כלים עסקיים לניהול ידע משולבים במרחבי עבודה וירטואליים תלת ממדיים כדוגמת SAMETIME3D של יבמ בתוך העולם הוירטואלי התלת ממדי סקנד לייף.

מגמה 2: העולמות הוירטואליים התלת ממדיים יאפשרו עסקים והדרכה מסוג חדש יותר כלי אינטרנט שיתופיים, בלוגים, וויקי, מערכות LMS לניהול למידה כגון sloodle , מערכות סליקה לעסקים ישולבו בעולמות וירטואליים תלת ממדיים. אלה יאפשרו אינטראקציות הדרכה, למידה חדשות. אינטראקציות קנייה חוויות חדשות עם מוצרים וירטואליים יתאפשרו כשבמקביל נראה יותר מוצרים וירטואליים, שנוצרו במקור עבור המשתמשים בתוך העולם הוירטואליים, על מדפי החנויות הממשיות בעולם הממשי.

מגמה 3: עולמות תלת מימד על גבי דפדפן האינטרנט WEB3D יאפשרו אינטראקציות חווייתיות חדשות התפתחות הסטנדרטים והחומרה יאפשרו את פיתוחם של עולמות וירטואליים תלת ממדיים מבוססים אינטרנט, ה - Web3D . מרחבים תלת ממדים שיתופיים ישולבו ויפעלו על גבי דפדפן האינטרנט הרגיל בצורה חלקה. אלה יאפשרו ליצור חוויות אינטראקטיבית חדשות ללקוחות עסקיים ולאוכלוסיית התלמידים כאחד. תמונה2. זירת בחירות 2009 תלת ממדית של מטאוורסנס על גבי דפדפן אינטרנט שמאפשרת אינטראקציה בין 30 אוואטרים בו זמנית!

מגמה 4: שבירת גבולות העולמות וירטואליים התלת ממדיים תלך ותתרחב שילוב אפליקציות של עולמות וירטואליים תלת ממדיים סגורים על גבי רשתות חברתיות כמו פייסבוק ילך ויתרחב כמו גם על גבי מכשירי סלולאר. חברות כדוגמת Myrl יציעו פתרונות לארגון כל האוואטרים [הדמויות התלת ממדיות שלכם] מכל העולמות הוירטואליים במקום אחד וחברות כמו Unity3D יציעו פתרונות מתקדמים ליצירת והעברת אובייקטים בין עולמות וירטואליים סגורים בזמן אמת.

מגמה 5: מוסדות ממשלתיים יגבירו השימוש בעולמות וירטואליים ממדיים מערכות הרגולציה והזיהוי האישי של האוואטרים [דמיות תלת ממדיות] יתפתחו ועלויות הפיתוח ירדו. הדמויות בעולמות הוירטואליים ילכו וידמו יותר לאופן שבו אנו נראים במציאות הממשית, מהבעת רגשות בזמן אמת ועד לאופן שבו נע השיער והביגוד ברוח. התפתחות זו תאפשר למוסדות ממשלתיים להשתמש במדיום זה ביתר קלות לצורך תקשורת ודיאלוג ישיר עם האזרחים.

מגמה 6: אוואטרים בעלי בינה מלאכותית יחליפו נותני שירות אנושיים כבר היום קשה להבחין במבט ראשון אם אוואטר שפוגשים בתוך סקנד לייף הוא דמות ממוחשבת תלת ממדית בעלת בינה מלאכותית (בוט) או בן אנוש. אם פיתוח טכנולוגיית הבינה המלאכותית ימשך בקצב נוכחי, יחליפו בוטים נציגי מכירות ונותני שירות אנושיים בחנויות ומשרדים וירטואליים וכשתשוחח עימם לא תוכל להבחין בהבדל במשך דקות ארוכות. 

מגמה 7: ממשקי מוח-מחשב בעולמות וירטואליים תלת ממדיים יאפשרו לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים להשתתף באופן פעיל בעשייה והיצירה תוך שבירת המגבלות והמחסומים הפיזיים הקיימים.

מגמה 8: העולמות הוירטואליים התלת ממדיים מפתחים אוריינות מסוג חדש בעולם הוירטואלי הופכים המשתתפים מצרכנים פסיביים ליצרנים אקטיביים ובדרך הם רוכשים מיומנויות טכנולוגיות. חשוב מכך, הם רוכשים את האוריינות המשחקית, היכולת לקרא, לפעול וליצור בתוך סביבות מקוונות ועולמות וירטואליים תלת ממדיים מורכבים מתוך חשיבה ביקורתית.

לסיכום, התפתחות העתידית של העולמות הוירטואליים התלת ממדיים מציבות אתגרים חדשים בפני חברות, ארגונים ומוסדות בכלל ובישראל בפרט. העלאת המודעות בקרב מקבלי ההחלטות בקהילת העסקים והארגונים, כמו גם של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה בישראל לקראת המגמות העתידיות איננה בגדר מותרות אלא הכרח. נדרשת התכוננות אמיתית ככדי לממש את הפוטנציאל הטמון בעולמות וירטואליים באופן מושכל כי העתיד כבר כאן.

על מחבר נייר העמדה
ד"ר חנן גזית ד"ר חנן גזית הינו מומחה להתנהגות ולמידה בעולמות וירטואליים ובמשחקים. בעלים ומנכ"ל מטאוורסנס בע"מ. ד"ר גזית הינו יועץ לאיגוד העולמות הוירטואליים העולמי ומייסד די.ג.ר.ה ישראל - המרכז הישראלי של האיגוד הבינלאומי של חוקרי משחקי מחשב. חוקר ומרצה במחלקה לטכנולוגיות למערכות למידה ב-H.I.T – המכון הטכנולוגי חולון.
מטאוורסנס בע"מ הינה חברה ישראלית הפועלת ומתמחה בעולמות וירטואליים תלת ממדיים כמו סקנד לייף, משחקים דיגיטאליים וגם רשתות חברתיות לצרכי מיתוג, שיווק ופרסום, הדרכה ולמידה עבור קהל לקוחותיה: חברות, ארגונים, מוסדות, משקיעים ויזמים במגזר הפרטי והציבורי. החברה מספקת שירותי: פיתוח פרויקטים, ייעוץ,  הרצאות, סדנאות וקורסים, סיורי מנהלים בעולמות וירטואליים, רשתות חברתיות ומשחקי וידאו.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך