24/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

בתי ספר חויבו ללמד גיאוגרפיה,

5/03/2011

 

מקצוע הגיאוגרפיה הוא כבר מזמן לא אותו מקצוע משמים אותו חלקנו אולי זוכרים מבהייה באטלסים מהוהים וכבדים. שינויים שנעשו במשרד החינוך בשנים האחרונות, ביניהם: שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים להמחשת אסונות טבע וסיבות התרחשותן, וכן כניסת הנושא הסביבתי לסדר היום הציבורי והעולמי, הפכו אותו לאחד המקצועות האטרקטיביים בבתי הספר.

 

התחזקות המקצוע נובעת בין השאר משינוי מהותי שעשתה מפמרי"ת הגיאוגרפיה במשרד החינוך – דליה פניג - בדגשים הניתנים בחטיבה העליונה למקצוע. שמו של המקצוע שונה מגיאוגרפיה ל "גיאוגרפיה ופיתוח הסביבה" והתכנים שונו בהתאם למה שבאמת מטריד את דעת הקהל העולמית: השפעת הצריכה המוגברת של האדם על תופעות טבע שונות, התחממות גלובלית, מחסור במים זיהומי אסונות טבע למיניהם ועוד.

 

אולם השינוי המשמעותי ביותר ככל הנראה שיביא לעלייה חסרת תקדים בביקוש למורים לגיאוגרפיה, הוא חוזר מנכ"ל שיצא בתחילת השנה, המחייב השבת מקצוע הגיאוגרפיה לחטיבות הביניים. לא פחות מ 6 שעות שבועיות הוחזרו השנה לחטיבות הביניים השונות. לדבריה של פניג: "אנחנו בהחלט צופים עלייה בביקוש למורים לגיאוגרפיה בעקבות המהלכים שננקטו. כבר עכשיו אפשר להרגיש מהשטח את הצורך העולה של מנהלי בתי ספר במורים לגיאוגרפיה. זהו שינוי מבורך, שאנו מצפים לו כבר זמן רב".

 

אולם המהלך החדש במשרד החינוך פוגש שטח לא מוכן. המסלולים להוראת גיאוגרפיה במכללות נסגרו בהדרגה במשך השנים. כעת כשהביקוש למורים לגיאוגרפיה בשיאו ניתן לספור על כף יד אחת את מספר המסלולים להכשרת מורים לגיאוגרפיה בארץ. רק 3 מסלולים במכללות להכשרת מורים נותרו על כנם. מתוכם רק מכללה אחת היא מכללה דתית.

 

ראש החוג להוראת גיאוגרפיה במכללת ליפשיץ, ואחד המומחים היחידים בארץ לחקר הרי הגעש, צפה את כניסת נושא הסביבה לתחום הגיאוגרפיה כבר לפני 7 שנים. כיום מכללת ליפשיץ מספקת מענה לקונספט החדש שנוצר – גיאוגרפיה בדגש על סביבה: "אני לא חושב שמדובר בראיית הנולד, אני סברתי שחשוב שהסטודנטים יכירו את הנושא הסביבתי, משום שזה נושא מדובר וחשוב בעולם, ואין ספק שהמורים של העתיד צריכים להכיר את הנושא, על אחת כמה וכמה כשמדובר במורים לגיאוגרפיה, שנושא הסביבה הוא באופן מובהק התחום שלהם". בהתייחס לעלייה בביקוש למורים לגיאוגרפיה הוא אומר; "אין לי ספק שישנה עלייה בביקוש אני מקבל לא מעט טלפונים מבתי ספר בנושא. אני שמח על הרנסאנס של מקצוע הגיאוגרפיה, בהחלט הגיע זמנו, אני רק מקווה שהנושא יחלחל גם לאוניברסיטאות, שם מספר הפונים להוראה בתחום הוא בהחלט לא מספק".

 

אילנה מאיר חוקרת גיאוגרפיה ומרצה להוראת גיאוגרפיה במכללת ליפשיץ, בדקה במחקר חלוץ שערכה בסיוע מכון מופ"ת, את השפעת השינויים במקצוע הגיאוגרפיה על המורים בשטח. לדבריה: "ניכר שעליית היוקרה של מקצוע הגיאוגרפיה משפיעה על עמדותיהם של המורים ביחס למקצוע ועל תדמיתם המקצועית. המורים מעידים על תקווה גדולה וניכר שיפור בתדמיתם המקצועית של המורים לגיאוגרפיה. מורים שבעבר הזדקקו להמיר את תחום הדעת שלהם על מנת שיישארו במערכת, נאלצו ללמד מקצועות כמו לימודי ארץ ישראל ולעיתים אף מקצועות שאינם נושקים כלל למקצוע אותו הם מלמדים, מעידים על שינוי בגישה ועל ירידה בחיפוש אחר השלמת שעות".

 

המכללה האקדמית ליפשיץ היא מכללה אקדמית דתית לחינוך המציעה מגוון תארים אקדמיים בתחומי החינוך השונים, וכן תואר שני בהגות החינוך היהודי ובניהול וארגון מערכות חינוך. למכללה מרכז השתלמויות וכן מרכז חקר ובלשנות הקרוי – המרכז ללימודי טקסט. המכללה מקושרת היטב לעשייה התורנית, ולה כיתות לימוד בישיבות ההסדר השונות: ישיבת בית אל, ישיבת קריית שמונה, ישיבת מעלה אדומים ועוד.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
באנר אחווה חדש שמאל
תמי זיטלני
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך