14/12/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
סמינר קיבוצים מעודכן

מחקר; מורים שקיבלו מחשבים ניידים פתוחים יותר לשילוב הטכנולוגיה בהוראה

2/03/2012
"כיצד משפיעים נכונות לשינוי ועמדות חיוביות של מורים כלפי הטכנולוגיה על השימוש בפועל בטכנולוגיה בהוראה"? על שאלה זו ביקש לענות מחקר, שערכו ד"ר אינה בלאו, מהאוניברסיטה הפתוחה, וד"ר יהודה פלד, מהמכללה האקדמית גליל מערבי ומכללת אוהלו. תוצאות ראשוניות של המחקר הוצגו בכנס צ'ייס לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה, "האדם הלומד בעידן הטכנולוגי", שערכה האוניברסיטה הפתוחה לאחרונה.
המחקר נערך אשתקד, בסיוע מימון של המדען הראשי של משה"ח. במחקר השתתפו 97 מורים, משלושה בתי"ס על-יסודיים שש-שנתיים בצפון, בעלי מאפיינים דומים.
בביה"ס הראשון - 49 המורים שהשתתפו במחקר הצטרפו בתשע"א לתוכנית מחשב כתו"ם (מחשב נייד לכל תלמיד ולכל מורה), של מכון דוידסון לחינוך מדעי ברחובות. 22 מהמורים התנדבו מיוזמתם להשתתף בתוכנית ו-27 לא. בביה"ס השני - 25 המורים שהשתתפו במחקר קיבלו מחשבים ניידים אישיים, במסגרת תוכנית "מחשב נייד לכל מורה". בביה"ס השלישי - 23 המורים שהשתתפו במחקר לא קיבלו מחשבים ניידים, ואינם משלבים עדיין את הטכנולוגיה בהוראה-למידה.
במסגרת המחקר ענו המורים משלושת בתיה"ס לשאלון מקוון. בשאלון נבדקו נכונות המורים לשינוי מקצועי, עמדות המורים כלפי השימוש בטכנולוגיה, ומידת השימוש בפועל שהם עושים בטכנולוגיה לתקשורת ולחיפוש מידע.
במחקר נמצא, כי המורים משני בתיה"ס הראשונים, שצוידו במחשבים ניידים אישיים, מגלים נכונות גדולה יותר לחולל שינוי בחייהם המקצועיים מאשר המורים שלא צוידו במחשבים ניידים. כמו כן, המורים שצוידו במחשבים ניידים משתמשים באינטרנט לתקשורת ולחיפוש מידע יותר מהמורים האחרים. החוקרים מציינים, כי נראה שקבלת המחשב הנייד האישי תרמה לנכונות המורים לחולל שינוי בחייהם המקצועיים.
במחקר לא נמצא הבדל מובהק בגישה כלפי הטכנולוגיה בין המורים משני בתיה"ס הראשונים, שצוידו במחשבים ניידים, לבין המורים בביה"ס השלישי, שלא צוידו במחשבים ניידים. עמדות כלל המורים שהשתתפו במחקר כלפי הטכנולוגיה היו חיוביות מאוד. בעקבות ממצאים אלו, ממליצים עורכי המחקר למשה"ח להמשיך את תהליך ההצטיידות של המורים במחשבים ניידים, המשמשים לדבריהם כמרחב אישי ללמידה ולתקשורת מקוונת.
במחקר נמצא עוד, כי המורים, שהתנדבו להשתתף בתוכנית כתו"ם, מגלים נכונות רבה יותר לערוך שינוי בחייהם המקצועיים מאשר המורים האחרים המשתתפים בתוכנית. עוד נמצא, כי המורים שהתנדבו לתוכנית מחשב כתו"ם, עושים שימוש נרחב יותר באינטרנט לחיפוש מידע ותקשורת אישית ומקצועית מהמורים האחרים המשתתפים בתוכנית.
עם זאת גם נמצא במחקר, כי המורים שהתנדבו להשתתף בתוכנית כתו"ם תופסים את הכנת החומרים הדיגיטאליים להוראה כדורשת השקעת זמן ומאמץ גדולים יותר מאשר המורים האחרים. החוקרים סבורים, כי ממצא זה מצביע על התפכחות מסוימת שחלה בקרב מורים אלו, בשל העבודה המרובה הנוספת שדורשת מהם ההוראה המתוקשבת. החוקרים ממליצים למשה"ח לזרז את פיתוח חומרי הלימוד הדיגיטאליים על ידי גורמי חוץ, על מנת להקל על המורים. החוקרים מציינים, כי מהמחקר עולה, שנכונות המורים להתמודד עם שינוי מקצועי ועמדותיהם כלפי הטכנולוגיה מעצבים את מידת השימוש באינטרנט לתקשורת אישית ומקצועית, כמו גם את מידת השימוש ברשת לחיפוש מידע לצרכים פרטיים ולהוראה.
הדפסשלח לחבר
תמי זיטלני
באנר אחווה חדש שמאל
בנק יהב 4
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך