28/3/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
סמינר הקיבוצים 12

istudent + iteacher = חווית הוראה + חווית לימודים

10/01/2011


לפני כשלוש שנים הקמתי סביבת עבודה אינטרנטית אישית הכוללת גם אתר אינטרנט המיועדים לצורכי הוראה ובנויים מכלים של חברת Google. במהלך הזמן שיניתי ושיפרתי את הסביבה בהתאם לצורכי ההוראה שלי וצרכי הלימוד של התלמידים אותם אני מלמד. סביבת הלימוד ואתר האינטרנט הוטמעו כחלק אינטגרלי מצורת הלימוד בקורסים שאני מלמד.
iTeacher - סביבת עבודה לאנשי הוראה. דוגמא למודל אפשרי של עבודת מורה עם המערכת שבניתי הוא מודל שאני עובד איתו וקראתי לו iTeacher - סביבת עבודה לאנשי הוראה:
"בסביבת בעבודה המותאמת אישית יש לי גישה לדוא"ל שבו ניתן לתייג את שעורי הבית שנשלחים לתלמידים (ואת התשובות שלהם) ע"פ קורסים. התלמידים מחולקים לקבוצות באנשי קשר ע"פ מחזור לימוד, מגמה וכיתה. זה מאפשר לי לתת מטלות קבוצתיות בקלות.
התלמידים מתעדכנים בחופשות, תאריכי פתיחה וסיום סמסטר, מועדי הגשת שעורי בית/עבודות או פרויקטים, ביטולי שיעורים, מועדי מבחנים דרך יומן שיצרתי לשם כך ושיתפתי אותם.
אחד הכלים השימושיים שאני נעזר בהם בהוראה הם מחברות קורס - מסמכים שאני יוצר לכל קורס המשמשים לי כמעיין פרוטוקול שיעור אשר מלווה אותי ואת התלמידים לכל אורך הקורס ולמעשה מתעד את הנעשה בקורס במהלך מפגשי הקורס ולאחריהם.
מחברת הקורס כוללת נושאי לימוד, הסברים, דגשים, דוגמאות, קישורים למסמכים/מאמרים/ספרים/אתרים, קישורים למבחנים חיצוניים, טיפים, שאלות/משימות הניתנות בכיתה ותרגילים הניתנים כשיעורי בית/עבודות להגשה.
כמו כן מחברת הקורס כוללת גם פתרונות (שלי או של התלמידים) לתרגילי כיתה/בית ולשאלות הנשאלות במהלך השיעור (פתרון של תלמיד מלווה בקרדיט).
הגישה למחברות הקורס היא בתחילה ציבורית ולאחר מכן באמצעות הרשאה שניתנת לחשבון. בחלק מן הקורסים המחברת מתעדכנת בזמן אמת וניתנת לצפייה בזמן אמת ע"י תלמיד שנשאר בבית ולא הגיע מסיבה כלשהי. אחת מצורות התקשורת של התלמידים ושלי היא צ'אט אשר משמש אותנו למהלך השיעור וגם לאחריו. אישרתי לתלמידים לפנות אלי גם לאחר שעות הלימוד כאשר אני במצב מקוון ובתנאי שהשאלה חשובה/דחופה.
בקורא ה- RSS שלי אני מתעדכן מ-כתבות/מאמרים/מחקרים חדשים המתפרסמים באינטרנט ועוסקים בקורסים אותם אני מלמד ומשתף אותם עם התלמידים.
ההוראה באמצעות המערכת מהנה, מאתגרת ומעניינת וממשוב התלמידים – גם חווית הלמידה."
המערכת ואופן השימוש בה משיגים מטרות רבות כגון: העלאת מוטיבציית התלמידים באמצעות שימוש בכלים טכנולוגים ידידותיים ונוחים, המאפשרים למורה לתת מטלות מאתגרות הנותנות ביטוי גם ליצירתיות של המורה ולתלמידים. ליצור תוצרים מעניינים. הפסקת הצורך בהכתבה או בצילום דפים עבור התלמידים (גם מטעמי שימור הסביבה), המפנים זמן להעמיק בתכני הקורסים ולימוד נושאים נוספים המעשירים את התלמידים באופן משמעותי. לאפשר למורה לשתף את התלמידים בתכנים שהוא יוצר או כאלו הקיימים ברשת האינטרנט. מתן ערוצי תקשורת שונים בין המורה לבין התלמידים ובינם לבין עצמם. שיפור תהליכי למידה של התלמידים ע"י מתן הידע ועידוד התלמידים ליצירת סביבת עבודה המותאמת לצורכי התלמיד.
חשיפת התלמידים לתכנים דיגיטליים וכן עידוד התלמידים לחקר במקום חיפוש תשובות מוכנות, המשפר גם את כישורי המידענות שלהם. חשוב לי לידע את תלמידים שלי ותלמידים בכלל, כי במסגרת לקיחת אחריות על לימודיהם הם יכולים להיעזר בכלים טכנולוגים לארגון לימודיהם ללא תשלום וללא מתווכים. לשם כך בניתי מודל עבודה לתלמיד וקראתי לו "iStudent - סביבת עבודה אישית לסטודנט".
iStudent - סביבת עבודה אישית לסטודנט. התלמידים אותם אני מלמד נהנים משיטת הוראה מתקדמת ואני מעודד את התלמידים ליצור לעצמם סביבת עבודה אישית (Personal Learning Environment - PLE), המתאימה לצרכים שלהם. מכיוון שאני לא רוצה לגזול זמן מן השיעורים, הכנתי עבור התלמידים סרטון ומצגת אשר המסבירים את הצורך שבסביבת עבודה אישית לתלמיד ואת היתרונות שלה.
על מנת שהתלמידים יוכלו להתנסות בכלים התקשובים הם מוזמנים (לאחר פתיחת חשבון Google) לגלוש לדף "אזור אישי" באתר iStudent, המספק להם מספר כלים טכנולוגים המוכנים לעבודה. בנוסף, בדף זה התלמידים יכולים לקרוא ולהתעדכן בטיפים העוסקים בסביבת העבודה המותאמת אישית לתלמיד באתר או באמצעות קורא RSS.
תלמידים שבוחרים לבנות לעצמם מערכת כזו נעזרים בי ושואלים שאלות כאשר הם נתקלים בבעיה כזו או אחרת הקשורה לסביבת העבודה שלהם. אני מעודד אותם להיעזר גם אחד בשני על מנת ליצור ביניהם קשרים של קהילה לומדת.
מאפיינים עיקריים של סביבת עבודה אישית לסטודנט - iStudent:
- ארגון - סביבת העבודה מאפשרת ריכוז של כלי ניהול הלימודים במקום אחד.
- ידידותיות - לימוד ושימוש בכלים הטכנולוגים הינו אינטואיטיבי.
- אישית - למערכת חשבון אחד בלבד.
- בעלות - המערכת הינה בבעלות התלמיד.
- שיתופיות - ניתן לקבוע רמות שיתוף שונות למסמכים לצפייה/עריכה עבור תלמידים/מורים.
- חברתית - המערכת מאפשרת צורות תקשורת שונות וגיבוש קהילה לומדת.
- גמישות - התאמה אישית של הכלים ואופן שימושם ע"י התלמיד ולצרכיו.
- זמינות - אפשרות גישה לכלים מהאינטרנט, שולחן עבודה או מהסלולרי.
- חינם ! - יצירת חשבון ושימוש בכלים המרכיבים את iStudent הוא ללא תשלום.

לפרטים נוספים ניתן לפנות:
אודי מלכה
workspace.student@gmail.com
 

הדפסשלח לחבר
באנר שמאל 1 270 125
בנק יהב
אחוה תואר שני
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך